Linux nieuwtjes

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Linux nieuwtjes

Bericht door adri »

Deze week een aantal opvallende nieuwtjes uit Linuxland.

Steam on Linux
Goed nieuws voor de gamers op Linux, immers spellenproducent Valve heeft zijn Steamclient beschikbaar gemaakt voor Linux. Steam draaide uiteraard op Windows en ook op Apple, maar na de frustratie over het gesloten ecosysteem op Windows 8 heeft men daar besloten om Steam voor Linux geschikt te maken. Dat betekent dat je die spellen nu niet meer via Wine hoeft te draaien (waar het in de regel toch net even trager werkt). Het argument dat je Windows nodig hebt om te kunnen gamen gaat dus niet meer op.

Ubuntu op de Nexus
Voor de liefhebbers komt er volgende week een Ubuntu-touch versie (speciaal voor ontwikkelaars!) voor Nexus smartphones. Op die manier hoopt Canonical ontwikkelaars te interesseren voor het maken van apps voor dit platform. Later zullen er nog versies volgen voor andere smartphones en uiteindelijk zelfs voor tv's, zo is op Slashdot te lezen.
Na Firefox OS is er nu dus nog een opensource OS in de race voor de gunst van de klanten.

LinuxQuestions.org jaaroverzicht 2012
Zoals ieder jaar was er ook dit keer weer het jaaroverzicht van LinuxQuestions.org betreffende de favoriete software van de Linuxgebruikers.
Enkele opvallende uitkomsten:
  • Desktopmanager
    Met vlag en wimpel wint KDE dit keer. Meestal een nek-aan-nek race met Gnome, maar dat ziet er dit jaar toch even anders uit. Op nr. 2 staat nl. XFCE en Gnome-shell pas op nr. 3, terwijl Unity slechts op 7(!) staat. De nieuwe Gnome is dan ook het onderwerp van nogal wat kritiek, niet in de laatste plaats van Linus Torvalds. Ook Unity, wat standaard op Ubuntu staat, kan maar weinigen bekoren.
  • Kantoorpakket
    De trend was vorig jaar al ingezet, maar overweldigende favoriet (85%) is LibreOffice. De fork van OpenOffice.org is daarmee zijn voorganger ver voorbijgestreefd, dat bij nog geen 10% van de Linuxgebruikers nog geïnstalleerd staat. Dat was enkele jaren geleden wel anders...
  • Browser van het jaar
    Werd vorig jaar nog gevreesd voor de -sinds jaar en dag- koppositie van Firefox door de stormachtige opkomst van Chrome/Chromium, dit jaar ziet de toekomst voor Firefox er weer wat zonniger uit, immers ruim 52% van de Linuxgebruikers kiest op de eerste plaats voor Firefox, terwijl Chrome en Chromium tezamen 29% scoren. En daarmee lijkt het tij enigszins gekeerd. Opera (dat deze week ook in het nieuws was omdat de Noorse browserbakker zijn eigen renderengine Presto aan de wilgen hangt en WebKit gaat gebruiken) komt op 8%.
  • Desktop distributie van het jaar
    Na 8 jaar is de hegemonie van Ubuntu doorbroken ten faveure van .... oudgediende Slackware!
    Ubuntu staat nu op twee, nog maar net voor Mint. Ongetwijfeld is het veel bediscussieerde Unity hier -mede- debet aan.
    Uiteraard kun je Gnome 3 instellen als default desktopmanager, maar zoals eerder al gezegd, ook daar maak je weinig vrienden mee. KDE is natuurlijk ook een optie, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Kubuntu (de KDE-variant) ook geen potten breekt -en nooit gedaan heeft. Het is te hopen dat Ubuntu op touchscreens beter gaat scoren. Dat is wel enigszins te verwachten, immers Unity lijkt daar helemaal op toegespitst.
    Slackware (dé KDE-distro) op één dus. Ubuntu op twee en Mint op drie.
Wie het volledige overzicht in taartdiagramvorm wil zien, kan terecht op LinuxQuestions.org, wil je de volledige topics lezen, plus de exacte cijfers, dan moet je daar zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Linux nieuwtjes

Bericht door Koen_92 »

Jaja, Steam op Linux gaat waarschijnlijk wel voor een boost zorgen in het aantal Linux-games :) Ik heb hem geïnstalleerd en het werkt best goed (behalve dat steam geen 64-bit versie heeft en je dus een hele zooi aan 32-bit libs moet installeren). Ook is het aantal games nog beperkt, maar dat aantal neemt gelukkig iedere week toe.

Ubuntu op smartphones: ik ben benieuwd, wel leuk dat er daar meer concurrentie komt (ondanks dat de de smartphonewereld nog geen monopoly kent zoals de desktop die kent). Helaas heb ik geen Nexus, anders had ik hem nog best willen testen.

En LQ blijft toch een echt forum voor Slackers zo te zien :) Wel grappig om te zien dat Unity daar zo laag staat, terwijl KDE juist hoog staat. Daarmee is in ieder geval duidelijk dat de klassieke desktop nog niet uitgestorven is. (En ja ik ben een KDE-gebruiker).
Verder zijn overigens de meeste resultaten van die poll wel zoals ik ze zelf ook ingevuld zou hebben/verwacht heb. Wel jammer dat het gesloten Skype nog zo'n groot aandeel heeft...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux nieuwtjes

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Jaja, Steam op Linux gaat waarschijnlijk wel voor een boost zorgen in het aantal Linux-games :) Ik heb hem geïnstalleerd en het werkt best goed (behalve dat steam geen 64-bit versie heeft en je dus een hele zooi aan 32-bit libs moet installeren). Ook is het aantal games nog beperkt, maar dat aantal neemt gelukkig iedere week toe.
Dat schijnt inderdaad snel de goede kant op te gaan qua titels.
Inderdaad 32-bits (zoals wel meer software trouwens, denk bijv. aan Skype en VirtualBox) en dan moet je dus van je 64-bits systeem een multilib-system maken, er zit niets anders op...
Koen_92 schreef: Ubuntu op smartphones: ik ben benieuwd, wel leuk dat er daar meer concurrentie komt (ondanks dat de de smartphonewereld nog geen monopoly kent zoals de desktop die kent). Helaas heb ik geen Nexus, anders had ik hem nog best willen testen.
Ik heb zelf niet eens een smartphone, kun je nagaan. :)
Maar mijn kinderen wel en die hebben beiden Android smartphones. Ik wens Android het beste toe en ben ook blij met hun succes, maar mijn voorkeur zou inderdaad uitgaan naar een écht OSS-systeem, zoals Ubuntu of Firefox. We zullen zien hoe zich dat ontwikkelt.
Koen_92 schreef: En LQ blijft toch een echt forum voor Slackers zo te zien :) Wel grappig om te zien dat Unity daar zo laag staat, terwijl KDE juist hoog staat. Daarmee is in ieder geval duidelijk dat de klassieke desktop nog niet uitgestorven is. (En ja ik ben een KDE-gebruiker).
Verder zijn overigens de meeste resultaten van die poll wel zoals ik ze zelf ook ingevuld zou hebben/verwacht heb. Wel jammer dat het gesloten Skype nog zo'n groot aandeel heeft...
LQ is denk ik wel een site voor een wat ervarener publiek en zodoende scoort SW daar erg goed en ja, ik denk ook dat de meeste mensen toch liever een wat traditionelere desktopomgeving hebben.
Wat draai jij tegenwoordig Koen? Nog steeds Debian (eerste bij de serverdistributies, niet geheel verrassend)?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Linux nieuwtjes

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Ik wens Android het beste toe en ben ook blij met hun succes, maar mijn voorkeur zou inderdaad uitgaan naar een echt OSS-systeem, zoals Ubuntu of Firefox. We zullen zien hoe zich dat ontwikkelt.
Android zelf is natuurlijk ook gewoon open source, helaas is dat van alle applicaties in de app-store van Google natuurlijk niet te zeggen. Ook de standaard Androidroms die de fabrikanten op hun telefoons zetten zitten vaak helemaal dicht, maar niet getreurd, want net als op een pc kun je ook op je telefoon wat anders installeren. Zo is er bijvoorbeeld de CyanogenMod-distributie van Android (die ik ook op mijn telefoon heb staan). Dit is een variant die gebouwd is op de originele sources van Google en standaard dus ook geheel opensource (enkel device drivers en wat firmware uitgezonderd). Zo heb je daar bijv. ook geen propretiere Google-apps (al zijn die achteraf wel te installeren). Verder heb je op deze rom standaard root-access en gewoon een busybox-shell op je telefoon. Op die LQ-poll is trouwens ook te zien dat Cyanogen ook best populair is daar.

Maar goed, ondanks dat ben ik het met je eens dat er wel wat meer bij mag komen naast Android ;)
adri schreef: LQ is denk ik wel een site voor een wat ervarener publiek en zodoende scoort SW daar erg goed en ja, ik denk ook dat de meeste mensen toch liever een wat traditionelere desktopomgeving hebben.
Wat draai jij tegenwoordig Koen? Nog steeds Debian (eerste bij de serverdistributies, niet geheel verrassend)?
Op mijn desktop staat nu Ubuntu 12.04 met KDE (Nee geen Kubuntu, ik heb een CLI-install gedaan en van daar uit de packages geinstalleerd die ik nodig heb dus niet alles van Kubuntu). Ik ben daar eigenlijk best tevreden over, en apt-get blijf ik nog steeds lekker makkelijk vinden :oops:

Ik heb echter onlangs ook een nieuw laptopje gekocht, vooral voor onderweg omdat ik iedere dag veel in de trein zit. Omdat de hardware in deze laptop vrij recent is en enkel door de nieuwste kernels/distro's ondersteund worden moest ik dus een wat meer 'bleeding-edge'-distro gebruiken (zelfs de laatste Ubuntu was te oud). Omdat ik zelf niet zo'n fan ben van Fedora ben ik naar wat anders gaan zoeken, waarnaar ik uitkwam bij Arch Linux.

Arch Linux kun je misschien qua opzet en filosofie het best zien als een bleeding-edge Slackware (zie ook hier en hier), maar dan wel met een package manager die automatisch dependencies oplost, zo hoef ik apt-get dus niet te missen. Het nadeel is wel dat Arch een rolling releasemodel heeft. Tot nu toe gaat het goed, maar het zou mij niets verbazen als er in de toekomst iets breekt na het installeren van updates.

Het bevalt mij best wel, het is snel en configuratie gaat 'gewoon met de hand' via config-files (na de installatie, die overigens ook geheel met een enkel script wordt uitgevoerd, heb je enkel een shell tot je beschikking en kun je installeren wat je wilt). Ook start het lekker snel (in circa 3 seconden na Grub heb je een login-shell), doordat het systemd als init-systeem gebruikt ipv systemv of upstart. Als desktopomgeving draai ik hier overigens Gnome3 op. Waar ik dat nooit op mijn desktop zou willen hebben, vind ik het op een 11inch laptop met een touchpad ipv muis juist best fijn werken.

Dus dat draai ik momenteel: op de desktop thuis Ubuntu en op mijn laptop Arch Linux ;)
Plaats reactie