Kan niet downloaden, Firefox sluit niet normaal

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
zigendezaag
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 oktober 2022, 20:17
    Windows 8.1 Firefox

Kan niet downloaden, Firefox sluit niet normaal

Bericht door zigendezaag »

Goedenavond allen, zit sinds een dag of 2, 3 met de nodige irritaties in Firefox die me tot wanhoop beginnen te drijven.

Eerst maar wat technische info: ik gebruik Firefox op een laptop met Windows 8.1. Huidige versie van Firefox is 106.0.1 64-bits. Ik heb drie addons die ik gebruik - Ublock Origin, DuckDuckGo Privacy Essentials, en NordVPN.

Sinds ik geloof afgelopen zondag zijn de volgende problemen ontstaan:
1) Wanneer ik iets wil downloaden, maakt het misschien wel wat voortgang, maar blijft het dan gewoon hangen in mijn Downloads paneel. Het maakt geen voortgang en stopt ook niet om aan te geven dat download mislukt is. Ik kan op het kruisje achter de download klikken wat ik wil, de download wordt niet gecanceled. Alleen bij Firefox sluiten krijg ik de melding dat er nog actieve downloads zijn, en of ik desondanks toch wil sluiten.
2) Als ik na sluiten van Firefox probeer het opnieuw te openen, krijg ik de melding dat Firefox al actief is, wil ik deze sluiten ja/nee?
3) Als ik na sluiten van Firefox in taakbeheer kijk, zie ik tussen de 3 en 10 actieve processen van Firefox nog gaande.
4) Ongeacht of ik na 2) kies om Firefox te sluiten, of bij 3) kies om de processen van Firefox te beëindigen, als ik Firefox weer open, probeert het een laatste sessie te herstellen (een pagina met een Youtube video die ik gekeken heb). Dit is elke keer dezelfde pagina.
5) Het volgende lijkt me de overige problemen samen te hangen; als ik eenmaal Firefox geopend heb, geeft mijn muis cursor op de desktop een permanent draaiend blauw wieltje (bezig met laden of iets dergelijks), en dit houdt nooit op, tenzij ik mijn computer herstart. Ik merk ook dat proberen om één van de iconen op mijn desktop te dubbelklikken onmogelijk is, niets reageert. Wat ik wel kan doen is een icoon op mijn taakbalk aanklikken om dat programma te starten. Taakbeheer geeft overigens niet aan dat Windows Verkenner niet reageert, wat ik me zou kunnen voorstellen omdat de desktop daar volgens mij ook onder valt.

Wat heb ik geprobeerd om het op te lossen?
1) Buffer wissen, schijfopruiming met systeembestanden opschonen, uiteraard computer herstarten.
2) Addons uitschakelen of verwijderen. Geen verschil.
3) Firefox opfrissen. Probleem is, als ik deze optie kies moet Firefox sluiten, en dit gaat dus niet goed. Ik heb het idee dat het proces van opfrissen hierdoor niet uitgevoerd wordt.
4) Firefox deïnstalleren, computer herstarten, opnieuw downloaden en installeren. Dit ging een avondje goed, maar de volgende dag was het probleem weer terug.
5) Firefox deïnstalleren, schijf opruimen, Mozilla Firefox mapp uit %appdata% weggooien, computer herstarten, opnieuw downloaden en met gemaakte backup van de bladwijzers de boel weer op orde brengen. Ging gisteravond nog goed en nu, tot grote irritatie, is het weer precies hetzelfde liedje.

Pfft, lang verhaal. Heeft iemand nog tips wat ik kan proberen?
zigendezaag
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 oktober 2022, 20:17
    Windows 8.1 Firefox

Re: Kan niet downloaden, Firefox sluit niet normaal

Bericht door zigendezaag »

Misschien een kleine stap verder:

Ik merk dat als ik in Taakbeheer Windows Verkenner opnieuw start (hij staat niet op "reageert niet"), kan ik mijn desktop weer gewoon gebruiken, en kan ik Firefox gewoon afsluiten zonder dat het processen open laat staan in Taakbeheer, die weer problemen geven als ik Firefox opnieuw wil openen. Als ik Windows Verkenner opnieuw start en dan Firefox open, krijg ik ook niet de melding dat het niet is gelukt mijn laatste sessie te herstellen, maar de gewone startpagina van Firefox.

Maar, zal ik vervolgens Firefox opnieuw sluiten en opnieuw openen, dan is mijn desktop weer niet te gebruiken, wil Firefox niet normaal afsluiten, enz...
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Kan niet downloaden, Firefox sluit niet normaal

Bericht door Pettic »

Ik heb even geen idee. Het aanmaken van een nieuw Firefoxprofiel wil nog wel eens helpen.
Maar ga a.u.b. direct naar Windows 10! Versie 8.1 is verouderd en de ondersteuning stopt. Je kunt nog steeds gratis opwaarderen.
Windows; Firefox; Thunderbird
Plaats reactie