Mozilla FF als standaard test-tool

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Plaats reactie
Martinus
Berichten: 6
Lid geworden op: 7 april 2005, 13:55
    unknown unknown

Mozilla FF als standaard test-tool

Bericht door Martinus »

Sinds een jaar of wat ben ik "bekeerd" tot Mozilla en de produkten ervan. En dat tot zeer grote tevredenheid.

Omdat ik dagelijks bezig ben met het maken van sites en andere online dingen, moest ik een test-tool hebben die niet commercieel was, omdat de commerciele tools er vaak vanuit gaan de standaard browser te zijn voor het internet.

Dat is dus niet waar, want als ik diverse projecten bekijk (en dan met name de statistieken ervan op de webservers), kan ik met grote vreugde mededelen dat het Mozilla gebruik erg hard aan het toenemen is.

Een vergelijking ter illustratie (ik heb hiervoor mijn eigen "main site" genomen):
Het aantal hits door gebruikers met een Mozilla browser lag op 32,63 % in mei 2004. Dat is danig gegroeid in het laatste jaar, namelijk in maart 2005 lag dat aantal al op 42,4 %.

We hebben het over percentages van een hitgemiddelde per maand van 37 duizend. En dat is nog maar één site. Als ik zo rondvraag bij andere ontwerpers en web designers uit mijn vrienden en kennissenkring, dan hoor ik overal hetzelfde: ik ontwerp puur Mozilla compatible, want dan weet ik zeker dat ie het ook in de andere browsers goed doet.

Dat laatste heeft zeer zeker te maken met het feit dat Mozilla zich zeer goed houdt aan de standaarden die gezet zijn door het W3C en Internet Explorer er zo zijn eigen standaarden op na houdt. Microsoft heeft trouwens de explorer niet meer echt verder ontwikkeld sinds versie 5.0. Het enige waar ze mee bezig zijn is het beveiligen van hun rommel.

Ook het feit dat Mozilla open source is, heeft daar wel mee te maken. Nu heb ik hier natuurlijk iets neergeschreven wat iedereen allang weet, maar het is toch ook wel fijn voor de Mozilla-dev mensen om weer eens te lezen dat ze goed bezig zijn.

Petje af en hou vast aan het open source principe, alleen daarmee kan je iets groots en anarchistisch als het internet mee verder helpen, niet met zakkenvullerij zoals de grote conglomeraten dat doen. En geloof niet hun leugens, want ik geloof zelf voor geen meter dat 98% van de mensen Explorer gebruikt, echt niet.
Gebruikersavatar
henri
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 oktober 2004, 2:41
    unknown unknown

Mag ik de url eens

Bericht door henri »

Hoi Martinus

Mag ik de url eens van:
En dat is nog maar één site.
En/of nog andere ?

Vriendelijke groetjes
Henri
Ben 66j jong, nog wat leek in html, maar trek meestal wel mijn plan.
Werkte voorheen met Frontpage, NVU, nu KompoZer (hopelijk).
Plaats reactie