Authenticatiefout tijdens verbinden met server gmail.com

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    Windows 10 Firefox

Authenticatiefout tijdens verbinden met server gmail.com

Bericht door Gijs »

Goedemiddag,

Al jaren gebruik ik Thunderbird, nu met de nieuwste versie 102.9.0 (64bits) onder Windows11.
Vanaf vanmiddag krijg ik de melding Authenticatiefout tijdens het verbinden met server imap.gmail.com.
Tevens opent een window om onder Google in te loggen teneinde Thunderbird toestemming te geven om mail, kalender en contacten binnen te halen en te bewerken. Dat kan ik toestaan, maar meteen daarna popt een windowtje op waarin wordt aangegeven dat er een Authenticatiefout is enz enz.

Na diverse keren deze toestemming te hebben gegeven blijft de melding maar komen.
Berichten komen niet meer binnen en verzenden vanuit gmailaccount lukt ook niet .

Ik heb het acount verwijderd uit Thunderbird , maar opnieuw aanmaken lukt niet omdat ik de melding krijg bij het controleren van wachtwoord dat er iets mis is met de configuratie. Ik kan alleen niet ontdekken wat.
Ik heb gmail ook draaien op mij Android telefoon en op mijn Ipad. Ik heb het net ook in Outlook geïnstalleerd en dat werkt perfect. Ik weet het nu niet meer

Iemand een idee ?

Groet
Gijs
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 181
Lid geworden op: 1 januari 2010, 10:22
    Windows 10 Firefox

Re: Authenticatiefout tijdens verbinden met server gmail.com

Bericht door markh »

Heeft het misschien iets met de authenticatie te maken? In dit artikel lees je daar wat meer over: https://support.mozilla.org/nl/kb/thunderbird-en-gmail
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    Windows 10 Firefox

Re: Authenticatiefout tijdens verbinden met server gmail.com

Bericht door Gijs »

Ja het is een authenticatieprobleem, zoals ik al opmerkte bij mijn vraag. Het is alleen onder windows 11 , dat het van de ene op de andere dag niet meer werkte.
Gisteren heb ik Thunderbird onder Linux Mint geïnstalleerd en daar ook een gmail account aangemaakt. Geen enkel probleem.

Vanmorgen bij Instellingen de wachtwoorden en het token van het gmail account weggegooid en het opnieuw geprobeerd. Helaas weer hetzelfde.
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 181
Lid geworden op: 1 januari 2010, 10:22
    Windows 10 Firefox

Re: Authenticatiefout tijdens verbinden met server gmail.com

Bericht door markh »

Dat is inderdaad vreemd. Heb je al eens geprobeerd de Probleemoplossingsmodus te gebruiken, voor het geval het aan een instelling of add-on ligt? Soms kan ook externe software, zoals een firewall of virusscanner, voor problemen zorgen.
Ik heb er zelf geen antwoord op, heb ook even op Bugzilla gezocht, maar ik kan daar geen bug vinden die dit probleem beschrijft. Misschien kun je, als er verder hier ook geen oplossingen zijn, zelf daar een melding doen met een exacte beschrijving van het probleem, dan kunnen de echte technici ernaar kijken. Geen garantie dat het wordt opgelost, maar bij gebrek aan een andere oplossing…
https://bugzilla.mozilla.org/home
Anton2009
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 september 2009, 15:26
    Windows 10 Chrome

Re: Authenticatiefout tijdens verbinden met server gmail.com

Bericht door Anton2009 »

Ik heb hetzelfde probleem. Echter alles werkt wel gewoon. Ik klik de melding gewoon weg en klaar is kees. Maar het klopt natuurlijk niet.
Plaats reactie