UserAgent informatie op dit forum verbergen

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Mozilla
Contacteer:

UserAgent informatie op dit forum verbergen

Bericht door nirwana »

Aan het begin van deze maand heb ik functionaliteit van de Mozillazine forums toegevoegd om de useragent-string van de een gebruiker direct bij het bericht te kunnen tonen. Dit was iets wat veel mensen op prijs stellen. Echter was het wachten natuurlijk op iemand die vroeg hoe hij/zij dit zou kunnen "uitschakelen". Nu had ik het misschien kunnen oplossen met een instelling in het Gebruikerspaneel, maar daarvoor zou ik dan de forum-software moeten aanpassen. Ik zou vooralsnog niet eens weten hoe ik dat dan zou moeten aanpassen, dus heb ik een eenvoudiger manier verkozen: met een userscript.

Kortom, mocht je het wel gehad hebben met die UserAgent-strings in de berichten, dan kun je deze vanaf nu verbergen.
Daarvoor heb je wel de GreaseMonkey-extensie nodig.

Als je die hebt geïnstalleerd (en je browser opnieuw gestart), dan kun je dit userscript installeren. Als je op de link klikt dan wordt jou gevraagd of je het script wilt installeren. Als je MozBrowser vertrouwt dan kun je het script installeren. Ook kun je natuurlijk eerst de broncode van het script bekijken (voor als je daar wijzer van wordt).

GreaseMonkey biedt ook de mogelijkheid om deze extensie tijdelijk uit te schakelen. Zo kun je eenvoudig zien wat het script precies doet op het forum:
- met het script ingeschakeld worden de useragent-string verborgen
- met GreaseMonkey tijdelijk uitgeschakeld komen de useragent-strings weer tevoorschijn.
Je hoeft je browser alleen te herstarten na installatie van GM. Voor de rest is het opnieuw opvragen van een pagina van MozBrowser voldoende.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: UserAgent informatie op dit forum verbergen

Bericht door adri »

Je hebt het er maar druk mee. :)
Waarom willen sommige mensen die UA string niet zien?
Heb je toch geen last van. :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: UserAgent informatie op dit forum verbergen

Bericht door moZes »

Privacy :?:
Eigenlijk zou het een gebruikersinstelling moeten zijn bij je account.
Gebruikersavatar
Mudfoot
Berichten: 625
Lid geworden op: 5 april 2006, 15:20
Locatie: Clown Town
    Sun unknown
Contacteer:

Re: UserAgent informatie op dit forum verbergen

Bericht door Mudfoot »

Privacy :?:
Bij 'grote zus' MozillaZine was het in het verleden zo dat alleen moderatoren de UA string konden zien. Omdat het bij het beantwoorden van hulpvragen toch wel heel handig is gebleken als je in een oogopslag kunt zien welk OS en welke versie van Fx iemand gebruikt is het daar 'openbaar' gemaakt.

En dat maakt ook het 'privacy' argument ongeldig; uiteindelijk zal iemand toch die informatie moeten geven om problemen te kunnen oplossen.

Een GM scriptje lijkt me de aangewezen oplossing voor mensen die de UA om een of andere reden liever niet zien. Er zijn er overigens vast wel meer, GM scripts en ook Stylish 'Styles', waarmee je het uiterlijk van het forum naar wens kan aanpassen.

:D
* Thanx for invading OurSpace! * | Please DO NOT PM me for private appointments. Keep them on the board so we can all have fun.
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows XP Firefox

Re: UserAgent informatie op dit forum verbergen

Bericht door Dorus »

Ik kan mij nog iets voorstellen bij het niet weergeven van de UA string op niet browser gerelateerde boards, maar privacy is echt een kul argument, informatie die jij (onversleuteld) naar elke website die je bezoekt stuurt kun je nou niet echt privé noemen :)
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: UserAgent informatie op dit forum verbergen

Bericht door moZes »

Mudfoot schreef:En dat maakt ook het 'privacy' argument ongeldig; uiteindelijk zal iemand toch die informatie moeten geven om problemen te kunnen oplossen.
Inderdaad, pas als die informatie relevant is kan het opgegeven worden, dus wel geldig.
Dorus schreef:Ik kan mij nog iets voorstellen bij het niet weergeven van de UA string op niet browser gerelateerde boards, maar privacy is echt een kul argument, informatie die jij (onversleuteld) naar elke website die je bezoekt stuurt kun je nou niet echt privé noemen :)
Er is nog een verschil tussen het automatisch opgeven van informatie zonder dat de gebruiker dat wil of daar invloed op heeft of dat het automatisch aan iedereen wordt getoond.
Zo'n discussie was er ook over de nieuwe Geolocation feature in Firefox 3.5. Daarom is er de mogelijkheid ingebouwd om het melden van je locatie uit te schakelen. Als nu blijkt dat websites evengoed in staat zijn om je locatie te achterhalen zonder dat je dat weet, dan hebben we de poppen aan het dansen denk ik.

Blijft mijn punt staan: laat het een gebruikersinstelling zijn.
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: UserAgent informatie op dit forum verbergen

Bericht door Dorus »

Die geolocatie waar jij het over hebt wordt niet standaard meegegeven, daar moet je expliciet toestemming voor geven. Daar komt bij dat je locatie behoorlijk privacy gevoeliger is dan je web browser.

Het verbergen van de UA string is alleen maar schijn beveiliging, je zou eens moeten weten wat een webbrowser allemaal meegestuurd naar een website. Juist die informatie tonen zou mensen een aan het denken kunnen zetten.

Zo is je locatie bijvoorbeeld ook al redelijk te bepalen op basis van je IP, mijn IP kan tot Nijmegen gelocaliseerd worden.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
henke54
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 maart 2009, 14:56
    Ubuntu Firefox

Re: UserAgent informatie op dit forum verbergen

Bericht door henke54 »

Even terzijde een vraagje aan Nirwana(Martijn) : Heb je die script van http://techpatterns.com/downloads/php_b ... ection.php ?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: UserAgent informatie op dit forum verbergen

Bericht door nirwana »

henke54 schreef:Even terzijde een vraagje aan Nirwana(Martijn) : Heb je die script van http://techpatterns.com/downloads/php_b ... ection.php ?
Nee, dat kan niet, want de browser-detectie die jij aangeeft is in PHP en werkt dus server-side. Een GreaseMonkey-script is een userscript en die werkt client-side in Javascript. Kortom, hiervoor is op de server van MozBrowser niets aangepast. Je installeert slechts een .

En de UserAgent-weergave hier op het forum heb ik uit diverse bronnen in elkaar geknutseld. Volgens mij weet het forum sowieso al om welke useragent het gaat, alleen wordt dat niet bij het bericht opgeslagen. Dus dat moesten we dan maar eens toevoegen, want dat scheelt een hoop heen en weer gevraag over wat voor versie iemand draait.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie