ftp binnen Firefox

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
EmmaZa
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 april 2016, 12:04
    Windows 10 Firefox

ftp binnen Firefox

Bericht door EmmaZa »

Uploaden van mijn website deed ik altijd via Internet Explorer, omdat dat met Firefox niet ging. Nu heb ik gelezen dat ik een add-on moest installeren, Fireftp. Dat heb ik gedaan, maar het werkt nog steeds niet.
Hoe komt dat? Ik vind het tamelijk primitief. Uploaden is toch de normaalste zaak van de wereld. Het valt me erg tegen van Firefox.
Het was toch de bedoeling dat jullie IE zouden verslaan en uit de markt drukken?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: ftp binnen Firefox

Bericht door Torzan »

Niet om je hier weg te jagen (en wellicht dat anderen hier ervaring met FireFTP hebben; ik niet), maar minder goede ervaringen omtrent het gedrag van FireFTP kun je misschien beter melden bij de maker van deze add-on, of ervaringen of de ondersteuningssectie op de pagina ervan bekijken. Wat Firefox zelf en de functionaliteiten ervan betreft, is het meer een appel-en-perenkwestie.

Wat je primitief noemt, is maar hoe je het bekijkt. Ten eerste is IE niets meer dan een veredelde bestandverkenner ((i)explorer.exe, je kent het wel); vandaar dat ondersteuning van FTP daarmee voor de makers ervan relatief makkelijk was en voor sommige gebruikers misschien wat vertrouwder of normaal lijkt, vooral in de tijd dat niet iedereen wist wat een FTP-client was of men deze niet wilde installeren (of niet eens nodig had) en IE massaal door de keel werd gedrukt via Windows. Ten tweede is er het veiligheidsaspect; een internetbrowser is een bladerprogramma dat in eerste instantie informatie naar de gebruiker moet aanleveren, en in die zin is een uitgebreide wisselwerking op bestandsniveau op zich al niet verstandig. Daarom is de ondersteuning voor (anonieme) FTP via Netscape / Mozilla Suite / SeaMonkey / Firefox nooit al te uitgebreid geweest en nu meer een taak van een add-on, waardoor de risico's hiervan ook vanzelf meer bij de verantwoordelijkheid van de gebruiker liggen. De geschiedenis van IE is waarschijnlijk bekend: juist de integratie van dit deel met het besturingssysteem heeft voor een groot deel voor de kwetsbaarheden in IE gezorgd en is tot op de dag van vandaag voor veel gebruikers een reden om IE (en wellicht Edge) helemaal niet te gebruiken. Ten derde is FTP als protocol op zich al iets wat nu zo'n beetje aan het verdwijnen is vanwege beveiligingsredenen - het is verouderd en kwetsbaar; vandaar dat je sinds kort ook geen koppelingen naar ftp-sites van Mozilla meer kunt gebruiken via ftp://, wel als http(s)://, zodat het gebruikte protocol zuiver http(s) is. Ten vierde zul je bij FTP via een browser nooit de uitgebreide mogelijkheden vinden als in een aparte FTP-client, los van de ermee samenhangende beveiligingsaspecten.

Als bij een gebruiker iets "tegenvalt" in Firefox, heeft dit meestal wel een oorzaak: of men is minder of niet bekend met de achtegrond of risico's (en heeft men misschien te veel verwachtingen), of er is een hele goede reden voor dat iets in Firefox niet aanwezig is. Dat laatste is doorgaans veiligheid, maar natuurlijk ook zoiets als de wens en noodzaak van een functionaliteit (hoeveel mensen gebruikten FTP in een browser?). Ook was de opzet van Firefox, en dat is nog steeds zo ondanks dat het wat logger is geworden, dat het een uitgeklede vorm van een pakket als Mozilla Suite werd. Daardoor kom je weer uit bij add-ons, en eigenlijk zou je kunnen zeggen dat zo'n beetje alles mogelijk is, in tegenstelling tot bij de meeste andere browsers.

Het idee van uit de markt drukken is wellicht een misconceptie. Als je het over Netscape zou hebben, dan had je ergens een punt, hoewel men daar in die tijd ook al meer de opzet had gebruikers keuze, betere veiligheid en een goed alternatief (als je het al zo wil noemen) te geven, naast het houden aan en mede ontwikkelen van standaarden. Die aspecten zijn min of meer behouden bij Mozilla toen de code werd vrijgegeven en Mozilla is geworden tot de opensource-organisatie die het nu is. Dat houdt ook in dat je van zo'n organisatie nooit kan verwachten dat daar überhaupt een wil is om een ander (commercieel) product "te verslaan en uit de markt te drukken", en als dat wel zou gebeuren of dat zo volgens de statistieken heeft geleken (lees: het marktaandeel is groter geweest dan dat van IE), zou dat alleen een bijverschijnsel zijn. Het belang van Mozilla ligt dus elders, en aan de browsermarkt te zien, zie je hoe makkelijk het is om marktaandelen te beïnvloeden, vooral als er een hoop geld van een nogal groot en commercieel bedrijf achter zit, en tot op zeker hoogte een gebruikersgroep die geen weet van de genoemde aspecten heeft of bepaalde zaken niet beseft of belangrijk lijkt te vinden.

Wat 'jullie' betreft, heeft dit forum overigens niets met Mozilla te maken. ;)

Maar om op je probleem terug te komen (en een ander mag dit beantwoorden), wat werkt er precies niet?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: ftp binnen Firefox

Bericht door nirwana »

Firefox is in eerste instantie een webbrowser. Het is niet de bedoeling om alle functies van IE over te nemen.

Met FireFTP kun je wel een FTP-client Installeren, maar ik weet niet hoe oud dat nog werkt.

Ik zou Filezilla of CoreFTP Lite proberen als je via FTP wilt uploaden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
EmmaZa
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 april 2016, 12:04
    Windows 10 Firefox

Re: ftp binnen Firefox

Bericht door EmmaZa »

Misschien was mijn reactie hier niet op de juiste plaats, maar ik zie mij voor een levensgroot probleem geplaatst: ik heb pas een nieuwe computer gekocht met Windows 10. En ik beheer twee websites. Uploaden deed ik altijd met Internet Explorer. Dat was de enige die ftp ondersteunde. Nu werkt IE op mijn nieuwe computer ook al niet goed meer. Ik moet dus mijn oude computer gebruiken voor het uploaden van bestanden naar die websites.
Ik voel me hierdoor erg kwetsbaar. Mijn oude computer werkt nu nog goed, maar wat als ik daar problemen mee krijg?
Weet iemand een andere manier om mijn bestanden geüpload te krijgen? Ik ben toch niet de enige die een website beheert? Hoe doen al die duizenden beheerders dat?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: ftp binnen Firefox

Bericht door nirwana »

Emma,

Ik denk dat de meesten daarvoor een FTP-programma gebruiken. Zelf gebruik ik vaak Filezilla of CoreFTP LE:
https://filezilla-project.org/download.php?type=client
http://www.coreftp.com/download.html

Dat zijn programma's die speciaal voor dat doel gemaakt zijn. In de Site Manager geef je eenmalig de gegevens in en als je iets wilt uploaden dan maak je een verbinding met die FTP-site. Vervolgens upload je eenvoudig de bestanden van jouw PC naar de FTP-server. Daarvoor ben je echt niet afhankelijk van de mogelijkheden die jouw browser jou biedt.

Ook kun je inmiddels Cyberduck gebruiken, maar dat programma is meer voor Mac's bedacht: https://cyberduck.io/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie