Firefox weet adres niet te openen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
oftheair
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2017, 11:46
    Ubuntu Firefox

Firefox weet adres niet te openen

Bericht door oftheair »

Krijg bij openen van het volgende adres onderstaande foutmelding van Firefox

adres: ipps://a-TravelMate-2450.local:631/printers/HLL2300D

Foutmelding:
"Het adres werd niet begrepen

Firefox weet niet hoe het dit adres moet openen, omdat een van de volgende protocollen (ipps) met geen enkel programma is verbonden of in deze context niet is toegestaan.
Misschien moet u andere software installeren om dit adres te openen."

Dit adres is aangemaakt in cups/linux en met geen mogelijkheid meer uit de PC te verwijderen.
Nieuw profiel aanmaken en opnieuw installeren van Firefox helpen niet.
De Firefox op deze PC zegt overigens van talloze verbindingen met websites dat zij "niet beveiligd" zijn terwijl Firefox op een andere computer bij de dezelfde websites de verbinding "beveiligd" noemt. Er lijkt iets mis te zijn in de eerst genoemde Firefox.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox weet adres niet te openen

Bericht door Torzan »

ipp- en ipps-koppelingen hebben inderdaad betrekking op Cups, en zolang daarvoor geen ondersteuning in Firefox of andere browsers bestaat, zul je deze melding krijgen. Ik weet niet waar je die koppelingen wilt verwijderen, maar het lijkt me een kwestie van Cups om dat te doen, niet van browsers die de koppelingen krijgen aangeboden. Daarom helpt het aanmaken van een nieuw profiel ook niet; de fout zit immers niet in Firefox. Sterker nog: waar heb je die koppelingen voor nodig, of eigenlijk, waar worden ze gegenereerd? Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij gebeurt het beheer van de printers via een normaal http(s)-adres, en geldt hetzelfde voor het adres van de printer om ernaar af te drukken, maar ik kan het mis hebben.

Kan het zijn dat je de printer nog (goed) moet configureren in Linux en daarmee het herkennen ervan door Firefox in orde zou moeten komen? En misschien dat deze thread je probleem van het verwijderen beschrijft?

Wat certificaatfouten betreft zijn er 2 mogelijkheden:
- De browser is verouderd (en dus in principe onveiliger), al lijkt dat onwaarschijnlijk omdat de andere wel goed werken.
- Er is iets mis met het (eigen) certificaatarchief van Firefox, waardoor je dit zou moeten vernieuwen. Die fout zou echter wel moeten verdwijnen als je een nieuw profiel aanmaakt, al zijn er dingen zoals beveiligingssoftware of misschien zelfs firewalls die dit ook kunnen veroorzaken. Je kunt ook het archief verwijderen en opnieuw laten aanmaken.
oftheair
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2017, 11:46
    Ubuntu Firefox

Re: Firefox weet adres niet te openen

Bericht door oftheair »

Geachte Torzan,
de thread die U in uw antwoord aangaf, beschrijft precies mijn probleem. Ik ga Bob, de aanmelder van het probleem, proberen te bereiken. Mogelijk heeft hij de oplossing inmiddels gevonden.
Bedankt en met vriendelijke groet,
oftheair
Plaats reactie