Frames

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
cees12
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 april 2015, 17:51
    Windows 10 Firefox

Frames

Bericht door cees12 »

Ik gebruik Kompozer voor mijn familiewebsite www.grol.net : een website met frames. Gaat prima, maar koppelingen in het linkerframe kunnen niet worden opgeslagen. Noodgedwongen kopieer ik steeds een oude koppeling, wijzig de tekst en de verwijzing en dan gaat het wel. Maar een nieuwe koppeling (Doel: "in dit deelvenster": Intro) wordt geweigerd en na opslaan teruggezet in Doel: "in hetzelfde venster, zonder deelvensters" Heel erg lastig om zo frames te onderhouden. Doe ik iets fout?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Frames

Bericht door nirwana »

Cees,

Ik verwacht niet dat jij iets fout doet.
Kompozer heeft volgens mij nooit echt goed frames ondersteund.

Inmiddels is het gebruik van frames in websites wat achterhaald, dus heeft Kompozer het gelijk wel een beetje aan zijn zijde gekregen.

Maar als je nu een website hebt die frames gebruikt dan heb je daar weinig aan.

Ik denk dat er voor de toekomst van jouw familie-website 2 opties zijn:
1) de website aanpassen zodat die geen frames meer nodig heeft
2) de inhoud overzetten naar een (gratis) content management systeem (CMS)

Met de 1e optie kun je jouw website met Kompozer blijven bewerken.
Dan moeten we wel een andere manier zien te vinden om het menu te laten werken. Daarvoor denk ik dan aan Javascript-code die het menu dynamisch inlaadt. Dan kun je op elke pagina dezelfde code gebruiken en pas je de inhoud van het menu toch op 1 centrale plaats aan.

Met de 2e optie kun je jouw website online bewerken.
Dat betekent dan wel dat je eerst elke pagina van de website in dat systeem moet onderbrengen. Hoeveel werk dat kost is afhankelijk van hoeveel pagina's jouw website bevat en hoe complex deze zijn.

Ik hoor graag of een van de beide bovenstaande opties jouw voorkeur geniet.

Ik zeg overigens hiermee niet dat je in 1 klap jouw hele website moet omzetten.
Dit zou je dan eerst met een paar testpagina's kunnen doen om te zien of dat het gewenste resultaat heeft.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
cees12
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 april 2015, 17:51
    Windows 10 Firefox

Re: Frames

Bericht door cees12 »

Dag Martin.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Wat betreft het (niet) ondersteunen en supporten van frames door Kompozer...: het is maar hoe je er tegenaan kijkt : ik zie het als jammer en een gemis dat Kompozer het niet ondersteunt (frames bestaan nu eenmaal).... jij ziet het alsof Kompozer zijn tijd vooruit is ("frames hebben hun langste tijd gehad").
Naast de twee geboden alternatieven, voeg ik nog een derde toe: door blijven werken zoals ik al deed (via copy-paste van de koppeling), waardoor de frames toch gemaakt kunnen worden....
Tja, hoewel misschien niet meer zo hip of handig, werk ik graag met frames omdat ze een mooi navigeermiddel zijn...

Maar toch zeer bedankt voor je duidelijke uitleg en de tijd die je hierin steekt.

mvg

Cees
www.grol.net
www.stamboom-dinnissen.nl
www.bridgeclubbergenterblijt.nl
(allemaal met Kompozer gemaakt, met....frames)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Frames

Bericht door nirwana »

Cees,

Ik begrijp wat je bedoelt, hoor.

Ik probeer vooral voor jou een handiger manier van werken te bedenken.
Daarmee bedoel ik een manier die voor jou het beheer eenvoudiger maakt en de website ook ten goede komt.

Als jouw huidige manier van werken goed voor jou werkt, dan zeg ik daar verder niets van.

Het is alleen handig om te weten dat er ook andere mogelijkheden zijn.
Die kosten misschien nu wat extra tijd, omdat het aanpassingen vereist, maar het kan jou uiteindelijk eenvoudiger beheer opleveren.

Bijvoorbeeld doordat je met een CMS alleen maar een webbrowser nodig hebt voor het onderhoud. Dus je logt in op jouw website en kunt die dan direct beheren en ook direct het resultaat daarvan zien. Dan hoef je dus geen HTML-bestanden meer te uploaden, etc. Ook afbeeldingen voor de website uploadt je direct in het beheer-gedeelte van het CMS. Zo hebben we enkele jaren geleden bijvoorbeeld www.jazzgigs.cc omgezet naar een CMS. Die site werd tot die tijd ook offline onderhouden.

Maar zoals ik al aangaf: ik wil je tot niets verplichten waar je zelf niet achter staat.
We are only here to help...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie