Mozilla OS op je mobiele telefoon

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Mozilla OS op je mobiele telefoon

Bericht door adri »

Bij Mozilla wordt serieus nagedacht om een mobiel OS te maken. Geïnspireerd door het succes van Google's Android is het project Boot to Gecko' van start gegaan. Android is gebaseerd op Linux (en JAVA) en de gedachten gaan uit naar een "Android-achtig' OS, maar niet draaiende op JAVA-apps, maar HTML5. Uiteraard moet het OS volledig opensource software (oss) zijn. Android (hoewel gebaseerd op oss) is momenteel nog niet open source en krijgt daarom vooral van ontwikkelaars wel wat kritiek.

Het project staat nog in de kinderschoenen, maar Mozillakopstukken als Mike Shaver, Tristan Nitot en Brendan Eich zijn behoorlijk enthousiast.

Waar het toe leidt zullen we af moeten wachten, het is nl. toch wel andere koek om een heus OS te maken en er zullen dus ook nog fiks wat technische hobbels genomen moeten worden. Maar de wil en vastberadenheid zijn zeker aanwezig.

Bron: mobilebusinessbriefing.com
Afbeelding
Gebruikersavatar
JimB
Berichten: 505
Lid geworden op: 4 april 2005, 17:40
Locatie: Deurne (B)
    Windows Vista Firefox

Re: Mozilla OS op je mobiele telefoon

Bericht door JimB »

Als ik het goed begrijp is er nog steeds geen FF browser beschikbaar voor het Bada OS van Samsung dat oa door de Samsung Wave II GSM serie gebruikt word.

Het Bada OS is wel min of meer ingehaald door het Android OS dat nu in de Samsung Galaxy toestellen gebruikt word.

Echter komt er binnenkort toch nog een Samsung Wave III uit die waarschijnlijk ook het Bada OS gaat gebruiken.

Opera heeft echter al wel lang een Opera mini voor de Samsung Wave toestellen. Spijtig.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla OS op je mobiele telefoon

Bericht door nirwana »

Jim,

Het maken van een browser voor een (mobiel) besturingssysteem is nogal wat. Als je dit doet dan moet je dit ook goed doen, want anders laten gebruikers jouw product links liggen en heb je het voor niets gedaan.

Zo is er ook geen Mozilla-browser voor iOS (voor de Apple-apparaten) of voor Symbian (van Nokia) en ook niet voor Windows Phone 7 (binnenkort ook Nokia). Wat mobiele browsers betreft loopt Opera dus zeker voorop met de beschikbaarheid van hun browser. Omdat zij voor diverse besturingssystemen een Opera Mini beschikbaar hebben is de kans groot dat ze ook in de statistieken bovenaan staan.

De toekomst zal uitwijzen waar Mozilla mee komt en of ze daarmee hoge ogen kunnen gooien.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
JimB
Berichten: 505
Lid geworden op: 4 april 2005, 17:40
Locatie: Deurne (B)
    Windows Vista Firefox

Re: Mozilla OS op je mobiele telefoon

Bericht door JimB »

Je zal bedoelen dat het geen peace of cake is om een browser voor een mobieltje klaar te stomen.

Dat is erg want in mijn geval word dat Bada besturingssysteem dat in de Wave toestellen gebruikt word vanaf Wave I, sedert een kleine 2 jaar nu, langzamerhand verdrongen door het Android OS. Dus als men er al ooit aan begonnen is, is het OS al voorbijgestreefd door een nieuwer.

Dat er geen FF voor de Apple toestellen is verheugd me want wie gebruikt er nu zo'n overpriced status symbool. :mrgreen:

Van Symbian vind ik spijtig want dat werd gebruikt in de PSION periode, de pioniers in feite.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla OS op je mobiele telefoon

Bericht door nirwana »

JimB schreef:Je zal bedoelen dat het geen peace of cake is om een browser voor een mobieltje klaar te stomen.
Inderdaad, al denk ik dan maar aan een "piece of cake", maar dat terzijde.
JimB schreef:Dat is erg want in mijn geval word dat Bada besturingssysteem dat in de Wave toestellen gebruikt word vanaf Wave I, sedert een kleine 2 jaar nu, langzamerhand verdrongen door het Android OS. Dus als men er al ooit aan begonnen is, is het OS al voorbijgestreefd door een nieuwer.
Bedoel je dat het slechts een kwestie van tijd is dat Bada wordt verdrongen door Android ? Dat zou dan weer schelen voor Mozilla, want dat is dan toch weer een mobiel platform minder om te ondersteunen.
JimB schreef:Dat er geen FF voor de Apple toestellen is verheugd me want wie gebruikt er nu zo'n overpriced status symbool.
Ik, toevallig, dus ze zijn dichterbij dan je denkt.
Ook zul je moeten kijken naar het marktaandeel dat de verschillende mobiele telefoons hebben. Dan tellen de iPhone en de iPad toch zeker mee, los van jouw persoonlijke mening.
JimB schreef:Van Symbian vind ik spijtig want dat werd gebruikt in de PSION periode, de pioniers in feite.
Is toch alweer een tijdje geleden dat ik iets van Psion heb gehoord. Mijn oom gebruikte die apparaten vroeger toen de term smartphone nog moest worden uitgevonden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
JimB
Berichten: 505
Lid geworden op: 4 april 2005, 17:40
Locatie: Deurne (B)
    Windows Vista Firefox

Re: Mozilla OS op je mobiele telefoon

Bericht door JimB »

nirwana schreef:Bedoel je dat het slechts een kwestie van tijd is dat Bada wordt verdrongen door Android ? Dat zou dan weer schelen voor Mozilla, want dat is dan toch weer een mobiel platform minder om te ondersteunen.
Haast zeker want het Android OS wordt in tegenstelling tot het Bada systeem van Samsung ook door andere merken gepromoveerd en gebruikt, waar het Bada OS enkel door Samsung wordt gebruikt.
nirwana schreef:Ik, toevallig, dus ze zijn dichterbij dan je denkt. Ook zul je moeten kijken naar het marktaandeel dat de verschillende mobiele telefoons hebben. Dan tellen de iPhone en de iPad toch zeker mee, los van jouw persoonlijke mening.
Nou ja ik heb het zo niet begrepen op alles wat met Apple te maken heeft.
nirwana schreef:Is toch alweer een tijdje geleden dat ik iets van Psion heb gehoord. Mijn oom gebruikte die apparaten vroeger toen de term smartphone nog moest worden uitgevonden.
Wel ja, Sony en Nokia hebben nog lange tijd met Symbian gewerkt. Misschien nu nog dat weet ik niet
Plaats reactie