Bing-omleiding in Mozilla

In dit forum kun je ervaringen uitwisselen met Mozilla-producten onder Apple's Mac OS (zoals Firefox, Camino, etc).
Plaats reactie
STOYOOP
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 juli 2015, 9:39
    Windows 10 Chrome

Bing-omleiding in Mozilla

Bericht door STOYOOP »

Ik heb bladwijzers en andere instellingen van Safari naar Firefox geïmporteerd. Mozilla lijkt nu geïnfecteerd te zijn met een virus zoals hier beschreven.
https://applehelpwriter.com/bing-redirect-virus-mac/
Het is iets dat Bing-omleiding wordt genoemd. :shock:

Help me alstublieft om het virus te verwijderen of het probleem op te lossen. Erg bedankt!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bing-omleiding in Mozilla

Bericht door nirwana »

Weet je zeker dat je last hebt van deze ongewenste software (malware) of vermoed je dat vooral omdat de symptomen erg lijken op wat jij ervaart?

Volgens het artikel kom je dit vooral tegen op een Mac, maar ik heb het idee dat je Windows gebruikt.

Gisteren kwam ik met enkele van mijn zoekopdrachten ook in Bing uit, dus toen heb ik ook even de zoek-instellingen van mijn Firefox bekeken. Doorgaans gebruik ik namelijk Google als zoekmachine, dus dat verbaasde mij enigszins.

Het is in Firefox redelijk makkelijk om (per ongeluk) een andere zoekmachine te kiezen, vooral als je in Firefox het zoekvak naast de adresbalk hebt ingeschakeld. Dan kun je met enkele toetscombinaties ongetwijfeld per ongeluk een andere zoekmachine selecteren, zodat vanaf dat moment de zoekopdracht daar naar toe wordt gestuurd.

Uiteraard kun je dat wel weer terugzetten naar de zoekmachine van jouw keuze, maar ik wil daarmee vooral aangeven dat het soms erg makkelijk is om daarmee een zoek-instelling in Firefox te wijzigen.

Tip: via de instellingen van Firefox kun je in de sectie Zoeken het zoekgedrag van Firefox aanpassen.

Zie https://support.mozilla.org/kb/instelli ... ijzigen-fx voor meer informatie over deze instellingen.

PS: als blijkt dat je deze malware echt in jouw systeem hebt, dan schijnt het onvoldoende te zijn dat je alleen in Firefox de zoekinstellingen terugzet. Volgens het artikel gebruikt deze malware scrips die dan alsnog weer de zoek-instellingen aanpassen, zodat ze weer naar Bing gaan. Dus mocht dat bij jou aan de hand zijn, dan merk je dat waarschijnlijk snel genoeg als je wat probeert te herstellen.

Dan moeten we dus vooral op zoek naar hoe deze malware verder werkt om die "met wortel en tak" uit te roeien.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie