Klasse is niet geregistreerd

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Klasse is niet geregistreerd

Bericht door HankPiano »

Vanmorgen wilde ik in FF een pdf-bestand openen en kreeg opeens de melding: klasse niet geregistreerd. Openen ging verder niet. Nu gebruik ik FF al járen en heb er ook al -tig pdf-bestanden in geopend dus dat verbaasde me nogal. In IE en Edge geprobeerd en dat ging zonder enig probleem, dus aan het (W10)systeem als zodanig lijkt het niet te liggen. Wat gegoogled met 'klasse niet geregistreerd' maar word daar niet veel wijzer van omdat de meeste meldingen met het systeem te maken hebben en niet met de browser zelf. Nadat ik het pdf-bestand in IE en Edge had geopend nog eens geprobeerd in FF en nu werd het bestand wel geopend maar dan in Edge, met TWINUI (standaard). In FF wordt het bestand ook geopend maar alleen als ik kies voor een ander programma, in mijn geval de Nitro reader. Iemand enig idee hier wat hier aan de hand is?

[EDIT]: Onder 'Opties' heb ik bij 'Bestanden en Toepassingen' de instelling voor het openen van pdf-bestanden veranderd in 'voorbeeld in Firefox' en nu wordt het bestand wel weer in FF getoond. Het stond echter op WINUI (standaard) en met die instelling wordt de pdf weer geopend in Edge. Typisch.

[EDIT] Slag in de lucht misschien, maar het zou zomaar te maken kunnen hebben met de laatste cumulatieve Windows-update (KB4041676) die gisteren automatisch geïnstalleerd is, er waren n.l. meer vreemde veranderingen b.v. foto's werden opeens geopend met de standaard viewer van Windows i.p.v. de Faststone-viewer die ik ook alweer jaren gebruik. Snel hersteld maar toch raar dat dat zo ongevraagd gebeurt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Klasse is niet geregistreerd

Bericht door nirwana »

Klasse niet geregistreerd klinkt als een melding van Microsoft ActiveX (aka COM). Als je zoekt op Class not registered dan vind je waarschijnlijk meer informatie. Maar volgens mij heb je het zelf al aardig opgelost.

Microsoft heeft met Windows 10 bepaald dat PDF-bestanden maar met Edge geopend moeten worden. Leuk dat hun nieuwe browser Edge ook een PDF-viewer heeft ingebouwd (zoals elke moderne browser tegenwoordig), maar wie zegt dan dat elke PDF met dat programma geopend moet worden?

Die bemoeizucht van Microsoft wordt nog eens hun eigen ondergang, want op een gegeven moment moet je toch eens gaan kijken wat je gebruikers willen (en vooral wat ze niet willen).

Maar gelukkig kunnen we via het nieuwe Instellingen-scherm van Windows 10 onder Apps de standaard-apps weer herstellen (of anders inderdaad via Firefox zelf). Het blijft alleen altijd weer irritant...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: Klasse is niet geregistreerd

Bericht door HankPiano »

Ja, waar bemoeien ze zich mee, zou je zeggen, W10 is op zich best stabiel en prettig in het gebruik maar die ongevraagde 'aanpassingen' komen behoorlijk arrogant over. Bedankt in ieder geval voor je antwoord, ik zal nog eens kijken naar 'class not registered', misschien is er nog wat informatie te vinden die verband houdt met die update.
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Re: Klasse is niet geregistreerd

Bericht door Janusz2018 »

Heel vreemd ik heb in FF totaal geen last met PDF, klikte https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... 172021.pdf aan en die opende gelijk in FF, daarna nog een stuk of 20 andere geprobeerd ook vanaf de harde schijf, niets aan de hand.

Kan het niet ergens een andere instelling zijn die niet goed staat??

Dit is zomaar een idee, omdat ik er geen last van heb.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Klasse is niet geregistreerd

Bericht door nirwana »

Misschien maakt het verschil hoe je Windows 10 hebt geïnstalleerd: schone installatie of een upgrade van een vorige versie.

Ook kan het waarschijnlijk uitmaken welke PDF-Viewer je vervolgens installeert. De ene zal zich direct als standaard-viewer (laten) instellen bij installatie en een ander programma zal dit aan de gebruiker instellen om in te stellen.

Dus dat kan inderdaad verschillen per installatie.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie