Opstart problemen met FF sinds versie 56

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
gerardbr
Berichten: 9
Lid geworden op: 4 oktober 2017, 10:53
    Windows 10 Firefox

Opstart problemen met FF sinds versie 56

Bericht door gerardbr »

Sinds de update naar versie 56 ondervind ik problemen met het opstarten. Krijg altijd de volgende melding: Onze excuses enz. en vervolgens: Firefox ondervindt problemen bij het herstellen van uw vensters en tabbladen. Dit wordt veroorzaakt door een onlangs geopende pagina. Er staan een aantal laatst geopende vensters open en kan dan kiezen uit 'Herstellen of sluiten'. Maar welke optie ik ook kies, na een volgende start precies hetzelfde.
Het volgende heb ik geprobeerd. Eerst alle add-ons verwijderd, nieuw profiel aangemaakt, en meerdere keren FF opnieuw geïnstalleerd! Niets van dat alles biedt echter 'de' oplossing. Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan doen?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Opstartproblemen met FF sinds versie 56

Bericht door Torzan »

Het is bekend dat CCleaner dit kan veroorzaken als dat is ingesteld op het verwijderen van sessiegegevens van Firefox, dus controleer dat eerst als je dat hebt geïnstalleerd. In de Engelse versie zou daarvoor een optie 'Sessions' bestaan die je moet uitvinken, in de Nederlandse zal dat wel 'Sessies' zijn.

Daarover gesproken hoop ik dat je bekend bent met het recente nieuws over malware erin (meer info), dus wellicht is het raadzaam die software voorlopig even niet te installeren of te verwijderen als het al is geïnstalleerd. Niet om je bang te maken, maar velen twijfelen sowieso al over het nut ervan voor Firefox, dus het in ieder geval toevoegen van een uitsluiting voor zowel de programma- als profielmap van Firefox kan ook al helpen.

Als dat niet van toepassing is, zou ik het in overige beveiligings- of firewallsoftware zoeken. Omdat dit soort fratsen tegenwoordig maar al te vaak voorkomen en de exacte redenen te divers zijn, adviseer ik dan het liefst om dergelijke software eerst totaal te verwijderen - het is dan meteen duidelijk of een van de pakketten het probleem veroorzaakt - en daarna weer 1 voor 1 te installeren en alles (d.w.z. regels in die software m.b.t. Firefox) goed te controleren - dit geeft ook inzicht in wat er eigenlijk op je systeem staat (wat natuurlijk altijd fijn is) en wat er van invloed kan zijn in het geval van nieuwe problemen. Ook dingen als MalwareBytes en andere tools die op enige manier kunnen interfereren met sessieherstel in Firefox vallen hieronder. Dat omvat natuurlijk ook add-ons, maar ik ga ervan uit dat je probleem ook optreedt na het maken van een nieuw profiel en voordat er add-ons zijn geïnstalleerd.
gerardbr
Berichten: 9
Lid geworden op: 4 oktober 2017, 10:53
    Android Firefox

Re: Opstart problemen met FF sinds versie 56

Bericht door gerardbr »

Torzan je slaat de spijker in een keer op de kop! Zoals het er nu uitziet is het probleem gecanceld! Ik vind het echter erg vreemd dat dit de oorzaak is. Ik gebruik zowel FF als Ccleaner al vele jaren en ben nog nooit tegen dit probleem aangelopen.

Ik beschouwde een add-on als mogelijke verdachte maar als je FF opnieuw installeert en zonder add-ons opstart en het probleem doet zich dan nog voor dan kun je dus die optie uitsluiten. Het grote 'toeval' wil echter dat ik op dezelfde dag dat ik FF opnieuw installeerde ook Ccleaner heb geïnstalleerd, maar heb die geen seconde als mogelijke stoorzender verdacht.

Goed dat je mij ook attent maakt op de malware in CC. Ik was hier echter van op de hoogte en dat was dan ook de reden om de nieuwste verie (opnieuw) te installeren zoals aanbevolen.

Ik krijg de indruk dat jij veel weet van FF en daarom nog een vraagje. Sinds gisteren heb ik NordVpn geïnstalleerd. Wat schetst mijn verbazing echter toen ik na sync instelde in FF mij plotseling mijn ip adres werd voorgeschoteld!

Ik heb via de helpdesk van Nordvpn een ander DNS server adres ingevoerd. Ik vond echter een artikel van Hardware-info dat zowel FF als Chrome er om bekend staan dat die ondanks een VPN 'gewoon' het ip-adres laten zien!

Heb jij toevallig een idee of de add-on Disable WebRTC hier een afdoende oplossing voor biedt?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Opstart problemen met FF sinds versie 56

Bericht door Torzan »

Mooi, 1 probleem minder . ;)

Er is inderdaad sprake van een 'bug' omtrent WebRTC en het lekken van het IP-adres in meerdere browsers - de bug zit in het protocol zelf - wat ook bij NordVPN wordt beschreven. Het op false zetten van media.peerconnection.enabled via about:config is daarvoor de snelle stap. Ik neem nam aan dat de add-on Disable WebRTC dat ook doet, maar als je op de bovenaan genoemde koppeling op de pagina ervan klikt en daarna op How to fix the WebRTC Leak?, zie je dat er daarnaast nog 4 andere instellingen zijn om de boel totaal uit te zetten. Snel naar de broncode kijkend, lijken die echter niet door de add-on te worden omgezet, dus het voordeel van de add-on is wellicht een statuspictogram en de mogelijkheid om alleen de bovengenoemde instelling daarmee om te schakelen, bv. als je het soms even nodig hebt voor WebRTC-communicatie. Of je die installeert of alles liever handmatig doet, bepaal je natuurlijk zelf.

Overigens geven ze ook informatie over het instellen van een HTTP-proxyserver van NordVPN in Firefox, wat eventueel ook nog kan en misschien nodig is, afhankelijk van wat je wilt bereiken. Verder geven ze nog wat algemene tips voor privacyinstellingen in Firefox.
gerardbr
Berichten: 9
Lid geworden op: 4 oktober 2017, 10:53
    Windows 10 Firefox

Re: Opstart problemen met FF sinds versie 56

Bericht door gerardbr »

Bedankt voor je informatie.
Ik zal alle info eens op mijn gemak bestuderen om te kijken wat nodig is. Als ik het goed begrijp kan ik dus de add-on WebRTC verwijderen als ik de tips handmatig uitvoer. Mijn bedoeling is dat ik -voor zover mogelijk- niet traceerbaar ben op het internet. Als ik dat weer op orde heb komt de volgende klus: hoe verstuur ik mail in Outlook 2016 met ingeschakelde VPN.. Zal ongetwijfeld wel iets op internet over te vinden zijn neem ik aan.
Nogmaals mijn dank voor het advies en uitleg.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Opstart problemen met FF sinds versie 56

Bericht door nirwana »

Wil je niet traceerbaar zijn en ook Firefox gebruiken, dan kun je eens de Tor Browser proberen: https://www.torproject.org/
En als je er helemaal voor wilt gaan, dan verruil je Windows voor Tails (Linux): https://tails.boum.org/ :-)

Kortom, er zijn voldoende mogelijkheden op dat terrein.
Het is maar net wat je ervoor over hebt (niet alleen qua centjes, maar ook qua moeite die het je kost)...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
gerardbr
Berichten: 9
Lid geworden op: 4 oktober 2017, 10:53
    Windows 10 Firefox

Opstart problemen met FF sinds versie 56

Bericht door gerardbr »

Nirwana,
Het is niet bedoelt voor 'duistere' praktijken maar uitsluitend om veilig en onbespied te kunnen internetten en telebankieren.
Ik dacht hiervoor met NordVPN een goede keuze gedaan te hebben maar kom er nu achter dat er nog wel het een en ander bij komt kijken voor je het zover hebt als de bedoeling was.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Opstart problemen met FF sinds versie 56

Bericht door nirwana »

Ik had het niet over duistere praktijken, hoor. Soms is het wel een prettig idee als je weet dat er niemand op jouw Internet-verbinding meeluistert. Daar hebben anderen namelijk doorgaans niets mee nodig.

Zoals je het Bittorrent-protocol legitiem kunt gebruiken (dus anders dan voor het downloaden van illegale software en muziek die met auteursrechten is beschermd), zo zijn er ook legitieme doeleinden voor het gebruik van het Tor-netwerk.

Voor de echte duistere praktijken moet je op iets als het "dark web" zijn, maar ik wil niet eens weten hoe je daar kunt geraken :-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie