Help....

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Plaats reactie
Vannelle
Berichten: 27
Lid geworden op: 8 maart 2005, 10:03
    unknown unknown

Help....

Bericht door Vannelle »

Sinds vandaag is mijn laptop geïnfecteerd met een virus, "Your privacy is in danger" is mijn bureaubladachtergrond nu...

Via google kom ik allerlei oplossingen tegen als Hijack this, Combofix etc. Zodra ik echter de links wil volgen naar deze programma's, krijg ik van Firefox de melding dat ie de pagina niet kan laden. Ik krijg steeds de melding:
Verbinding onderbroken
De verbinding met de server werd geherinitialiseerd tijdens het laden van de pagina.
De netwerklink werd onderbroken tijdens het onderhandelen over de verbinding. Probeer het opnieuw.


Mijn C-schijf is niet meer benaderbaar, de scans met Nod32 worden onderbroken (Nod vindt 7 bedreigingen, maar houdt er op een gegeven moment zelf mee op...) en het lijkt er dus op of zelfs mijn surfgedrag wordt beïnvloed... Als ik programma's probeer te openen word ik steeds naar een pagina gestuurd met de volgende melding:


Gerapporteerde aanvalsite!

De website op gomyhit.com is gerapporteerd als een aanvalsite en is geblokkeerd op basis van uw beveiligingsinstellingen.
Aanvalsites proberen programma’s te installeren die privéinformatie stelen, uw computer gebruiken om anderen aan te vallen, of uw systeem beschadigen.
Sommige aanvalsites verspreiden bewust gevaarlijke software, maar vele zijn gecompromitteerd zonder de kennis of toestemming van hun eigenaars.


Sommige links worden automatisch doorgestuurd naar iets van kdiss (dat meldt Firefox ook gewoon netjes).
Heeft iemand enig idee wat ik doen kan??? Ik zit met de handen in mijn haar....
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Volgens mij heb je een erg virus te pakken.

De beste oplossing is volgens mij alles verwijderen en WIndows er weer opnieuw opzetten.

Om je belangrijke bestanden te redden zou je op kunnen starten van af een Linux live-cd.
Vanaf daar kun je je belangrijke bestanden op dvd branden of op een USB-stick zetten.

Een goede live cd:
http://www.knoppix.org/
Sjakko
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 december 2005, 19:47
    unknown unknown

Bericht door Sjakko »

Koen_92 schreef:De beste oplossing is volgens mij alles verwijderen en WIndows er weer opnieuw opzetten.
Daar ben ik het mee eens. Het kost vaak veel moeite om hardnekkige virussen/spyware te verwijderen en dan hoop je maar dat daarna alles echt weg is en dat er geen systeembestanden beschadigd zijn en alle belangrijke instellingen nog goed staan.

Enkele tips voor tijdens en na het herinstalleren:
- doe geen snelle format (sommige virussen overleven een snelle format)
- partitioneer je schijf (documenten etc op 2e partitie)
- maak een image van je C-partitie (met bijvoorbeeld DriveXML) zodat je systeem een volgende keer bij problemen/virussen weer snel hersteld is.
- zorg voor goede bescherming, hoeft geen cent te kosten.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nog beter: installeer een Linux distro.
Het mooiste is natuurlijk als je die houdt, maar als je per se Windows wilt, dan kun je er die nadien overheen zetten. Je bent dan zeker dat alle bestanden grondig gewist zijn en er geen enkel spoor van dat virus meer overgebleven is. :!:
Afbeelding
Vannelle
Berichten: 27
Lid geworden op: 8 maart 2005, 10:03
    unknown unknown

Bestanden redden

Bericht door Vannelle »

Bedankt voor jullie reacties!

Bijna heb ik de hoop op "normale genezing" opgegeven... Omdat de situatie steeds een héél klein beetje beter lijkt te worden, poog ik nog steeds de boel voor elkaar te krijgen zónder schone installatie...

Probleem is het veilig stellen van bestanden: hoe kan ik dit doen?? Jullie opperden opstarten vanaf een Linux cd maar deze heb ik niet, helaas. Hoe kom ik hieraan? (vele websites kan ik niet benaderen - ik denk juist door dit virus...)
Via die Knoppix website kom ik niet echt verder... (ik begrijp niet goed wat ik doen moet...) Heeft iemand een jip-en-janneke-uitleg voor me hoe ik mijn bestanden veilig kan stellen alvorens ik tot de zogeheten format-C overga?

Alvast bedankt weer voor de reacties!
(al woelen ze minder hard, ik zit nog steeds met de handen in het haar...)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Knoppix kun je hier downloaden:
ftp://ftp.knoppix.nl/pub/os/Linux/distr ... -04-EN.iso

Daarna als image branden.
Vervolgens Knoppix opstarten, zorgen dat je een USB-stick bij de hand hebt en je kunt allerlei bestanden naar die stick kopiëren.

Als je slim bent installeer je Knoppix daarna op je HD. En pas daarna Windows weer opnieuw.
Of nog beter: geen Windows, maar een echte Linux distro. :)
Afbeelding
Vannelle
Berichten: 27
Lid geworden op: 8 maart 2005, 10:03
    unknown unknown

Bericht door Vannelle »

Oké, ik heb Knoppix gedownload (waarvoor dank!!) en als image gebrand. Het lijkt echter niet nodig om Windows opnieuw te installeren (gelukkig). Kan ik Knoppix wél op de laptop zetten voor eventuele volgende gevallen, of moet ik de cd'rom gewoon bewaren voor het geval het ooit misgaat, en dán deze gebruiken?

Of wat is verstandig? (geen virussen oplopen sowieso :? )
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Knoppix is dé ultieme live CD, dus niet erg geschikt als volwaardige Linux-distro.

Als je je problemen opgelost hebt dan zou nik Knoppix als "rescue CD" achter de hand houden (waar die uitstekend geschikt voor is).

Verder hangt het van jou zelf af:
wil je Windows, of Linux (of een dual-boot)?

Wat ik zelf altijd adviseer:
maak een dualboot en gebruik Windows alleen als het niet anders kan. Verder Linux zoveel mogelijk gebruiken op het internet.
Scheelt je zoveel gezeik, echt waar. ;)
Afbeelding
Plaats reactie