Suggestie: forum berichten aanpassing

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Black Tiger
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 oktober 2010, 18:13
Locatie: State Penitentiary
    Windows XP Internet Explorer 8
Contacteer:

Suggestie: forum berichten aanpassing

Bericht door Black Tiger »

Nog maar een suggestie want dit maakt het lezen wel erg lastig.

Als nieuwe gebruiker, als je een bericht opent, maakt het niet uit of er nu 1 of 10 berichten staan, je komt standaard helemaal onderaan terecht in het "antwoord" vak.
Feitelijk zou je gewoon (gezien de berichtinstellingen in het profiel) terecht moeten komen bij het eerste ongelezen bericht van die thread/discussie. Da's echter niet het geval.

Kan dat gefixed worden?
Greetings, Black Tiger
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Suggestie: forum berichten aanpassing

Bericht door nirwana »

Helemaal begrijpen doe ik jouw vraag nog niet.

Daarom enkele vragen:

- welke link gebruik je om (nieuwe) berichten te lezen ? Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden waarop je berichten kunt lezen.

- welke berichtinstellingen in het profiel bedoel je ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Black Tiger
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 oktober 2010, 18:13
Locatie: State Penitentiary
    Windows XP Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Suggestie: forum berichten aanpassing

Bericht door Black Tiger »

Ik zal het nog eens proberen uit te leggen, alhoewel ik niet weet hoe ik het beter kan uitleggen.

Het maakt niet uit welke link ik gebruik. Of ik nu gewoon op een topic klik op het forum, of gebruik maak van een link van een email notificatie dat er een nieuwe reactie is maakt niet uit.
Mijn cursor komt meteen in het vakje "reageren" terecht in plaats van bij het laatstgelezen bericht.
Aangezien de pagina dan zover doorscrolt, zie je de berichten boven het reactievenster niet meteen en moet je eerst omhoog scrollen. Bij vBulletin en andere phpBB forums krijg je meteen gewoon het onderwerp voor je neus en niet het "reageren" vak.

Dus om even puntsgewijs je vragen te beantwoorden:
1.) Welke link maakt niet uit. Ik heb hier op dit forum nog bijna geen berichten gelezen, het gebeurt bij elk bericht, elk topic dus waar ik op klik. Ik kom meteen in het reactievakje terecht.

2.) Veel forums hebben een instelling om je berichten oplopend of aflopend te sorteren. Dat bepaald dan of je het nieuwste bericht bovenaan of onderaan je pagina krijgt.
Deze instelling vindt je in Gebruikerspaneel -> forum instellingen -> toon onderwerpen gesorteerd op.
Ongeacht of dit op oplopend of aflopend staat ingesteld, ik kom altijd meteen in het reactievenster terecht.

Ik zal zometeen even testen met Firefox om te zien of dit alleen bij IE8 het geval is of dat het zich ook bij Firefox voordoet.
Greetings, Black Tiger
Gebruikersavatar
Black Tiger
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 oktober 2010, 18:13
Locatie: State Penitentiary
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Suggestie: forum berichten aanpassing

Bericht door Black Tiger »

Test met Firefox.

Het ziet er naar uit dat het een compatibiliteitsprobleem is met IE8.
Vreemd genoeg is dit het enige phpBB forum waar ik er momenteel last mee heb, met Firefox doet het probleem zich niet voor en gedraagt het forum zich hoe het zich moet gedragen.
Alhoewel in firefox het wel irritant is dat je die rode gegolvde lijntjes onder veel van je woorden krijgt als je een tekst schrijft.
Maar ik gebruik Firefox normaliter alleen om iets te testen dus durf niet te zeggen of dat in Firefox zit. Het lijkt wel een grammaticacontrole van Word zo.:)
Greetings, Black Tiger
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Suggestie: forum berichten aanpassing

Bericht door nirwana »

Black Tiger schreef:Test met Firefox.

Het ziet er naar uit dat het een compatibiliteitsprobleem is met IE8.

Vreemd genoeg is dit het enige phpBB forum waar ik er momenteel last mee heb, met Firefox doet het probleem zich niet voor en gedraagt het forum zich hoe het zich moet gedragen.
Bedankt voor de test. Dat verklaart waarom het zich bij mij in Firefox niet voordoet.

Overigens kan ik me wel herinneren dat ik eens op het forum een soort van quickreply heb geïnstalleerd. Later is phpBB ook met een eigen ingebouwde quickreply-optie gekomen. Dus misschien kan dat daar nog ergens vandaan komen en moet ik bij een volgende update eens kijken of ik dat naar de standaard over kan zetten.
Black Tiger schreef:Alhoewel in firefox het wel irritant is dat je die rode gegolfde lijntjes onder veel van je woorden krijgt als je een tekst schrijft.
Maar ik gebruik Firefox normaliter alleen om iets te testen dus durf niet te zeggen of dat in Firefox zit. Het lijkt wel een grammaticacontrole van Word zo.:)
Firefox die de spellingcontrole van Word zou gebruiken ? Of de spellingcontrole van Word die in Firefox infiltreert ? Nee, gelukkig heeft Firefox hier gewoon een instelling voor. Die vind je in het menu Extra > Opties en dan op het tabblad Geavanceerd.

Overigens vind ik dat iedereen die golfjes standaard aan zou moeten zetten, want ik corrigeer hier op het forum nogal eens spelfouten in berichten. Zo schreef jij in jouw vorige bericht het nieuwe Nederlandse woord "gegolvde" en daar werd netjes een rood streepje onder geplaatst. Uiteraard is het zo dat als je bijvoorbeeld een Firefox met alleen een Engelstalige spellcheck hebt, dat dan alles rood wordt onderstreept. Maar als je daar dan eenmaal een Nederlandstalige spellingcontrole installeert dan helpt het zeker om dergelijke tikfouten snel te ondervangen en corrigeren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Suggestie: forum berichten aanpassing

Bericht door Dorus »

nirwana schreef:Overigens vind ik dat iedereen die golfjes standaard aan zou moeten zetten, want ik corrigeer hier op het forum nogal eens spelfouten in berichten. Zo schreef jij in jouw vorige bericht het nieuwe Nederlandse woord "gegolvde" en daar werd netjes een rood streepje onder geplaatst. Uiteraard is het zo dat als je bijvoorbeeld een Firefox met alleen een Engelstalige spellcheck [sic] hebt, dat dan alles rood wordt onderstreept. Maar als je daar dan eenmaal een Nederlandstalige spellingcontrole installeert dan helpt het zeker om dergelijke tikfouten snel te ondervangen en corrigeren.
Volgensmij is het niet de gewoonte om citaten te gaan corrigeren, voeg dan gewoon sic toe :D
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows Firefox
Contacteer:

Re: Suggestie: forum berichten aanpassing

Bericht door Tonnes »

nirwana schreef:Overigens vind ik dat iedereen die golfjes standaard aan zou moeten zetten, want ik corrigeer hier op het forum nogal eens spelfouten in berichten.
Helemaal mee eens. Het ergste vind ik nog dat de spellingcontrole in de NL-versie als ik me niet vergis standaard is ingeschakeld, en dat gebruikers van deze versie er niets mee lijken te doen.

Een spellingcontrole in het forum tijdens het plaatsen van een bericht zou ook wel wat zijn, als die bestaat. Ik zou nogal schrikken (of er wat van opsteken) als ik na het drukken op ‘Bevestigen’ de tekst “Uw artikel of reactie bevat 14 spelfouten. Wilt u doorgaan?” zie verschijnen. :D Evenzo voor de topictitels, want ik weet via de feed momenteel niet of dit topic over een aanpassing van forumberichten gaat, of over een forum over berichtenaanpassing (hoewel dat meer een stukje onjuist spatiegebruik betreft, waar nog maar weinig computers verstand van hebben ;) ).

Overigens klopt het ook niet dat men (wanneer niet aangemeld) bij het reageren op een bericht na het aanmelden standaard in het forumoverzicht komt, i.p.v. direct in het antwoordvak van een topic.
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Suggestie: forum berichten aanpassing

Bericht door nirwana »

Dorus schreef:Volgensmij [sic] is het niet de gewoonte om citaten te gaan corrigeren, voeg dan gewoon sic toe :D
Helaas is mijn Latijn tegenwoordig wat roestig. Ik heb het gymnasium niet afgemaakt, maar heb uiteindelijk via het atheneum het VWO verlaten.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Suggestie: forum berichten aanpassing

Bericht door nirwana »

Tonnes schreef:Een spellingcontrole in het forum tijdens het plaatsen van een bericht zou ook wel wat zijn, als die bestaat. Ik zou nogal schrikken (of er wat van opsteken) als ik na het drukken op ‘Bevestigen’ de tekst “Uw artikel of reactie bevat 14 spelfouten. Wilt u doorgaan?” zie verschijnen.
Anderen zullen dit waarschijnlijk vooral irritant vinden, dus dat lijkt me geen goed idee.
Een voorbeeld: recent heeft men bij www.goeievraag.nl ook standaard naast het plaatsen van de berichten een spellingcontrole toegevoegd. Echter heb ik die op een gegeven moment maar uitgeschakeld. In onze computerwereld zijn er daarnaast ook diverse termen die een woordenboek niet kan ondervangen. Dan zou je daarnaast met een aangepast woordenboek moeten werken (die eventueel door gebruikers aangevuld kan worden). Dat lijkt me allemaal iets veel van het goede.
Tonnes schreef:Overigens klopt het ook niet dat men (wanneer niet aangemeld) bij het reageren op een bericht na het aanmelden standaard in het forumoverzicht komt, i.p.v. direct in het antwoordvak van een topic.
Mogelijk heeft dat dezelfde oorzaak als wanneer ik op het beheer-gedeelte probeer in te loggen. Als ik dat doe dan zegt het systeem dat ik naar de beheer-pagina wordt doorgestuurd. Echter kom ik dan ook op het forumoverzicht terecht. Klik ik dan nogmaals op de link Beheerderspaneel dan kom ik wel netjes in het beheer-gedeelte terecht. Zal wel iets met een sid te maken hebben.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie