Sandboxie - Surfen in een Super-veilige Zandbak!

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mudfoot
Berichten: 625
Lid geworden op: 5 april 2006, 15:20
Locatie: Clown Town
    unknown unknown
Contacteer:

Sandboxie - Surfen in een Super-veilige Zandbak!

Bericht door Mudfoot »

Je surft met Firefox, je hebt NoScript, AdBlock, FlashBlock en anti-phishing. Je hebt een firewall, een virusscanner en anti-adware geïnstalleerd. Veiliger het internet op kan bijna niet zou je zeggen.
Dat dat dacht ik dus ook, totdat ik kennis maakte met Sandboxie, een programma waarmee je, willekeurig welk programma in een afgesloten omgeving, een 'Sandbox', kunt draaien.

Een voorbeeld; ik open IE7 (Yuck!) in een 'sandbox' en ga het internet op, ik bezoek de meest ranzige pr0n-sites, ik raak besmet met malware; virussen, wormen, key-loggers, spyware, adware en wat al niet, uiteindelijk vind ik die ene foto van een lieftallige jonge dame met die lieve glimlach, die sla ik op - op de harddisk, in de map; 'lieftallige jonge dames met lieve glimlach'.
Vervolgens gooi ik de hele Sandbox, inclusief browser-geschiedenis, cookies, virussen, mal-, spy-, en adware weg; foetsie! Gone!

Als je echt paranoïde bent -of; 'risico bewust', om maar eens een wat vriendelijker eufemisme te gebruiken- kan je Sandboxie zo instellen dat Firefox (of IE) altijd in een 'zandbak' wordt geopend; niets wordt ooit naar de harde schijf geschreven zonder dat je dat expliciet toestaat.

Oh ja, een link; http://www.sandboxie.com/
* Thanx for invading OurSpace! * | Please DO NOT PM me for private appointments. Keep them on the board so we can all have fun.
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Indrukwekkend, maar heb je er zelf ook ervaring mee?
Zo ja, in hoeverre beïnvloed het je surf gedrag qua snelheid en dergelijk?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Re: Sandboxie - Surfen in een Super-veilige Zandbak!

Bericht door adri »

Mudfoot schreef:Je surft met Firefox, je hebt NoScript, AdBlock, FlashBlock en anti-phishing. Je hebt een firewall, een virusscanner en anti-adware geïnstalleerd. Veiliger het internet op kan bijna niet zou je zeggen.
Ja hoor, dat kan wel. Met Linux! ;)

En wat nog veiliger is: surfen met een Linux live CD.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mudfoot
Berichten: 625
Lid geworden op: 5 april 2006, 15:20
Locatie: Clown Town
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mudfoot »

cysoon schreef:Indrukwekkend, maar heb je er zelf ook ervaring mee?
Zo ja, in hoeverre beïnvloed het je surf gedrag qua snelheid en dergelijk?
Ervaring? Ach, ik heb er nu een weekje mee zitten spelen dus het 'nieuw' is er al een beetje af. Ik vind het bovenal een handig tooltje om bijvoorbeeld een Fx extensie uit te proberen. In het dagelijkse surfen gebruik ik het niet, ik voel me wel veilig genoeg met Firefox :) . Het heeft verder geen enkel effect op mijn surf gedrag of de snelheid van de browser of enig ander programma.

Ik heb inmiddels ook ontdekt dat bepaalde functies alleen in de geregistreerde (betaalde) versie beschikbaar zijn; de opties om meerdere sandboxen tegelijk te draaien en bepaalde programma's dwingen om altijd in een sandbox te openen ontbreken in de shareware versie.
adri schreef:Ja hoor, dat kan wel. Met Linux! :wink:
Ha ha, die had ik kunnen zien aankomen! :D . Je hebt natuurlijk gelijk, ik moet dat binnenkort toch maar's gaan proberen met zo'n Linux Live CD.
* Thanx for invading OurSpace! * | Please DO NOT PM me for private appointments. Keep them on the board so we can all have fun.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Sandboxie - Surfen in een Super-veilige Zandbak!

Bericht door nirwana »

adri schreef:Ja hoor, dat kan wel. Met Linux! ;)

En wat nog veiliger is: surfen met een Linux live CD.
Of je gaat eens kijken naar virtuele oplossingen zoals VMWare's Browser Appliance: http://www.vmware.com/vmtn/appliances/d ... erapp.html

Die kwam nadat VMWare haar Player-software gratis beschikbaar stelde. Toen hebben ze ook een dergelijke appliance gemaakt waarmee je veilig(er) kunt surfen (uiteraard gebaseerd op Mozilla en Linux).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie