Waarom is FF veel veiliger dan IE

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Gesloten
Gebruikersavatar
JimB
Berichten: 505
Lid geworden op: 4 april 2005, 17:40
Locatie: Deurne (B)
    Windows Vista Firefox

Waarom is FF veel veiliger dan IE

Bericht door JimB »

Kan er mij iemand in 1 of 2 alinea's uitleggen waarom FF veel veiliger en sneller is dan IE. Dit is niet voor mij want ik hoef daar al ettelijke jaren niet meer van overtuigd te worden.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Waarom is FF veel veiliger dan IE

Bericht door nirwana »

Jim,

1 of 2 alinea's ? Dat wordt lastig...

Hier staat een lijstje met voordelen van Firefox.

Een test van Tom's Hardware geeft Firefox (versie 15) 22 punten, en 7,5 punt voor IE.

Qua pure snelheid geeft http://arewefastyet.com/ aan dat de Javascript-snelheid van Firefox bijna die van Chrome evenaart. Steeds meer web-toepassingen gebruiken veelvuldig Javascript, dus de browser die dat zo snel mogelijk uitvoert voelt daarmee ook het snelste aan.

Firefox heeft ingebouwde beveiliging. Men zegt nog wel eens dat IE veilig is vanwege bepaalde technologie die in moderne Windows-versies is ingebakken. Maar wat als je bijvoorbeeld nog Windows XP gebruikt... hoeft diezelfde browser dan niet veilig te zijn ? Voor Windows XP is sowieso niet eens de nieuwste IE-versie beschikbaar. Firefox maakt dat niet veel uit, want die draait op alle besturingssystemen.
Tel daarbij op dat de meeste spyware / malware initieel op IE is gericht en dan duurt het niet lang voordat IE geen browser meer is, maar eerder een verzameling van werkbalken.

Als je puur naar de getallen kijkt dan komt Google Chrome doorgaans als winnaar uit de bus. Maar als ik kijk naar waar ik mij als gebruiker al jaren prettig bij voel dan is dat toch Mozilla Firefox. Mozilla bedenkt toch elke keer weer nieuwe dingen om de browser mee te verbeteren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
JimB
Berichten: 505
Lid geworden op: 4 april 2005, 17:40
Locatie: Deurne (B)
    Windows Vista Firefox

Re: Waarom is FF veel veiliger dan IE

Bericht door JimB »

Ik heb de links nog niet allemaal aangeklikt, maar ik was vooral geinteresseerd in de grotere veiligheid t.o.v. IE. Staat daar buiten de vergelijkingstest van Tom's hardware nog meer tussen ? Bedankt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Waarom is FF veel veiliger dan IE

Bericht door nirwana »

Jim,

Ik vind het vooral prettig dat Firefox zelf over beveiliging beschikt (en dat je die verder kunt uitbreiden met extensies). Internet Explorer is behoorlijk met Windows geïntegreerd en vertrouwt voor een deel van z'n beveiliging ook op Windows. Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet zo handig.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 8 Firefox

Re: Waarom is FF veel veiliger dan IE

Bericht door Frederik »

Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Waarom is FF veel veiliger dan IE

Bericht door Tonnes »

Waarom niét? :lol:
Al wat ouder, maar nog steeds van toepassing: klik.
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
JimB
Berichten: 505
Lid geworden op: 4 april 2005, 17:40
Locatie: Deurne (B)
    Windows Vista Firefox

Re: Waarom is FF veel veiliger dan IE

Bericht door JimB »

Bedankt mensen meer heb ik niet nodig om een paar mensen die denken iets over veiligheid en computers te weten, de feiten onder hun neus te duwen.
Gesloten