Anne schreef:Tonnes schreef:Het ging mij echter om het gebruik van het karakter zelf, dus ook als 2019 hex, welke niet het juiste karakter is voor de apostrof en waarschijnlijk is veroorzaakt door een vertalingsbijdrage van iemand die zijn toetsenbordindeling op Engels had staan, hetgeen het lage aantal verklaart.
Zou je deze zin even kunnen toelichten?
Natuurlijk. Er is dus verschil tussen:
27h / 39d ' apostrof
B4h / 180d ´ acute accent
8217d / 2019h ´ rechts aanhalingsteken
(Voor de goede orde: bedoel je met een curly misschien een ander teken dan 1 van deze drie? In dat geval praten we over verschillende dingen).
Zoals je weet wordt de apostrof, zich meestal bevindend links van de enter-toets, bij gebruikmaking van Nederlandse toetsenbordindeling weergegeven als ' en niet als een ´. Het aantal gevallen van '8217d' (dus het rechts aanhalingsteken) in de Nederlandse Firefox builds is zeer beperkt ten opzichte van het 'normale' gebruik van de '. Om die reden vermoedde ik dat het slechts om 1 persoon gaat die het rechts aanhalingsteken in Firefox introduceerde. Overigens bevat geen van de Engelse, Franse en Duitse versies dit teken.
Lees anders ook even
Apostrophe and Acute Accent Confusion als je wilt en meld wat je daarvan vindt.
Dat laatste gedeelte volg ik niet helemaal, maar iedereen die Word gebruikt krijgt automatisch curly quotes. Verder worden ze in weblog systemen e.d. ook toegepast.
Ik gebruik geen Word (en het gaat in dit geval om Firefox), maar volgens mij gebruikt Windows standaard geen curly quotes voor de apostrof. Niet de standaard Windows-driver althans, hetgeen ook te zien is in wordpad, kladblok etc., en hetzelfde geldt voor de meeste software als ik me niet vergis. Een woord als "thema's" wordt dan ook weergegeven met een rechte apostrof en dus niet als "thema´s", waarbij de s even ver van de a staat als de a van de e. Hoe dan ook, het gaat niet zozeer om het recht of schuin zijn van het teken (en als je het wilt horen: schuiner is mooier), maar enkel om het feit dat dit het teken dient te zijn dat standaard naast de enter-toets zit en dat als het goed is zo smal mogelijk weergegeven wordt, om redenen die o.a. in bovengenoemde link zijn gegeven. Als een apostrof bij jou om wat voor reden dan ook curly is dan is dat mooi, zolang het bij Nederlandse indeling maar onder die toets zit. In dat geval hebben we het over hetzelfde teken.