Eventuele fouten in Firefox NL 0.9.3

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Eventuele fouten in Firefox NL 0.9.3

Bericht door nirwana »

Allereerst mijn complimenten voor de huidige Nederlandse vertaling van Firefox 0.9.3. Het geheel ziet er netjes verzorgd uit.

Hoeveel ogen er ook al naar hebben gekeken, toch zullen er bij zo'n release ook altijd weer fouten opgemerkt worden. Daarom heb ik deze thread gestart. Hier kan iedereen op een centrale plaats gevonden fouten melden.

Graag zou ik het hier willen beperken tot de echte spelfouten of verkeerd lopende zinnen. Er kan natuurlijk erg lang gediscussieerd worden over wat wel of wat geen mooie vertaling van een bepaalde zin is. Doch dergelijke discussies kunnen beter via het MozillaNL-project gevoerd worden.
Je kunt daarover ook prima hier op het forum met anderen van gedachten wisselen, maar doe dat alsjeblieft niet in dit onderwerp om hier geen eindeloze discussie van te maken. Lees als je iets hebt gevonden ook even de opmerkingen van anderen door of zij ze niet al gemeld hebben. Zo houden we het voor de vertalers zo eenvoudig mogelijk: wel op de hoogte stellen van fouten, maar geen ellenlange discussies door hoeven ploegen om daaruit eventuele fouten te filteren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Laat ik alvast het spits afbijten:

- in Pagina-instellingen op tabblad Marges & Kop/Voetteksten:
Pagina # of # (of is nog in het Engels)
(deze had ik al aan Martijn Ras gemeld, maar vermeld ik hier voor de vollledigheid zodat iedereen ervan op de hoogte is)

- eigenschappen van een Bladwijzer op tabblad Rooster:
woord wijziging ontbreekt in de inleidende tekst (tussen een en plaats vindt).

- in het Opties-venster onder Downloads
als je de download-locatie wilt selecteren en je klapt de listbox uit, dan staat onder Andres...

- in het Opties-venster onder Privacy:
bovenaan staat Terwijl u over het web bladert
Het woord browser mag dan met bladerprogramma zijn vertaald. Dan kun je websurfen ook wel met bladeren vertalen, maar dan nog blader je niet over het web. Door de hele vertaling wordt de analogie met een boek aangehouden (bladerprogramma, bladeren, bladwijzer, etc). Dan zou ik ook zeggen dat je door het web bladert (en over het web surft).

Dit is wat ik zo in relatief korte tijd heb kunnen vinden. Wie nog een spelfout of verkeerd lopende zin tegenkomt: voeg ze toe. Des te beter wordt de vertaling van Firefox 1.0 straks.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
kayjay
    unknown unknown

Bericht door kayjay »

Wat ik al eerder heb aangegeven maar wat genegeerd is:
beveiligde sites werken niet. NOrmaliter krijg je een prompt voor user/passw maar de nederlandse versie niet. Die komt gelijk met een access denied oid
Brainhead
    unknown unknown

LibInspector

Bericht door Brainhead »

Ik heb de windowsversie gedownload en volledig geïnstalleerd (ook development-tools) en nu krijg ik bij het osptarten een error dat components\libinspector.so geen geldige windowskopie is.
Soms krijg ik deze error slechts 1 maal, soms een paar keer en dan start de browser toch verder op.
Brainhead
    unknown unknown

Bericht door Brainhead »

Na het installeren van Flash bleek mijn bovenstaand probleem opgelost te zijn, de foutmelding verschijnt niet meer
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Ik heb het Nederlands taalpakket voor 0.9.3 geinstalleerd en ben tot de ontdekking gekomen dat de toetsencombinatie [Alt]+[d] niet meer werkt.
Met [Alt]+[d] ga je direct naar de adresbalk... ik hoop dat dit een bug is en dat het kan worden opgelost aangezien ik vaak van deze toetsencombinatie gebruik maak :cry:
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

sc00zy schreef:Ik heb het Nederlands taalpakket voor 0.9.3 geinstalleerd en ben tot de ontdekking gekomen dat de toetsencombinatie [Alt]+[d] niet meer werkt.
Met [Alt]+[d] ga je direct naar de adresbalk... ik hoop dat dit een bug is en dat het kan worden opgelost aangezien ik vaak van deze toetsencombinatie gebruik maak :cry:
Dat viel me idd ook op toen ik eventjes wat aan eht proberen was (normaal gebruik ik een engelse nightly), maar ben het vergeten hier te melden.

Ik gebruik trouwens nu Ctrl + L om naar de adresbalk te gaan, dat vind ik net wat lekker de pakken dan Alt + D. Dat kun je je dus nu aanleren om het toch te kunnen doen.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Gert-Paul schreef:Ik gebruik trouwens nu Ctrl + L om naar de adresbalk te gaan, dat vind ik net wat lekker de pakken dan Alt + D. Dat kun je je dus nu aanleren om het toch te kunnen doen.
Ctrl + L lekkerder pakken?
Hmmz mn rechterhand ligt op de muis en linkerhand ligt al zowat op Alt + D.. gaat voor mij niet echt op dus ;)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

sc00zy schreef:
Gert-Paul schreef:Ik gebruik trouwens nu Ctrl + L om naar de adresbalk te gaan, dat vind ik net wat lekker de pakken dan Alt + D. Dat kun je je dus nu aanleren om het toch te kunnen doen.
Ctrl + L lekkerder pakken?
Hmmz mn rechterhand ligt op de muis en linkerhand ligt al zowat op Alt + D.. gaat voor mij niet echt op dus ;)
OK, niet als je met de muis surft. Maar aangezien ik voor een groot gedeelte met mn toetsenbord suf en met 10 vingers typ is voor mij Ctrl + L lekkerder.

Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur.. :)
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

sc00zy schreef:Hmmz mn rechterhand ligt op de muis en linkerhand ligt al zowat op Alt + D.. gaat voor mij niet echt op dus ;)
Typ je echt maar met 1 hand??
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Nee maar navigeren doe ik over het algemeen met het toetsenbord en muis...
En voordat ik iets kan typen in de adresbalk zal ik er toch eerst naar toe moeten "navigeren"...
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb nog een foutje ontdekt.

In de Nederlandse Firefox zijn locale drives niet beschikbaar. Typ maar eens C: in, in een Engelse Firefox, en je krijgt netjes een lijst met mappen/bestanden die in je root staan.

In de Nederlandse Firefox gebeurd er niets..
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

moet jer niet eerst file:// voorzetten?
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

FFuser schreef:moet jer niet eerst file:// voorzetten?
Nee dat hoeft niet. Als ik bijvoorbeeld C: intyp, dan wordt dat automatisch file:///c:/. Ook echte file:// links werken trouwens niet.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

kayjay schreef:Wat ik al eerder heb aangegeven maar wat genegeerd is:
beveiligde sites werken niet. NOrmaliter krijg je een prompt voor user/passw maar de nederlandse versie niet. Die komt gelijk met een access denied oid
Ja, vrij serieuze fout imho... ben weer terug naar de engelse versie :!:
Snapte al niet waarom ik ineens niet meer in bepaalde directories kon komen...
Plaats reactie