Ubuntu in 2013 op 5% van alle verkochte pc's

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Ubuntu in 2013 op 5% van alle verkochte pc's

Bericht door adri »

In 2008 deed Mark Shuttleworth al de riskante uitspraak dat de Linuxdesktop mooier moest worden dan die van Apple. Sinds die tijd hebben ze bij Canonical inderdaad niet stilgezeten en Unity gelanceerd. Hoewel ook bekritiseerd valt niet te ontkennen dat Unity de desktop aanmerkelijk veranderd heeft. Of het mooier is dan Apple, daar valt uiteraard over te twisten, maar revolutionair was het zeker.

Ondertussen heeft Shuttleworth op OSCONweer een nieuwe gewaagde uitspraak gedaan: In 2013 zal op alle geleverde PC's Ubuntu geïnstalleerd staan.
Die spectaculaire groei moet vooral komen van exploderende verkopen in India en China, maar ook van Dell, de computergigant die dit najaar start met de verkoop van Ubuntu-pc's (Ubuntu-XPS 13). Dat hebben ze al eerder geprobeerd, maar nu is het ze blijkbaar menens. Volgens eigen zeggen hebben ze al duizenden aanvragen binnen gekregen.

Bronnen:
- internetnews
- tweakers.net
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Ubuntu in 2013 op 5% van alle verkochte pc's

Bericht door adri »

En omdat Shuttleworth toch bezig was met ferme uitspraken, hier nog eentje uit tweakers.net:
Volgens de topman van Canonical is de overgang tussen de nieuwe Metro-interface en de traditionele interface van Windows 8 te groot voor gebruikers. Bij Ubuntu pakten ze dat anders aan omdat het OS anders 'zoals Windows 8 zou eindigen'.
M.n. het laatste deel van de zin klinkt stoer. ;)
Of het zo'n vaart zal lopen weet ik niet, maar het is wel zo dat veel mensen niet van verandering houden...

Nog meer nieuws van het Ubuntu-front is dat de door Canonical ontwikkelde user interface Unity nu ook beschikbaar zal zijn voor de nieuwe Fedora (17), zo weet Phoronix te melden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Ubuntu in 2013 op 5% van alle verkochte pc's

Bericht door nirwana »

Windows 8 vind ik inderdaad een gewaagde stap. Ik denk dat ik zelf ook eerder zal overstappen van Windows 7 naar Ubuntu's Unity (of GNOME 3) dan naar Windows 8. Windows 8 voelt weer zo "Microsoft zal de gebruiker wel vertellen hoe ze met Windows moeten werken". Net als met de ribbon in Office (en daarna in veel meer Microsoft-software) heb ik dan iets van "voor mij had het niet gehoeven". Een nieuwe gebruiker zal er wel weer mee leren werken en misschien is het dan wel handiger. Maar er zijn zoveel bestaande gebruikers van Windows en Office die je dan maar voor het gemak in de kou zet. Want die moeten weer opnieuw ermee leren werken.

Helaas lijken tegenwoordig alle commerciële besturingssystemen die kant op te gaan. Apple heeft al haar programmeer-interfaces "op elkaar proberen af te stemmen" door van Mac OS X Lion ook een soort van touch-friendly geheel te maken. Microsoft volgt dan met het Metro-paradigma in Windows 8. Straks is alles (multi-)touch-friendly, maar werkt het toch allemaal niet zo snel als met ons oude vertrouwde muis + toetsenbord. Is dat dan vooruitgang ?!?

Maar de toekomst zal leren hoe we in de komende jaren met onze computers / tablets / telefoons omgaan...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Ubuntu in 2013 op 5% van alle verkochte pc's

Bericht door adri »

Inmiddels weer een aardige opsteker voor Canonical, want onlangs is bekend geworden dat in de Spaanse autonome regio Andalusië 220.000 Ubuntusystemen geïnstalleerd gaan worden op meer dan 2000 scholen.
Ook in India doet Canonical goede zaken, waar 850 Dell retailzaken Ubuntu gaan verkopen.
Bovendien is Dell in China bezig om het aantal Ubuntuwinkels uit te breiden naar 350.
Afbeelding
Plaats reactie