firefox & thunderbird crashen op linux lite

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Heb ook de crashrapporten gevonden van firefox. Heb er 2 ingetikt in mozilla crash reports en krijg volgende signature:

1) libflashplayer.so@0x15745f

2) libpepflashplayer.so@0x195343
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Ik heb rkhunter geupdatet en gedraaid volgens de werkwijze van Adri.

Er zijn geen rootkits, maar wel een 'suspect file'. Als ik de log goed interpreteer, staat er bij de files 1 Warning:

The command '/usr/bin/lwp-request' has been replaced by a script: /usr/bin/lwp-request: a /usr/bin/perl -w script, ASCII text executable

Misschien zegt jullie dit wel iets?
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Correctie: computer kan opnieuw opgestart worden met Ctrl+Alt+Delete
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Na het ingeven van

sudo telinit 3

Bedoel ik dan...
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

@ Nirwana: Als complete Linux-leek had ik Linux Lite aangeraden gekregen van een vriend die zei dat hij het zelf probleemloos had geïnstalleerd op een oude netbook. Hij vertelde me dat het een licht en gebruiksvriendelijk besturingssysteem is dat geschikt is voor oude computers. Vandaar mijn keuze voor Lite.
Als dit probleem binnen een paar dagen niet opgelost is, ga ik eerst een pint drinken, en dan probeer ik iets anders ;-)
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Op aanraden van iemand op het Linux Forum, voerde ik volgende 2 commando's in de terminal uit:

1) firefox --browser

Ik krijg dan 4 meldingen over addons.xpi:

4x addon.xpi WARN Add-on (lange code) is not compatible with application version.

1x addons.repository ERROR Malformed addons.json: Unix error 13 during operation open on file /home/jan/.mozilla/firefox/ltcl2apu.default/addons.json (Permission denied) - resetting to empty

1x ExceptionHandler:: GenerateDump cloned child 3177
1x ExceptionHandler:: SendContinueSignalToChild sent continue signal to child
1x ExceptionHandler:: WaitForContinueSignal waiting for continue signal...


2) thunderbird -mail

Thunderbird crasht, maar geen meldingen!

Op het Linux forum raadt men mij aan om een andere distro te installeren.... Zucht
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Wat denken jullie als ik Lubuntu zou willen proberen?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door adri »

janverschaeren schreef:Computer is gecrasht bij het ingeven van:

sudo telinit 3

Ik krijg een zwart scherm en heb de computer moeten afzetten met de power knop.
Ik kan het van hieruit natuurlijk niet zeker zeggen, maar het lijkt erop dat je daadwerkelijk in telinit 3 zit, je komt dan -zoals ik schreef- in een niet-grafische shell. Sommigen denken dat het gewoon een zwart scherm is (met een knipperende cursor). Als je op Enter drukt zou je in moeten kunnen loggen.
janverschaeren schreef:Heb ook de crashrapporten gevonden van firefox. Heb er 2 ingetikt in mozilla crash reports en krijg volgende signature:

1) libflashplayer.so@0x15745f

2) libpepflashplayer.so@0x195343
Flash dus. Berucht om zijn instabiliteit.
janverschaeren schreef:Ik heb rkhunter geupdatet en gedraaid volgens de werkwijze van Adri.

Er zijn geen rootkits, maar wel een 'suspect file'. Als ik de log goed interpreteer, staat er bij de files 1 Warning:

The command '/usr/bin/lwp-request' has been replaced by a script: /usr/bin/lwp-request: a /usr/bin/perl -w script, ASCII text executable

Misschien zegt jullie dit wel iets?
Als je verder geen meldingen hebt zal het allemaal wel loslopen. :)
janverschaeren schreef:Correctie: computer kan opnieuw opgestart worden met Ctrl+Alt+Delete
Dat sterkt mij in het vermoeden dat je dus gewoon in telinit 3 zat.
janverschaeren schreef:@ Nirwana: Als complete Linux-leek had ik Linux Lite aangeraden gekregen van een vriend die zei dat hij het zelf probleemloos had geïnstalleerd op een oude netbook. Hij vertelde me dat het een licht en gebruiksvriendelijk besturingssysteem is dat geschikt is voor oude computers. Vandaar mijn keuze voor Lite.
Als dit probleem binnen een paar dagen niet opgelost is, ga ik eerst een pint drinken, en dan probeer ik iets anders ;-)
Een pint drinken is sowieso ALTIJD een goed idee. ;)
Ik denk wel dat Nirwana gelijk heeft: als je dan toch voor een Ubuntu-afsplitsing kiest, waarom dan niet voor het origineel? Xubuntu is de XFCE-versie van Ubuntu en zou goed moeten draaien. Bovendien is de support van een grotere distributie doorgaans gewoon beter (en wordt ook beter onderhouden).
janverschaeren schreef:Op aanraden van iemand op het Linux Forum, voerde ik volgende 2 commando's in de terminal uit:

1) firefox --browser

Ik krijg dan 4 meldingen over addons.xpi:

4x addon.xpi WARN Add-on (lange code) is not compatible with application version.

1x addons.repository ERROR Malformed addons.json: Unix error 13 during operation open on file /home/jan/.mozilla/firefox/ltcl2apu.default/addons.json (Permission denied) - resetting to empty

1x ExceptionHandler:: GenerateDump cloned child 3177
1x ExceptionHandler:: SendContinueSignalToChild sent continue signal to child
1x ExceptionHandler:: WaitForContinueSignal waiting for continue signal...


2) thunderbird -mail

Thunderbird crasht, maar geen meldingen!
Dat zijn wel erg veel foutmeldingen (m.n. add-on gerelateerd). Dat is niet normaal voor een verse installatie.
janverschaeren schreef: Op het Linux forum raadt men mij aan om een andere distro te installeren.... Zucht
Ik denk dat ze gelijk hebben. Het kom op mij allemaal nogal amateuristisch over. Vergeet niet dat er honderden Linux-distro's zijn. Velen daarvan zijn gewoon hobby-projecten en stoppen er na een tijdje mee, of men heeft onderlinge meningsverschillen die het project op losse schroeven zetten. En zo zijn er nog wel wat oorzaken te bedenken. Vandaar ook dat ik wel voorstander ben van het gebruik van een distro die al wat langer meegaat en een behoorlijke gebruikersgroep kent. Op die manier is de stabiliteit, onderhoud en voortbestaan van die distro het best gegarandeerd.
janverschaeren schreef:Wat denken jullie als ik Lubuntu zou willen proberen?
Zou ik niet doen. Lubuntu is gebaseerd op de LXDE-werkomgeving en die is inderdaad nóg wat lichter dan XFCE.
Ik heb LXDE nog niet eens zo lang geleden ook geprobeerd op een Slackware-box, maar vond het nogal buggy. Zeker voor een beginner is dat niet aan te raden.

Lichtgewicht distro's die ik je met een gerust hart kan aanbevelen zijn:
Xubuntu
Zenwalk
Arch (met XFCE)
Puppy

Denk er maar eens over na en als er vragen zijn, schroom niet!
Afbeelding
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Ok Adri, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Xubuntu it is! Ik ga aan de slag en breng later verslag uit...
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Ik heb zojuist Xubuntu 16.04 vlot geïnstalleerd met alle updates. Helaas blijft het probleem van Firefox & Thunderbird. Beiden crashen bij opstart.

Bij het intikken van dit commando:

firefox --browser

krijg ik volgende 2 foutmeldingen:

ExceptionHandler:: WaitForContinueSignal waiting for continue signal...
en
ExceptionHandler:: SendContinueSignalToChild sent continue signal to child

Dan toch maar een pintje ;-)
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Crash reporter Firefox: libflashplayer.so@0x15745f
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Ik kom uit op deze pagina, maar eerlijk gezegd snap ik er niet veel van:

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1278188
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door nirwana »

Ik zou die Flash-plugin er voor de zekerheid maar eens af gooien (via Ubuntu Software Center of Synaptic): http://askubuntu.com/questions/378298/w ... untu-13-10

Dat is dan alvast 1 reden minder om te crashen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door nirwana »

janverschaeren schreef:Ik kom uit op deze pagina, maar eerlijk gezegd snap ik er niet veel van:

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1278188
Jan,

Ik denk dat die meldingen iets te algemeen zijn om direct een goed resultaat op te leveren in een zoekmachine.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Beste allen,

Heb met Synaptic de flash player verwijderd en firefox GAAT OPEN!!!!!!

Thunderbird GAAT OOK OPEN!!!!!!!

Ik ben blij als een kind!!!!
Mijn dankbaarheid is grenzeloos en ongeveinsd!!!

Prettig eindejaar en een gezond en gelukkig 2017 zonder crashende flash players!!!
Plaats reactie