Tekst problemen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: Tekst problemen

Bericht door Robby »

Zijn er sites waar je tijdelijk een concept-website op kunt zetten?
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: Tekst problemen

Bericht door Frederik »

Je kunt toch op je eigen website ruimte een submap neerzetten en daar een concept website neerzetten ?
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: Tekst problemen

Bericht door Robby »

Ik heb de site even overschreven

Ik som maar even op waar ik nog problemen mee heb, misschien heeft het met elkaar te maken:
1. Aansluiting tussen onderkant en titelbalk (in FF zit een witregel)
2. Om een of andere reden is de witbalk tussen het middenveld en het rechter veld verdwenen (en daar heb ik niets aan veranderd)
3. Aan de onderkant zijn de linker - midden en rechter velden niet even lang. Het midden veld loopt door als er veel content in staat.
4. Ik heb de site gemaakt in kladblok. Als ik die nu inlees in kompozer en dan save dan wordt alles verprutst en zie ik niets meer (wit veld)
5. In kompozer zijn alle speciale tekens zoals trema's vermangeld (blijkbaar wordt er een andere tekenset gehanteerd).
Laatst gewijzigd door Robby op 11 april 2012, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: Tekst problemen

Bericht door Robby »

Ik hem maar even alle htm files handmatig opnieuw opgebouwd in kompozer zodat het probleem van lege bladzijdes en foutieve spelling van letters met leestekens is opgelost...
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: Tekst problemen

Bericht door Frederik »

Er zitten nog steeds Frames in je pagina's en dat maakt het werken ermee bijna onmogelijk. Als ik je website wil zien zoals die zich op een mobiel apparaat gedraagt ( http://ready.mobi/launch.jsp?locale=en_EN ) krijg ik o.a. dit als antwoord retour:

Your page uses frames
Do not use frames as many mobile devices do not support them and because they cause a number of usability problems
FAIL near line 2 column 1
<frameset cols='*' rows='*'>
FAIL near line 3 column 1
<frame src='http://www.freewebs.com/jacquelineklav

Met het ontwerp zoals je dat nu gebruikt, kun je geen goede website bouwen.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: Tekst problemen

Bericht door Robby »

Ik weet niet wat jij onder een frame verstaat.
Ik gebruik alleen de code die in het css-bestand staat (zie eerder). Die simuleert weliswaar frames, maar het zijn geen echte frames...
De voorbeelden die ik gebruikt heb komen allemaal van recente moderne sites. Als dat niet goed is, dan zou ik wel eens willen weten hoe het volgens jou wel moet. Hoe bouw jij dan een site op?
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: Tekst problemen

Bericht door Frederik »

Over een website in Frames: http://www.html-site.nl/les13.php

In de index van je website staan nog steeds frames, dit haal ik uit de bron van je pagina en niet uit het css bestand:

<html>
<head><title>www.jklaver.nl</title></head>
<frameset cols='*' rows='*'>
<frame src='http://www.freewebs.com/jacquelineklaver/' frameborder='0' scrolling='Auto' noresize marginwidth='0' marginheight='0'>
</frameset>
<!--
<noframes><body>Frame required.</body></noframes>
-->
</html>

Ik weet niet hoe het wel moet er zijn verschillende wegen... Ik zie een 'problematische' website die ik in KompoZer niet goed open krijg en waar de pagina's zich op verschillende servers bevinden waardoor ik verdwaal in de opzet.

In de loop der jaren heb ik tientallen open source css templates verzameld (ik hoef niet het wiel opnieuw uit te vinden) en als ik dan een website moet maken voor iemand en ik weet hoe het er ongeveer uit moet komen te zien. Dan zoek ik daar een mooie template op uit.
Ik pas de layout aan (als dat gewenst is) kleurgebruik en navigatie en kom dan met een voorstel om het zus of zo te doen.
Van het oorspronkelijk ontwerp blijft meestal het geraamte over en de rest pas ik aan en dat is al heel veel uren hard werken. Als voorbeeld een eenvoudige website die ik gisteren heb opgeleverd. Een open source css-template gebruikt en aangepast:
-----------------

De website wordt goed gevalideerd en toont zich goed in alle browsers. Voor deze website heb ik dit template omgebouwd naar de wensen:
http://www.steves-templates.com/templat ... ns/47.html
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst problemen

Bericht door nirwana »

Wat de frames betreft: volgens mij wordt dit alleen gebruikt om het eigenlijke adres te maskeren: www.freewebs.com/jacquelineklaver/
Mooi is het niet echt, zoals frames nooit een mooie oplossing zijn, maar dat terzijde.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst problemen

Bericht door nirwana »

Overigens is dit een beetje wat ik in gedachten had toen ik een vast content-gedeelte met een schuifbalk voorstelde:
www.mozbrowser.nl/web/jklaver/

Ik heb ook enkele andere veranderingen aangebracht:
- het CSS-bestand versimpeld (absolute positionering verwijderd, etc)
- afbeeldingen in het menu verkleind tot wat er echt wordt gebruikt
- achtergrond-afbeelding bijgesneden

In grote lijnen geldt "less is more": des te minder code je hoeft te gebruiken om het gewenste resultaat te bereiken, des te beter is het doorgaans.

Nog enkele aanbevelingen:
Je kunt beter geen JPG gebruiken voor de afbeeldingen in het menu. Daar worden ze niet mooier van. Dat zie je vooral in de bovenste afbeelding. PNG is dan een betere keus. JPG is eigenlijk alleen geschikt voor afbeeldingen met veel kleuren (dus voor foto's).

Kijk overigens uit met het rondstrooien met div-elementen. Het valt me tenminste op dat je deze ook in de gewone teksten gebruikt. In de teksten zou je echter voldoende moeten hebben aan de alinea-markeringen (<p> en <br>). Div-elementen kun je het beste gebruiken als je ze echt nodig hebt. Hetzelfde geldt voor <br>-elementen om een pagina een bepaalde lengte te geven.

Bekijk vooral eens in de CSS-code hoe mijn voorbeeld is opgebouwd. Je kunt dat uiteraard met jouw CSS-code vergelijken. Dan zie je wat ik zoal heb verwijderd.

Ik neem niet aan dat je het met alle aanpassingen in mijn voorbeeld eens bent, maar er zitten vast wel enkele elementen in die je in jouw voordeel kunt gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    Windows XP Firefox

Re: Tekst problemen

Bericht door Robby »

Ik snap het nu.

Jaren geleden heb ik de domeinnaam jklaver laten koppelen aan een freewebs account. Dat heeft echter als nadeel dat het een buitenlandse site is waardoor je in Nederland door google slecht gevonden wordt. Daar staat nu een verwijzing naar een @home locatie. Dit heeft als voordeel dat als we een andere internet provider willen hebben dan hoeven we alleen het scriptje op freewebs te vervangen. Ik wist niet dat er frames worden gebruikt in die verwijzing. Daar moet ik eens naar kijken.

Het echte adres is:http://members.home.nl/jacquelineklaver/index.htm

@ Martijn:
IK heb jouw suggestie eerder wel opgevolgd en de hele site rond dat idee opnieuw opgebouwd. Ik was echter nog niet helemaal tevreden. Daarom heb ik nu ook een versie gemaakt waarbij het middenveld in elkaar wordt gedrukt als het beeld kleiner wordt. Nu kan ik 4 verschillende opbouwen met elkaar vergelijken. Ik weet nog niet welke het wordt. De laatste versie die nu op internet staat lijkt zich wel redelijk te gedragen op mobile telefoons. Ik zag wel dat ik nog moet uit zoeken hoe ik meer afbreekstreepjes in lange woorden breng zodat er minder witruimte tussen de woorden ontstaan. Ik dacht aan ctrl - , maar dat lijkt niet te werken.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: Tekst problemen

Bericht door Robby »

Ik heb nu het probleem met de onderkant ook kunnen oplossen en de witregel is nu ook weg.
Het afbreken van woorden kan Kompozer niet aan. Als ik in de code &173; opneem herkent hij dat niet als code. Als ik &shy; gebruik wordt de code verwijderd!

Dan nog even verder doorgaand op jouw suggesties Martijn:
- geen JPG: Ik ben begonnen met png maar IE gaat daar niet goed mee om. De afbeeldingen werden gewoon niet weergegeven!
- Div-elementen: Die worden automatisch aangemaakt door compozer als ik een bepaalde opmaak wil verbijzonderen t.o.v. het CSS element.

Ik zal je suggesties voor het CSS bestand nog bestuderen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst problemen

Bericht door nirwana »

Robby schreef:- geen JPG: Ik ben begonnen met png maar IE gaat daar niet goed mee om. De afbeeldingen werden gewoon niet weergegeven!
Er zit wel wat nuance in de fouten die (oudere versies van) IE met het PNG-formaat maken.

Zo heb ik bijvoorbeeld geen problemen als ik de afbeelding omzet naar een geïndexeerd kleurenpalet (dit doe ik dan doorgaans met GIMP). Dat is dan in feite hetzelfde kleurenpalet als wat in het GIF-formaat gebruikt wordt. Standaard gebruikt een PNG-afbeelding het RGB-kleurenpalet (JPG trouwens ook).

Ook met transparantie (alpha-kanalen) enzo kan IE wat last hebben. Dan wordt het gedeelte dat jij als doorzichtig had bedacht in een of andere grijstint weergegeven. Dat is dan natuurlijk geen gezicht. Maar ook daar ben je van af als je met geïndexeerde kleuren werkt.
Ook zie je dat ik - om dit voor te zijn - de afbeeldingen geen doorzichtige achtergrond heb gegeven, maar gewoon de achtergrondkleur alvast in de afbeelding heb opgenomen. Zie bijvoorbeeld www.mozbrowser.nl/web/jklaver/index/wie.jpg (daar zit dan het groenige kleurtje alvast in).
Ik geef toe dat je dan geen echte transparantie hebt, maar je weet dan wel zeker dat de afbeeldingen er in alle browsers zo uitzien. Het wordt alleen jammer als je eens een andere achtergrondkleur voor het menu aan de linkerkant wilt gebruiken, maar dat neem ik dan maar voor lief.
Nu heb ik deze afbeeldingen op een wat snelle manier aangepast, omdat ik geen goede bron-afbeeldingen had. JPG is voor mij alleen geschikt als bronformaat als daarin geen compressie is toegepast. Zodra er met compressie wordt gewerkt dan heeft JPG al bepaalde kleuren gecomprimeerd. Dan is een groot egaal rood vlak opeens niet meer egaal rood, maar heb je allerlei rode kleurtjes die de oorspronkelijke kleur proberen te benaderen.
Echter, normaal gesproken heb je wel de beschikking over goede bron-afbeeldingen en dan kun je daar netjes elke denkbare kleur als achtergrond achter plaatsen. Dan kun je daarmee dus wel een goed resultaat krijgen.
Robby schreef:- Div-elementen: Die worden automatisch aangemaakt door Kompozer als ik een bepaalde opmaak wil verbijzonderen t.o.v. het CSS element.
Ok, dan heb ik daar verder niets over gezegd ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: Tekst problemen

Bericht door Robby »

Hoi Martijn,

Dat van die kleuren is voor mij een tamelijk complex verhaal. Ik had de hoekjes zwart gemaakt (omdat ik niet wist hoe ik de transparantie kon bereiken). Vervolgens een zwart kadertje er omheen en het valt niet op. Jouw oplossing is mooier en minder stijf. Ik heb het nu zo aangepast dat er alleen een kadertje om het geselecteerde item verschijnt. Veel effecten vind ik storend in een site, maar een beetje is wel leuk.

Inderdaad zou het best nog wel eens kunnen dat ik de menubalk een ander kleurtje wil geven. Ik heb nu maar even snel wat gepakt. Transparantie is dan toch wel praktisch.

Is jouw voorstel nu dat ik de plaatjes omzet naar een PNG formaat?

Groet,
Rob
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst problemen

Bericht door nirwana »

Robby schreef:Is jouw voorstel nu dat ik de plaatjes omzet naar een PNG formaat?
Ja, PNG of GIF, want JPG is hiervoor geen goede optie. Dat zie je al aan het bovenste plaatje dat niet mooi egaal rood is.

Alleen helpt het niet om deze JPG-afbeeldingen naar PNG om te zetten, want daar worden ze niet mooier van. Je zult dus nog ergens de originele afbeeldingen (waar je die dan ook maar vandaan hebt) moeten hebben en die dan naar PNG omzetten.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Outlander
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 april 2017, 13:07
    Macintosh Safari

Re: Tekst problemen

Bericht door Outlander »

Hoe kan ik bij mijn in Blue Griffon/Kompozer gemaakte websites controleren of deze goed zichtbaar zijn op smartphones. Ik gebruik OS X en test op mijn I-phone (5S0. Bij Windows zat er rechtsboven een handig icoontje waarin je je pagina op smartphone kon zien.
Plaats reactie