Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 7 Firefox

Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door Tarzan »

Ik herinstalleerde gisteren Windows 7 opnieuw via een windows-backup. Vooraf maakte ik een kopie van Mijn FF en TB-instellingen via Mozbackup. Toen ik echter de bestanden van FF terugzette, stelde ik vast dat de bladwijzerwerkbalk verdwenen was. Ook het proberen zichtbaar maken van die werkbalk via Aanpassen, werkbalken tonen/verbergen lukt niet. Ik krijg zelfs geen werkbalk te zien!! Hoe krijg ik nu mijn werkbalk terug? Ook stel ik vast dat, wanneer in FF activeer, automatisch het tabblad "opties" verschijnt. Wie geeft mij raad?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 8.1 Firefox

Re: Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door Pettic »

Druk op de Alt-toets en kies menu Beeld> Werkbalken en vink daar de gewenste balk aan.
Windows; Firefox; Thunderbird
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door Tarzan »

Bedankt Pettic, ik heb uw tip toegepast, echter zonder resultaat. Ik heb dan maar FF volledig opnieuw geïnstalleerd. Nu moet ik wel de Bladwijzerwerkbalk en mijn bladwijzerpagina's opnieuw opslaan. Wat mij ook ergert is het feit dat, telkens ik FF opstart, ook het tabblad voor de opties verschijnt. Hoe kan ik er voor zorgen dat dit tabblad alleen verschijnt na het klikken op Extra - Opties ?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door nirwana »

Tarzan schreef:Wat mij ook ergert is het feit dat, telkens ik FF opstart, ook het tabblad voor de opties verschijnt. Hoe kan ik er voor zorgen dat dit tabblad alleen verschijnt na het klikken op Extra - Opties ?
Dat heb ik ook gehad en ik vroeg me ook tijden af hoe dat toch kon.

Maar dan heb je in het Opties-tabblad geklikt op de knop Huidige pagina's gebruiken
Dat werkte altijd prima, totdat Firefox de opties in een tabblad ging tonen. Firefox vraagt dan namelijk alle op dat moment geopende tabbladen op en technisch gezien hoort about:preferences daar ook bij. Dus die wordt dan ook vrolijk in dat lijstje geplaatst.

Kijk maar eens wat er bij jou in het Opties-tabblad in dat vak staat. Dan zul je zien dat er ook een pipe-karakter (|) staat met about:preferences erachter.

Als je dat weet dan is dit ook eenvoudig op te lossen door dat laatste gedeelte uit dat vak te verwijderen.
Dan werkt het weer zoals het bedoeld is.

Zie https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1234013 voor het bugrapport waarin dit wordt gemeld.
Wel vind ik het wat vreemd dat hierop nog niet echt is gereageerd vanuit Mozilla. Het lijkt mij namelijk tamelijk eenvoudig op te lossen en vooral iets wat bij deze nieuwe functionaliteit van opties tonen in een tabblad over het hoofd is gezien. Nou ja, misschien wordt dit binnenkort nog eens opgepakt.

Overigens zie ik dit gedrag in een recente Nightly niet meer terug, dus dat doet mij vermoeden dat dit toch wel is opgelost (ondanks wat dit Bugzilla-incident doet vermoeden). "Nightly" is de versie van Firefox die vrijwel elke dag de nieuwste code bevat. Als ik daarin op die knop klik dan komen daarin alleen de echte tabbladen te staan (zelfs geen gepinde tabbladen).

Als ik bijvoorbeeld alleen de Opties in een tabblad heb geopend (en verder heb ik nog standaard een gepind tabblad open staan) dan mag ik in deze Nightly-versie niet eens op die knop klikken (which makes sense to me). Pas als ik een echt tabblad open met een webadres dan kan ik op die knop klikken. Dus volgens mij is daar wel het een en ander aan verbeterd.

Overigens is dit geen pleidooi van mij dat iedereen dan maar de Nightly-versies van Firefox moet gaan gebruiken. Als je toch een Nightly wilt uitproberen, maak daar dan een apart profiel voor aan. En wees niet verbaasd als een Nightly opeens iets vreemds doet, want het bevat juist code die nog niet uitgebreid getest is (so handle with care).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door Tarzan »

Inderdaad, Nirwana, op het tabblad Opties - Algemeen, staat het pipe-karakter (|) met about:preferences erachter. De tekst about:preferences heb ik verwijderd en mijn probleem is opgelost. Bedankt.
De rest van uw mededeling zal ik echter nog eens aandachtig en grondig (moeten) lezen . . .
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door nirwana »

De rest van mijn reactie hoeft niet grondig gelezen te worden, hoor.
Nou ja, alleen als je het interessant vindt.

Ik zal het alvast even kort samenvatten:
- zoals het er naar uitziet wordt dit in een toekomstige versie van Firefox (versie 44 ? versie 45 ?) opgelost.
Ik geef hierboven aan dat ik hetzelfde heb geprobeerd in een nieuwe test-versie van Firefox en dat dit in die versie opgelost lijkt te zijn. Dus dan is het een kwestie van tijd voordat het ook in de reguliere Firefox wordt opgelost.

Dat voorkomt dat mensen de bewuste knop op een gegeven moment niet meer willen gebruiken, omdat die altijd net iets teveel toevoegt.
Wat meer technisch onderlegde gebruikers van Firefox kun je dat nog uitleggen, maar Firefox moet ook gebruikt kunnen worden door minder technische mensen. Die willen vooral dat de software met hen meedenkt en als ze iets nieuws toevoegen dat je dan niet een dergelijke knullige samenloop van omstandigheden krijgt.

Kortom, ik ben blij dat men dit lijkt te hebben opgelost in een nieuwere versie. Tot die tijd houd ik in het achterhoofd dat als ik die knop gebruik ik waarschijnlijk een deel er weer uit moet filteren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door Tarzan »

Ik stel nu nog iets raars vast. Op mijn bureaublad verscheen plots een map "Oude Firefoxgegevens" . Bij het openen van die map stel ik vast dat alle bestanden daarin de extensie .jsonl(z4) hebben. Een zoektocht op Google leert mij dat het gaat over een "gecomprimeerd bladwijzerreservekopiebestand". Daarin zitten dan waarschijnlijk al mijn verdwenen bladwijzers. Wie kan mij nu helpen bij het openen en eventueel terug gebruiken van deze bestanden?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door nirwana »

Als je die map hebt dan zul je de Vernieuwen-functie van Firefox hebben gebruikt: https://support.mozilla.org/kb/firefox- ... tialiseren

Kun je hier eens wat bestandsnamen opnoemen van de bestanden die je in die map ziet staan ?
Of nog beter: een screenshot plaatsen ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door Tarzan »

Daarover gaat het. Het 2e screenshot komt bij het openen van de map bookmarkbacups in screenshot 1.
Bijlagen
Oude Firefox-gegevens.jpg
Oude Firefox-gegevens 2.jpg
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door nirwana »

Ik zou daaruit het grootste en meest recente .jsonlz4-bestand kiezen en die alvast kopiëren naar een veilige locatie. Dat schijnt een soort ingepakt .json-bestand te zijn. Waarom je zoiets zou inpakken begrijp ik niet echt, want heel veel data kan dat vast niet zijn. Maar goed, daar moeten we hetmaar mee doen...

Ik denk dat we daar nog iets mee moeten doen voordat het weer leesbaar wordt.
Volgens mij staan hier diverse aanwijzingen:
http://forums.mozillazine.org/viewtopic ... &t=2885435

Ik heb alleen nog geen tijd gehad om de linkjes die daarin staan te bekijken en door te lezen, maar ik wilde je deze link wel alvast geven (zodat jij of een ander forumlid daar alvast mee aan de slag kan).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door Tarzan »

Ik heb verder gezocht en gevonden :D !! Ik kwam op de volgende pagina terecht:
https://support.mozilla.org/nl/kb/reser ... erplaatsen en las "Reservekopieën maken en terugzette" en vanaf dan was het kinderspel. Ik ging naar: Uw bladwijzers tonen > Alle bladwijzers tonen > Importeren en reservekopie maken > Herstellen > Bestand kiezen > Oude Firfox-gegevens > Map openen > Bookmarkbackups > Bookmark kiezen > (ik koos voor 2016-01-16 836 . . . ) > OK en mijn bladwijzerwerkbalk en al mijn bladwijzers die er waren op 16.01.2016 zijn er terug :D
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Bladwijzerwerkbalk verdwenen

Bericht door nirwana »

Heel mooi dat dit nu is gelukt en je de bladwijzers terug hebt.

En bedankt voor jouw uitgebreide beschrijving van de oplossing.
Daardoor weet ik zeker dat iemand die hier nog eens op zoekt snel verser geholpen is.
Super !
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie