Trouw: Je hóeft je niet te laten gijzelen door Google

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
NreiCiN33z8fx4Fx5Lai
Berichten: 1
Lid geworden op: 8 november 2019, 9:57
    Ubuntu Firefox

Trouw: Je hóeft je niet te laten gijzelen door Google

Bericht door NreiCiN33z8fx4Fx5Lai »

Beste Mozilla Nederland,

Ik werd zeer verrast door het volgende citaat uit dit artikel in Trouw:
Bij het internetten klikken we vaak gedachteloos Chrome open, waar de opstartpagina automatisch de zoekmachine van Google is. Dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn genoeg alternatieven voor het zoeken en bezoeken van websites. De kunst is alleen om niet van de regen in de privacy-drup te geraken en al uw gegevens te schenken aan de volgende techreus. Vermijd dus Safari van Apple, Firefox van Mozilla en Internet Explorer van Microsoft. Probeer bijvoorbeeld eens Avant, Brave of Midori. Met die laatste slaat u direct twee vliegen in één klap, want daarin zit standaard de zoekmachine DuckDuckgo. Dat is tot nu toe de meest succesvolle tegenhanger van Google’s zoekmachine waarmee je anoniem kunt zoeken.
Hoewel het doel van het artikel prijzenswaardig is, vind ik het vreemd dat Firefox in één adem wordt genoemd met (Chrome en) Internet Explorer. Ik wilde dit met jullie delen en ben ook van plan op Trouw te reageren.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Trouw: Je hóeft je niet te laten gijzelen door Google

Bericht door Pettic »

Het domme is dat in elke browser het mogelijk is om een andere standaard zoekmachine te kiezen.
Die programma's hebben ook nog eens een privé-instelling.
Als je voor Chrome (van Google) kiest is het logisch dat Google als zoekmachine staat ingesteld.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Trouw: Je hóeft je niet te laten gijzelen door Google

Bericht door nirwana »

Ik vind het wel van belang dat Trouw aangeeft dat je tegenwoordig keus hebt. Maar dat betekent ook dat je niet klakkeloos de standaard zoekmachine hoeft te accepteren.

Ze gaan alleen wel erg kort door de bocht door Mozilla in een adem te noemen met de techreuzen. Mozilla doet behoorlijk veel meer qua bescherming van de privacy van haar gebruikers.

Maar voor het maken van een webbrowser heb je toch aardig wat geld nodig en dat komt bij Mozilla vooral van de zoekmachine van Google. Mozilla zoekt wel naar andere bronnen van inkomsten, maar dat gaat niet vanzelf.

Anders zou Mozilla ook wel standaard DuckDuckGo als zoekmachine hebben ingesteld, but money makes the world go round...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie