Toegankelijkheid slechtzienden/blinden

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Inktvis
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 oktober 2022, 12:27
    Windows 10 Firefox

Toegankelijkheid slechtzienden/blinden

Bericht door Inktvis »

Beste allemaal,

In Thunderbird kun je heel veel met sneltoetsen doen. Dat is dé manier voor die mensen die niet met de muis kunnen werken, zoals mensen met een visuele beperking. Nu is met de laatste update het adresboek veranderd. Als je in de lijst met adressen staat, kon je vroeger een letter intypen om naar een bepaalde naam te gaan. Dat is vervangen door een zoekveld bovenin.

IS ER EEN SNELTOETS VOOR DEZE ZOEKBALK?

Ik heb op de lijsten met sneltoetsen gekeken, maar die lijkt achterhaald. Je kunt wel via het menu in een zoekfunctie komen, maar die is veel ingewikkelder.

En hoe maak ik de makers van Thunderbird erop attent dat sneltoetsen voor (vrijwel) alles echt een must is?

Dank.
Inktvis
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Toegankelijkheid slechtzienden/blinden

Bericht door nirwana »

Beste inktvis,

Allereerst welkom op de forums van MozBrowser.

Via https://www.ghacks.net/2022/06/29/thund ... rovements/ vond ik dat in Thunderbird al enkele handige sneltoetsen zitten, waar je misschien nog niet bekend mee bent.

Zo kun je met ALT+2 naar het venster van het adresboek overschakelen.
Je start dan direct in de zoekbalk, dus daarvoor heb je dan eigenlijk geen sneltoets meer nodig (?)

Met ALT+1 kom je weer terug in het hoofdvenster van Thunderbird.
ALT+3 brengt je naar het Kalender-venster van Thunderbird.
ALT+4 schakelt naar het Taken-venster
ALT+5 gaat naar de Chat-functionaliteit van Thunderbird (voor als je daar gebruik van maakt). Thunderbird kun je namelijk ook gebruiken om te chatten via IRC, XMPP en recent is daaraan ook ondersteuning voor het Matrix-protocol toegevoegd: https://support.mozilla.org/nl/kb/insta ... ng-en-chat

Overigens ben ik ook nog op zoek naar een manier om in Thunderbird alle sneltoetsen te kunnen tonen. Ik neem tenminste aan dat er wel een mogelijkheid in Thunderbird is om standaard de sneltoetsen die aan een knop gekoppeld zijn te kunnen tonen. Dat lijkt mij bijvoorbeeld voor testen en ontwikkelen in Thunderbird wel erg handig, dus ga ik er stiekem vanuit dat Thunderbird daarvoor een optie biedt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Toegankelijkheid slechtzienden/blinden

Bericht door nirwana »

Je kunt wel via het menu in een zoekfunctie komen, maar die is veel ingewikkelder.
Welk menu-pad gebruik je daar dan voor?

Ik zit te denken of dat ons een aanknopingspunt biedt naar een sneltoets om in dat zoekvak te geraken.

Ook is er een TBKeys-extensie waarmee je de sneltoetsen in Thunderbird naar jouw hand kunt zetten. Die kun je met configuratie instellen, maar dan moeten we natuurlijk wel kunnen aangeven welk commando Thunderbird daarvoor moet gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Inktvis
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 oktober 2022, 12:27
    Windows 10 Firefox

Re: Toegankelijkheid slechtzienden/blinden

Bericht door Inktvis »

Beste Nirwana,

Hartelijk dank voor je snelle reacties.

Je vroeg hoe ik via het menu in een zoekfunctie kwam. Dat is:
Bewerken => zoeken => adressen zoeken.

De lijst met sneltoetsen gaan we nog bekijken. Dan stuur ik nog een berichtje.

Groetjes
Inktvis
Plaats reactie