Wachtwoordmanager

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Wachtwoordmanager

Bericht door FLAMINGO »

Besten,

Ik heb - zoals zoveel anderen denk ik - vele wachtwoorden staan op vele diverse websites.
Ik heb die allen schriftelijk om ze te kunnen onthouden.

Wat is eigenlijk een "wachtwoordmanager" ?
Hoe werkt dit ?
En...... is dit nuttig en veilig ?
Want ik bedenk hierbij dat wanneer iemand binnen zou geraken in deze hij ALLE wachtwoorden van mij in handen heeft ?

Dank
Flamingo :shock:
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Wachtwoordmanager

Bericht door Pettic »

Een wachtwoordbeheerder is een programma dat wachtwoorden versleuteld bewaart. Je krijgt alleen toegang tot het bestand met 1 niet te simpel wachtwoord. Naast wachtwoord en gebruikersnaam kun je vaak ook nog andere gegevens daarbij opslaan. Zie bijvoorbeeld dit artikel https://www.seniorweb.nl/artikel/wachtwoorden-bewaren.
Zelf gebruik ik Keepass 1.x in combinatie met Dropbox zodat ik overal op alle apparaten zoals pc, laptop, telefoon, toegang heb.
Op de Android-telefoon gebruik ik dan KeePassDroid.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Wachtwoordmanager

Bericht door nirwana »

Als password-manager gebruik ik al jaren LastPass, vooral vanwege het gemak dat ik overal toegang heb tot mijn wachtwoorden.
LastPass heeft een extensie voor Firefox die herkent op welke website je zit en dan daarbij het wachtwoord opzoekt. Zo kun je dit eenvoudig invullen.

LastPass (inmiddels overgenomen door LogMeIn) slaat alle wachtwoorden versleuteld op haar eigen servers op.

LastPass heeft ook een mobiele app, zodat je ook op een mobiel apparaat wachtwoorden op kunt zoeken.
Als jouw telefoon een vingerafdrukscanner heeft, dan kun je daarmee eenvoudig de Lastpass-app openen.

Als iemand mijn hoofdwachtwoord van LastPass zou weten, dan hebben zij ook toegang tot al mijn wachtwoorden.
Dat is dus wel een gevaar. Daarom heb ik zojuist maar 2-factor-authentication (2FA) ingesteld. Dat betekent dat als ik toegang wil tot mijn account dat ik ook op nog een 2e manier mij bekend moet maken. Gebruikersnaam en wachtwoord is dan niet meer voldoende, maar je moet er ook een code bij invoeren van een ander apparaat (bijvoorbeeld een Authenticator-app van LastPass of Google).

In Firefox zit ook een wachtwoordbeheerder. Die is ook heel handig. Maar ik weet niet hoe veilig die is.
Firefox kan wachtwoorden ook synchroniseren naar andere computers waar je met Firefox bent ingelogd.
Jaren geleden kon Lastpass alle wachtwoorden uit mijn Firefox lezen en die allemaal in Lastpass importeren.
Erg handig natuurlijk, maar als een extensie als Lastpass mijn wachtwoorden uit de browser kan lezen, dan vermoed ik dat ook andere extensies hetzelfde zouden moeten kunnen.

Voordeel van Keepass lijkt mij dat dit niet op een centrale server wordt opgeslagen, dus dat klinkt veiliger.
Dat vind ik dan ook direct een nadeel, want als je dan jouw wachtwoorden op een andere computer wilt hebben dan moet je daarvoor weer een oplossing zien te vinden. Zo heb ik wel eens begrepen dat er een Dropbox-plugin voor Keepass is waarmee je het wachtwoorden-bestand van Keepass (uiteraard goed versleuteld met jouw hoofdwachtwoord) in Dropbox kunt opslaan. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer andere locaties waar je een dergelijk bestand kunt opslaan, bijvoorbeeld op een FTP-server of iets dergelijks. Dus zo is overal wel een oplossing voor te vinden.

Ik ken ook genoeg mensen die een boek of een schrift hebben met alle wachtwoorden, maar dat vind ik nogal lastig. Het overzicht is dan wat mij betreft minder goed, of je moet al een soort index maken waarbij je voor elke website op basis van de beginletter 1 pagina reserveert. Ook vind ik het lastig als zo'n wachtwoord wijzigt, want dan moet je het ene wachtwoord doorhalen en vervangen door een nieuw wachtwoord. Afgezien van de veiligheid heeft opschrijven ook zijn voordelen, hoor. Maar ook dan moet je dit weer ergens veilig zien te bewaren. Ik heb te vaak gezien dat zo'n boek dicht bij de computer wordt bewaard, dus ook makkelijk is te vinden door iemand die kwaad wil.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Wachtwoordmanager

Bericht door FLAMINGO »

Beste nirwana - Martijn,

Zeer hartelijk dank voor Uw uiterst uitgebreid antwoord.
Vele lezers zullen er een zeer goeie richtlijn in hebben.

Zoals U meldde : "Ik ken ook genoeg mensen die een boek of een schrift hebben met alle wachtwoorden," ben ik ook één van deze.
Maar ik ben wel een "boekhoudtype" zo dat dit gemakkelijk is voor mij .
Maar ik vroeg mij voornamelijk af of zulke een "manager" of "kluis" wel VEILIG genoeg is ???

Dank voor Uw zeer uitgebreide uitleg - zeer dienstig voor die 1000-en die met een PC werken maar niet op de hoogte zijn van al de mogelijkheden en wat die juist inhouden - met als voornaamste doel : VEILIGHEID.

Flamingo
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Wachtwoordmanager

Bericht door nirwana »

Over de veiligheid van online password managers:

Voor zo'n aanbieder is het van belang dat die wachtwoorden veilig worden opgeslagen. In elk geval beter beveiligd dan een bestand op jouw computer.

Ook zullen die wachtwoorden online beter worden gebackupt, dus ook daar heb je geen omkijken naar.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Wachtwoordmanager

Bericht door nirwana »

Als boekhoudtype zou je tegenwoordig een Excel-sheet (LibreOffice Calc in onze open source wereld) verwachten, beveiligd met een wachtwoord.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Wachtwoordmanager

Bericht door FLAMINGO »

Beste nirwana

Ja ge hebt zekers gelijk.
Maar ik ben - gezien mijn leeftijd - nog van het "zeer oude type".
Ik heb dus al mijn wachtwoorden opgeslagen en afgedrukt !!!!

Ja ik weet het het is niet meer van deze tijd, maar door het volgen van alle info - en zekers van AL de info dat ik van JULLIE krijg - tracht ik "up to date " te blijven", maar toch, blijft het "aloude" voor mij nog steeds geldig.

Flamingo
Plaats reactie