Fryske Thunderbird 3

Voor alle vertalingen van Mozilla-software in de Friese taal.
Gesloten
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Fryske Thunderbird 3

Bericht door moZes »

Ook na lang wachten komt de eerste Fryske versie er nu echt aan, 29 september is de zogenaamde stringfreeze (in principe wordt er dan door de ontwikkelaars niks meer aan de menuteksten veranderd) en ongeveer 4 weken later zal RC1 uitkomen.

De afgelopen tijd heeft het Fryske mozilla.nl team gewerkt aan het bijwerken van de vertaling voor deze versie, maar dit moet, net als de Nederlandse versie, gecontroleerd worden. We zoeken vrijwilligers die de laatste nightly of beta willen installeren en controleren. Doe dit met een testprofiel want het is en blijft nog een testversie. Zelf gebruik ik deze versie al enige tijd zonder problemen met 9 accounts met POP en IMAP en add-ons als Lightning.

Fouten, rare vertalingen, opmerkingen, enz. graag als reactie op dit topic melden. En ook al spreek je geen Frysk, meldingen over te kleine menu's of andere eigenaardigheden zijn ook welkom.

Met z'n allen kunnen we er voor zorgen dat dit de eerste prachtige Fryske versie wordt!!!

Groetnis,
Wim
menno47
Berichten: 237
Lid geworden op: 3 augustus 2007, 12:59
Locatie: Groningen
    Windows 7 Firefox

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door menno47 »

En bij welke andere spraakgebreken wordt nu ook TB verstrekt :D ?


Grouten oet Grunnen !
Laatst gewijzigd door menno47 op 6 december 2009, 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Grouten oet Grunnen (Stad)
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door moZes »

Mijn eerste reactie was om het bericht te verwijderen, maar dat is misschien te veel eer.

Ook al is het algemeen bekend, ik meld het hier nogmaals: het Frysk is een officiële taal en zelfs de tweede landstaal.
Dat je het een spraakgebrek vindt, komt wellicht omdat je mensen treft die het Frysk op een vreemde manier uitspreken, bijvoorbeeld bij "Boer zoekt vrouw". Ligt dat dan aan het Frysk of aan de mensen?
Luister eens naar [url=mms://mms.omropfryslan.nl/omropfryslanlive]Omrop Fryslân[/url] en bepaal dan nogmaals of het een spraakgebrek is.
Gebruikersavatar
Trui Jentink
Berichten: 132
Lid geworden op: 20 oktober 2004, 10:12
Locatie: Ljouwert
    Windows XP Firefox

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door Trui Jentink »

Mensen die een andere taal dan hun eigen betitelen als spraakgebrek hebben zelf ergens een gebrek.
Hindrik
Retep66
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 december 2006, 15:19
    Windows 7 Firefox

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door Retep66 »

Hoewel ik zelf geen geboren Fries ben, woon ik al bijna 18 jaar in Friesland en ben het roerend met Mozes eens dat het Fries absoluut geen spraakgebrek is, maar een prachtige, poëtische en gevarieerde taal. Menno's reactie is dan ook respectloos, een taal is iets dat een wezenlijk onderdeel van een mens is en dan maakt het niet uit het nu om ABN, Frysk, Nedersaksisch of Papiamento gaat.


@Mozes: Leuk artikeltje trouwens op de site van de LC:
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... -het-Fries
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door moZes »

Retep66 schreef:@Mozes: Leuk artikeltje trouwens op de site van de LC:
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... -het-Fries
Dank je. Enigszins verkracht herschreven persbericht dat ik woensdag gestuurd had, maar er staat eindelijk eens iets in, ook in de papieren versie overigens :D
Origineel in het Frysk op ItNijs.nl.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door adri »

Trui Jentink schreef:Mensen die een andere taal dan hun eigen betitelen als spraakgebrek hebben zelf ergens een gebrek.
Dat is er eentje om in te lijsten. ;)
Afbeelding
menno47
Berichten: 237
Lid geworden op: 3 augustus 2007, 12:59
Locatie: Groningen
    Windows 7 Firefox

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door menno47 »

Friezen hebben nu eenmaal geen gevoel voor humor !

Grouten oet Grunnen !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Grouten oet Grunnen (Stad)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door nirwana »

menno47 schreef:Friezen hebben nu eenmaal geen gevoel voor humor !
Menno,

Ik ben geen Fries en kan er de humor ook niet echt van inzien. Iedereen heeft recht op een eigen taal en cultuur. Als iemand er tijd aan wil besteden om software naar die taal te vertalen, dan zie ik daar het probleem niet echt van.

Ik kan dat alleen maar aanmoedigen: des te meer vertalingen, des te meer keus en keus is goed. Daarom nodig ik je bij deze uit om mooie Groningse vertalingen van de diverse Mozilla-software te maken. Uiteindelijk ben ik in de provincie Groningen geboren, dus wie weet ga ik het dan wel eens gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Retep66
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 december 2006, 15:19
    Windows 7 Firefox

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door Retep66 »

Ik dacht al dat Menno een Groninger was. Hoewel zelf woonachtig in Friesland, ben ik zelf van oorsprong een Groninger en herken dus deze typische Groningse reactie.

MoZes: hast d'r een moaie oersetting van makke, do meist d'r grutsk op wêze!

Menno: kist oet twei ding'n kaizen: Nirwana's advies opvolg'n of diezulf noakiek'n loat'n en dien minderwoardighaidsgevuil overboord zet'n.

groet'n van een Grunninger oet het mooie Vraislaand! :wink:
menno47
Berichten: 237
Lid geworden op: 3 augustus 2007, 12:59
Locatie: Groningen
    Windows 7 Firefox

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door menno47 »

Breek me de bek niet open, ik heb 8 jaar in Leeuwarden gewerkt, ik ben zelf gedeeltelijk van Friese afkomst, de Friezen kunnen ze uitstekend als dwarsliggers bij het spoor gebruiken, ze verrekken om Nederlands te spreken ! Wat is er mis met Nederlands als voertaal ? Sinterklaas moest in Leeuwarden ook zo nodig Fries spreken, de meeste Leeuwarder kindertjes verstonden hem niet eens !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Grouten oet Grunnen (Stad)
Retep66
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 december 2006, 15:19
    Windows 7 Firefox

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door Retep66 »

Ik woon hier prima. Nergens last van. Blijf gewoon lekker in Groningen, hoef je je ook nergens aan te ergeren.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Fryske Thunderbird 3

Bericht door moZes »

Hij is er dan nu toch maar mooi :D
http://fy-nl.www.mozillamessaging.com/fy-NL/
Gesloten