Firefox zonder bladwijzers

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Firefox zonder bladwijzers

Bericht door Leono »

In ongeveer de helft van de gevallen opent Firefox met een lege bladwijzerbalk. Na een of 2 nieuwe pogingen zijn de bladwijzers dan wèl zichtbaar. Wat kan de oorzaak zijn van dit verschijnsel?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door nirwana »

Hoeveel bladwijzers heb je ongeveer in die balk staan ?

Worden jouw bladwijzers wel altijd goed in de bladwijzer-zijbalk (Ctrl + H) getoond ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door Leono »

Hallo nirwana,

In de bladwijzerwerkbalk staan 29 bladwijzers, dat wil zeggen 10 mappen en 19 solisten.

De bladwijzer-zijbalk gebruik ik nooit.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door Leono »

Hallo nirwana, heeft u mijn antwoord al gelezen?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door nirwana »

Ik vermoed dat je wat teveel bladwijzers op die plaats hebt staan. Dat kan verklaren dat het soms wel en soms niet werkt.

Je kunt eens proberen om wat bladwijzers van daar te verplaatsen naar een andere locatie, om zo te zien of het aantal bladwijzers op die plaats inderdaad uitmaakt.

Ik gebruik zelf een sleutelwoord (keyword) in bladwijzers die ik vaak gebruik. Zo'n sleutelwoord kunnen 1 of 2 karakters zijn die je goed kunt onthouden. Die verkorte code tik je dan in de locatiebalk (gevolgd door Enter) en dan weet Firefox ook welke bladwijzer geladen moet worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door Leono »

Het vinden van bladwijzers is inderdaad geen probleem, ook zonder sleutelwoord.

Ik heb altijd de bladwijzerbalk helemaal volgepropt gehad, het is een soort eregalerij.

Het verschijnsel dat Firefox opent met een lege bladwijzerbalk doet zich echter pas voor sinds enkele weken. Daarvoor gebeurde dit absoluut nooit. Vandaar mijn vraag.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door nirwana »

Maar wil je het eens proberen met minder bladwijzers in die balk om te zien of het dan beter wordt ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door Leono »

Hallo nirwana,

Eigenlijk niet.

Ik wil gewoon zoveel mogelijk bladwijzers op de bladwijzerbalk ("moet kunnen") en ik zal eerder genoegen nemen met dit ongemak dan de bladwijzerbalk half leeg laten. Als dat al zou helpen, want zoals reeds gezegd, heb ik niet de indruk dat het daar aan ligt.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door nirwana »

Ik wilde dat vooral voorstellen om te zien of het dan beter gaat.

Je kunt de meeste bladwijzers tijdelijk in een andere bladwijzer-map plaatsen, dan Firefox een paar keer opnieuw starten. Dan kun je snel genoeg zien of je een verandering ziet.

Geen zichtbare verandering ? Dan kun je de bladwijzers weer terug plaatsen.

Een andere aanpassing kan het wel/niet tonen van site-iconen (favicons) zijn. Dat wil ik voorstellen mocht het bovenstaande niet helpen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door Leono »

Juist het gedoe met de favicons in SRWare Iron (heel veel witte lege vierkantjes) heeft mij bij Firefox gebracht. Ik wil alleen de bladwijzerwerkbalk zoals die nu is. In verbeteringen die zouden kunnen ontstaan door de bladwijzerbalk aan te passen ben ik niet geïnteresseerd. Dan zou ik nog eerder weer op zoek gaan naar een andere browser.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Scorzon Era
Berichten: 1878
Lid geworden op: 4 juli 2004, 19:50
    Windows 8.1 Chrome
Contacteer:

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door Scorzon Era »

Al eens gekeken of een extensie niet toevallig dwarsligt?
(Één voor één een extensie uitschakelen en ondertussen elke keer herstarten totdat je misschien de boosdoener vind.)

Een normale browser moet dit ook gewoon aankunnen, het is nogal een basale standaardfunctie. En ik heb heel wat meer bladwijzers in de balk staan, nooit een probleem mee gehad met Firefox in al die jaren en over meerdere systemen. (Nu ja, ik ben wel vaker tegen maffe GUI problemen gelopen, en dat bleek dan aan een extensie te liggen.)
~ Turnip and endive, scorzonera and scallion. ~
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door Leono »

Hallo Scorzon Era,

Dat zou heel goed kunnen, dat het aan een extensie ligt. De extensies zijn allemaal verleidelijk om te gebruiken, maar veroorzaken ook allerlei ellende. Zelfs bij een scan met AdwCleaner duiken er steeds weer problemen op die in Firefox extensies zitten, maar ik kan dan niet zien welke extensie de boosdoener is. Ook met inloggen en zo zijn er vaker problemen.

Het laden van Firefox zonder bladwijzerbalk gebeurt erg onvoorspelbaar: 3 keer achter elkaar en dan weer 4 keer niet. De methode van het uitschakelen van extensies is hier bijna onmogelijk toe te passen. En, de meeste extensies kan ik ook niet missen.

Ik zou eens kunnen proberen de extensies uit te zetten die eventueel gemist kunnen worden, maar dat zijn er bijna geen. Ik heb er 12. Dat lijkt mij toch niet zo heel veel.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Scorzon Era
Berichten: 1878
Lid geworden op: 4 juli 2004, 19:50
    Windows 8.1 Chrome
Contacteer:

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door Scorzon Era »

Leono schreef:(...) Het laden van Firefox zonder bladwijzerbalk gebeurt erg onvoorspelbaar: 3 keer achter elkaar en dan weer 4 keer niet. De methode van het uitschakelen van extensies is hier bijna onmogelijk toe te passen. En, de meeste extensies kan ik ook niet missen.

Ik zou eens kunnen proberen de extensies uit te zetten die eventueel gemist kunnen worden, maar dat zijn er bijna geen. Ik heb er 12. Dat lijkt mij toch niet zo heel veel.
Dan stel ik voor om eens een dag in de week te prikken waarop je alle tijd neemt om het eens uitgebreid te testen. De storing komt toch regelmatig genoeg voor om een poging te wagen. Met 12 extensies (dat zijn er niets eens zo heel veel, ik heb er ongeveer 25, bijvoorbeeld) moet dit toch te doen zijn.

En dan zou ik beginnen met extensies die iets willen doen met bladwijzers of de GUI van Firefox.

Extensies die van Anti-Virus fabrikanten meekomen willen ook nog weleens raar doen met Firefox.

Of, je maakt een nieuw profiel aan, installeert geen enkele extensie met dat nieuwe profiel en probeert eens uit of Firefox dit gedrag ook vertoond.

Andere dingen om nog te overwegen:
- Het zou ook nog aan een thema kunnen liggen? (Gebruik je het standaard thema, dan doet dit er niet toe.)
- Grafische kaart van je systeem helemaal up-to-date?
~ Turnip and endive, scorzonera and scallion. ~
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door Leono »

Om er alvast eentje uit te pikken: "Grafische kaart van je systeem helemaal up-to-date?".

Hoe kom ik daar achter?

Ik vraag dit omdat ik toevallig een vraag heb geopend in een ander forum over het wel of niet updaten van Catalyst Control Center. Toen ik op zoek was naar een nieuwe update checker probeerde ik onder andere SUMo en die gaf aan dat ik versie 2.00 had van Catalyst Control Center en dat deze nu al bij versie 4.50 is. Ik ben feitelijk bang om mij aan een update te wagen, want voordat je het weet duiken er allerlei problemen op die ik niet aan kan. (Geen beeld meer, bijvoorbeeld).
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Scorzon Era
Berichten: 1878
Lid geworden op: 4 juli 2004, 19:50
    Windows 8.1 Chrome
Contacteer:

Re: Firefox zonder bladwijzers

Bericht door Scorzon Era »

Leono schreef:Om er alvast eentje uit te pikken: "Grafische kaart van je systeem helemaal up-to-date?".

Hoe kom ik daar achter?
Als je weet welke grafische kaart je hebt, kom je daar meestal achter via de web site van de fabrikant van de grafische kaart.
Leono schreef:Ik ben feitelijk bang om mij aan een update te wagen, want voordat je het weet duiken er allerlei problemen op die ik niet aan kan. (Geen beeld meer, bijvoorbeeld).
Ik kan je niet van die angst afhelpen. Als er updates voor je grafische kaart zijn, dan zijn deze er niet voor niets. Updates zijn niet gemaakt om je PC om zeep te helpen.
~ Turnip and endive, scorzonera and scallion. ~
Plaats reactie