Qupzilla

Voor discussie over op Mozilla gebaseerde browsers als Flock, Camino, Netscape, Galeon, K-Meleon, Beonex, Skipstone, etc.
Plaats reactie
Ruudino Eglefino
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 januari 2013, 22:22
    Ubuntu Firefox

Qupzilla

Bericht door Ruudino Eglefino »

Het verwonderd mij dat "Qupzilla" niet onder de Mozilla-gebaseerde browsers genoemd wordt.

Ik werk zelf met Ubuntu met versie 14.04 LTS, waar ik 'Unity' verruilt heb voor 'Gnome Flashback'. Onder Gnome Flashback werk je met een werkblad wisselaar en op werkblad 1 + 2 werk ik met Firefox 38 en op werkblad 4 werk ik met 'Qupzilla' 1.6.0 (webkit-versie: 537.21). http://www.qupzilla.com

Natuurlijk werkt elke Mozilla browser al dan niet op een andere wijze dan Firefox, vooral omdat standaarden zoals Gecko of de Xul-runner in/met andere plugins/drivers/ontwikkelsoftware totaal anders reageert. Indien het je het interesseert lees maar eens de Engelse tekst in Wikipedia van Epiphany (voorheen "Galeon" aangehaald door lid @vulture/aasgier) Epiphany wordt nu onderhouden door 'Gnome' welke weer een naamsverandering heeft doorgevoerd "Ẅeb" .

Als Firefox op een of andere manier niet werkt kan ik terugvallen op 'Qupzilla', kwalitatief is 'Qupzilla' niet veel minder dan Firefox, het is stukken sneller dan Firefox, maar ik kan er geen 120 tabbladen op geopend hebben en onder Firefox wel, ook mis ik bepaalde add-ons zoals 'Ghostery', 'Flagfox', 'EFF Privacy Badger' en 'HTTPS Everywhere' ook van EFF.org.

'Qupzilla' heeft veel services al standaard ingebouwd en ze zijn alle naar jou voorkeuren in te stellen of aan te passen: zoals Adblock Plus, SSL-certificaten beheerder, cookie beheerder, JavaScript beheerder, HTML5 beheerder, wachtwoord beheerder, download beheerder (evt. extern in te regelen). Je kunt niet zoveel en zeker niet elke add-on installeren in Qupzilla, die je ook in Firefox zou gebruiken, maar uiteindelijk is het gewoon even wennen. Wel gebruik ik het JavaScript bestand van de ZenMate.com, de proxy addons en 'Qupzilla' maakt er gewoon een pac-file van en de Zenmate proxy werkt zonder problemen.
Als hoofdontwikkelaar staat de naam David Rosca (een Tjech dacht ik), je kan de ontwikkelaars mailen en je voorkeur geven (goed onderbouwen) voor een bepaalde add-on. Ondanks dat de website er wat gedateerd uitziet, wordt er toch regelmatig aan het programma gewerkt.
Ik ben uiteindelijk een tevreden man met Qupzilla.
Plaats reactie