Firefox op Apple Mac OS X machines

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Plaats reactie
Little Penguin
Berichten: 6
Lid geworden op: 2 januari 2004, 21:16
    unknown unknown

Firefox op Apple Mac OS X machines

Bericht door Little Penguin »

Ik heb nog een paar opmerkingen over de Nederlandse versie van Firefox voor de Mac OS computers.

Als ik de laatste Nederlandse nightly build (die van de 19e) start dan krijg ik een foutmelding onderin het browservenster.

Deze is:
keycode="&openHelpMac.commandkey;"/>


Verder heb ik ook nog een opmerking, namelijk dat de vertaling van 'File' op de Mac anders is, namelijk 'Archief' ipv 'Bestand', ik weet niet of het mogelijk is om per OS een specifieke vertaling/uitzondering toe te voegen?
"Seeing is believing"
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Firefox op Apple Mac OS X machines

Bericht door Gert-Paul »

Little Penguin schreef:Ik heb nog een paar opmerkingen over de Nederlandse versie van Firefox voor de Mac OS computers.

Als ik de laatste Nederlandse nightly build (die van de 19e) start dan krijg ik een foutmelding onderin het browservenster.

Deze is:
keycode="&openHelpMac.commandkey;"/>
Verder heb ik ook nog een opmerking, namelijk dat de vertaling van 'File' op de Mac anders is, namelijk 'Archief' ipv 'Bestand', ik weet niet of het mogelijk is om per OS een specifieke vertaling/uitzondering toe te voegen?
Ik heb de fout net al gevonden en dit zal voor de 1.0 versie opgelost moeten zijn. Ik ga zometeen een patch toevoegen.

Verder is het niet mogelijk om in een vertaling voor iedere platform aparte woorden te gebruiken. Dan moeten dingen achteraf aangepast worden. Wat op de huidige manier niet mogelijk is, misschien in de toekomst.

Als je nog andere fouten hebt of dingen die absoluut verbeterd moeten worden (die waarschijnlijk mac-only zijn) moet je ze gelijk hier melden. Zoveel Mac testers zijn er niet. :)
Little Penguin
Berichten: 6
Lid geworden op: 2 januari 2004, 21:16
    unknown unknown

Bericht door Little Penguin »

Ik ben nog even aan het zoeken geweest en over het algemeen werkt alles wel, op 4 uitzonderingen na. Namelijk de Theme en Extension manager, een vertaalfout en Kopiëren wordt fout weergegeven (namelijk met Unicode oid)

Die openden allebij niet, en in je JavaScript console verschijnen diverse foutmeldingen.

De belangrijkste fouten zijn:
Fout: [Exception... "Component returned failure code: 0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE) [nsIFile.create]" nsresult: "0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE)" location: "JS frame :: file:///Volumes/Firefox/Firefox.app/Contents/MacOS/components/nsExtensionManager.js :: getDirInternal :: line 141" data: no]
Bronbestand: file:///Volumes/Firefox/Firefox.app/Contents/MacOS/components/nsExtensionManager.js
Regel: 141

Fout: [Exception... "Component returned failure code: 0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE) [nsIRDFContainer.Init]" nsresult: "0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE)" location: "JS frame :: file:///Volumes/Firefox/Firefox.app/Contents/MacOS/components/nsExtensionManager.js :: nsExtensionsDataSource_getItemList :: line 3473" data: no]
Bronbestand: file:///Volumes/Firefox/Firefox.app/Contents/MacOS/components/nsExtensionManager.js
Regel: 3473

De volgende foutmelding komt wel tien keer voor, steeds op een andere regel in hetzelfde JavaScript bestand (ik heb één van de meldingen eruit gelicht):
Fout: this._composite has no properties
Bronbestand: file:///Volumes/Firefox/Firefox.app/Contents/MacOS/components/nsExtensionManager.js
Regel: 4355

De term Kopiëren wordt in in het JavaScript console in het submenu als 'Kopi\u00EBren' getoond, maar op andere plaatsen (bijv. in de textarea waar in deze tekst nu zit in te tikken) staat het weer wel goed...

Verder is er een kreet, namelijk 'Window' die niet vertaald is (dat zou natuurlijk 'Venster' moeten zijn) - wordt deze wellicht vanuit het OS aangestuurd en is er niet goed aan gegeven dat deze Firefox de Nederlandse taal beheerst? (Ik kan mij niet voorstellen dat de vertalers deze namelijk over het hoofd gezien hebben in het originele Engelse bestand en nooit vertaald hebben...)
"Seeing is believing"
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Little Penguin schreef:Ik ben nog even aan het zoeken geweest en over het algemeen werkt alles wel, op 4 uitzonderingen na. Namelijk de Theme en Extension manager, een vertaalfout en Kopiëren wordt fout weergegeven (namelijk met Unicode oid)

Die openden allebij niet, en in je JavaScript console verschijnen diverse foutmeldingen.

De belangrijkste fouten zijn:
Fout: [Exception... "Component returned failure code: 0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE) [nsIFile.create]" nsresult: "0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE)" location: "JS frame :: file:///Volumes/Firefox/Firefox.app/Contents/MacOS/components/nsExtensionManager.js :: getDirInternal :: line 141" data: no]
Bronbestand: file:///Volumes/Firefox/Firefox.app/Contents/MacOS/components/nsExtensionManager.js
Regel: 141

Fout: [Exception... "Component returned failure code: 0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE) [nsIRDFContainer.Init]" nsresult: "0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE)" location: "JS frame :: file:///Volumes/Firefox/Firefox.app/Contents/MacOS/components/nsExtensionManager.js :: nsExtensionsDataSource_getItemList :: line 3473" data: no]
Bronbestand: file:///Volumes/Firefox/Firefox.app/Contents/MacOS/components/nsExtensionManager.js
Regel: 3473

De volgende foutmelding komt wel tien keer voor, steeds op een andere regel in hetzelfde JavaScript bestand (ik heb één van de meldingen eruit gelicht):
Fout: this._composite has no properties
Bronbestand: file:///Volumes/Firefox/Firefox.app/Contents/MacOS/components/nsExtensionManager.js
Regel: 4355

De term Kopiëren wordt in in het JavaScript console in het submenu als 'Kopi\u00EBren' getoond, maar op andere plaatsen (bijv. in de textarea waar in deze tekst nu zit in te tikken) staat het weer wel goed...

Verder is er een kreet, namelijk 'Window' die niet vertaald is (dat zou natuurlijk 'Venster' moeten zijn) - wordt deze wellicht vanuit het OS aangestuurd en is er niet goed aan gegeven dat deze Firefox de Nederlandse taal beheerst? (Ik kan mij niet voorstellen dat de vertalers deze namelijk over het hoofd gezien hebben in het originele Engelse bestand en nooit vertaald hebben...)
Die tekst van kopiëren zit in alle versies en zal ik zometeen een patch voor maken. Ook het probleem van Window ligt aan de NL vertaling, die neem ik ook gelijk mee in de patch.

Met die extensie en thema manager kan ik zo niet heel veel. Ik wil je vragen om een nieuw profiel aan te maken en het dan nog een keer te proberen, het probleem hoeft namelijk niet per se aan de Nederlandse vertaling te liggen. Al die javascript problemen kunnen ook door een corrupt profiel komen.
Plaats reactie