Goede standaard-ondersteuning en ultieme uitbreidbaarheid

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Goede standaard-ondersteuning en ultieme uitbreidbaarheid

Bericht door nirwana »

In het verleden heb ik al diverse browsers gebruikt (IE, AvantBrowser, Opera), maar meer en meer ben ik aan Mozilla blijven hangen. Des te meer sinds men met het Phoenix-project (inmiddels beter bekend als Firebird) is begonnen.

Het grote voordeel van Mozilla vind ik de vrijwel ultieme uitbreidbaarheid. Als je vindt dat een Mozilla-programma op een bepaalde manier zou moeten werken of dat Mozilla een bepaald formaat zou moeten kunnen ondersteunen, dan kun je daarvoor een Mozilla-extensie maken (met hulp van wat XUL, Javascript, etc). Zo zijn er gigantisch veel extensies te vinden op MozDev.org met echt ontelbaar veel mogelijkheden.

Dagelijks komen er nieuwe versies (nightly builds) van Mozilla beschikbaar. Via TheBurningEdge kun je in de gaten houden welke kwaliteit deze versies hebben en welke fouten erin zijn opgelost. Of welke nieuwe mogelijkheden zijn toegevoegd.
Vind je een fout die nog niet bekend is, dan kun je die direct aan de ontwikkelaars melden via Bugzilla en zien wat eraan gedaan wordt. Zo kun je in samenspraak met de ontwikkelaars mede vorm geven aan hoe de ontwikkeling van de software verloopt.

Als het op het ontwikkelen van sites aankomt, dan heb je echt veel aan Mozilla. Mozilla biedt speciale werkbalken om het ontwikkelen van sites makkelijker te maken (PHN Toolbar en WebDeveloper toolbar). Verder biedt Mozilla een Javascript Console die voldoende informatie biedt om eenvoudige Javascript-fouten op te lossen. En als het wat ingewikkelder wordt, dan is er de Javascript Debugger (Venkman).

Mozilla is niet zo nauw geintegreerd met het besturingssysteem (vergeleken met Internet Explorer in Windows). Dus blijft de browser het doorgaans doen, ook al wijzig je ergens in Windows iets. En kan de browser bijvoorbeeld niet blijven hangen omdat de startknop/taakbalk blijft hangen. Of andersom: een website kan IE zo druk bezig houden dat de rest van het Windows-systeem er last van krijgt (en mogelijk blijft hangen of traag reageert).

Dit zijn voor mij zo enkele redenen om Mozilla te gebruiken en het gebruik ervan te stimuleren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Ik sluit me bij Martijn aan.
  • Zeer handige extensies voor web developers
    Snel en handig in het gebruik (tabbed browsing, popup killer, javascript debugger&console)
    Veilig (minder lek dan IE)
    Betere ondersteuning van moderne web standaards.
    :evil: Outlook express :evil: dus ik gebruik ook Mozilla om te mailen & usenet
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Plaats reactie