Probleem met een prefs bestand in firefox.

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Probleem met een prefs bestand in firefox.

Bericht door Janusz2018 »

Mijne heren,

Probleem met een prefs bestand in firefox.

Tijdens het werken krijg ik van Malwarebytes om de 20 minuten een popup met

Domein: karanPC.com [ Net gecontroleerd en nu zit er ineens een ander domein in dus maar snel even via edit aangepast. nu sensortechforum.c*m]

Type Uitgaand
C:\programFiles\mozilla firefox\firefox.exe

Malwarebytes plus rootkit scan gedaan en toen kwam er uit dat er iets kwaadaardigs in firefox zou kunnen zitten, namelijk, [verkorte link] Profiles\tj6o5xbv.default\prefs.js

Hierin zou iets kwaadaardigs zitten.

Kan ik dat file zo verwijderen of maak ik dan firefox onbruikbaar.

Voor de rest respect nieuwe FF 58 doet wat het moet doen, alleen niet zo snel als ik verwacht had, maar goed mee te werken. :D

Wat kan ik het beste doen?

Mvg
Janusz
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Probleem met een prefs bestand in firefox.

Bericht door nirwana »

Janusz,

Als je jouw instellingen van Firefox kwijt wilt zijn, dan moet je het bestand prefs.js verwijderen. Oftewel, geen verstandige keuze van MBAM.

Ik begrijp wel dat het op .js eindigt en dus een Javascript-bestand is. Maar volgens mij kun je die negeren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Re: Probleem met een prefs bestand in firefox.

Bericht door Janusz2018 »

Dank Nirwana,

Natuurlijk wil ik mijn instellingen niet kwijt, daar gaat het niet om, maar wat is er dan gaande?

Popup verschijnt nu vaker en laat twee sites zien als domein telkens bij de uitgaande link die ik reeds heb opgegeven.

Laat ik Malwarebytes draaien, dan wordt na elke scan de link in Quarantaine geplaatst, lijkt me dus ook niet goed. Maar ik had graag geweten wat voor instellingen ik kwijt zou zijn. Het enige wat ik ingesteld heb bij FF is bladwijzers en zoekmachine, verder nergens aan gezeten.

Ik kan hem wel negeren, maar als je zo als ik 13 uur per dag naar het scherm zit te kijken tijdens tekstverwerken en andere designwerkzaamheden, is het zeer irritant als je om de nu 12 minuten die popup krijgt. Malwarebytes negeren heeft mij al eens een configuratie gekost, dus dat doen we niet meer.

Bedankt voor je antwoord, ik ga een telefoontje plegen en laat er iemand in duiken.

Mvg
Janusz
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Re: Probleem met een prefs bestand in firefox.

Bericht door Janusz2018 »

Beste Nirwana,

Ik zoek graag en zoals mijn vader altijd zei, zoekt en gij zult vinden, heb ik dat nu dus ook gedaan.

Ik kwam in het menu Lavasoft tegen, iets waar me van bijstond, dat ik er al eens eerder, enige tijd geleden, problemen mee had. Ik dus zoeken en ja hoor in

Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\rj6o5xbv.default\searchplugins\ stond keurig de file

“bing-lavasoft.xml”

DE bing-lavasoft.xml die er voor zorgde, dat er ineens Web companion op mijn PC stond welke ik, daar ik hier niet op zat te wachten, meteen verwijderde en vergat verder te zoeken. Nu is dat lavasoft bestandje ook verwijdert en raad eens?? Niet ene popup meer.

Direct Malwarebytes en de andere malware progs laten scannen en geheel volgens mijn verwachting was alles schoon en werd ik gefeliciteerd met een schone PC.

Zou leuk zijn als je voordat je de draad afsluit nog een antwoord gaf want jij er van denkt, zijn er meer mensen die dit hebben, als ik op Web companion ga zoeken wel. Dus tja……….. :?

Mvg
Janusz
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Probleem met een prefs bestand in firefox.

Bericht door Torzan »

Prefs.js is het belangrijkste instellingenbestand voor Firefox/Thunderbird en verwante producten, en in de regel ongevoelig voor vermeende hacks of verdachte afwijkingen. De vuistregel is dan ook om een uitzondering voor Mozilla-software te maken binnen MalwareBytes en andere zogenaamde beveiligingssoftware (ook virusscanners); 'beveiliging' hiervan is niet echt nodig en veroorzaakt doorgaans meer problemen (en tijdverlies) dan voordelen.

Niettemin kun je het bestand prefs.js bij wijze van test ook opzij zetten als Firefox is afgesloten, waarna het bij weer opstarten opnieuw zal worden aangemaakt en wat aanpassingen in instellingen nodig zullen zijn. Waarschijnlijk ben je dan nog niet van de pop-upmelding af - de 'boosdoener' zal dan wel de (onjuiste) detectie door MalwareBytes zijn (m.a.w. een 'false positive'), maar je zou de inhoud van beide bestanden wel kunnen vergelijken, of alsnog kunnen controleren wat een programma als AdAware zegt. Dit lijkt om een soortgelijk topic te gaan.
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Re: Probleem met een prefs bestand in firefox.

Bericht door Janusz2018 »

Hai Torzan,

Op de eerste plaats dank voor het antwoord. :)

Ik startte vanmorgen de PC op en ja hoor er was nog steeds een ettertje met dezelfde vermelding, zelfs mijn maat die niets anders doet als ontwerpen en script schrijven, was daar verbaasd over, vooral omdat gisteravond na een aantal tests wij niets meer vonden en MB zich stilhield.

Ik heb je advies om een uitzondering te maken voor Mozilla-software met mijn maat besproken en hij zal het voorleggen aan de heren van Malwarebytes en Bitdefender met wie hij reeds langer contact heeft. Wat bedoel je trouwens met “zogenaamde” software? Of moet dat "zogenoemde" zijn. MB en Bitdefender zijn beide premium dus ik betaal voor goed werkende diensten en mijn ervaringen met hen zijn zeer goed. Gezien mijn dagelijks werk kan ik geen gezeur permitteren want 4 uur achterstand is de volgende dag al 5 uur etc. Of beveiliging niet echt nodig is laat ik dan ook aan hen over.

Wat je voorstel betreft, het kwam te laat, zoals eerder gezegd hier moet alles draaien en daarom wordt er volgende week een extra PC aangeschaft, zodat een ander bij een conflict de zaak mag bekijken terwijl ik door kan werken. Wat heb ik gedaan? Ik heb Mozilla Firefox totaal gedelete en met totaal bedoel ik dus het programma en de achtergebleven resten in andere mappen/files/etc Wel een oude bookmark.json van FF 54 [de rest kan ik aanvullen] bewaard. Daarna de PC Opnieuw gestart en de nieuws Mozilla FF geïnstalleerd. Daarna wat aanpassingen in instellingen gedaan zoals het niet onthouden van geschiedenis en alle bookmarks weer teruggezet. Daarna PC afgesloten en opnieuw gestart. Dat deed ik vanmorgen allemaal om 10 uur, heb tig keren malware progs laten draaien naast Malwarebytes en geen Popups meer gezien. Zelfs niet na 5 keer herstarten. Zou het dan toch in Prefs gezeten hebben???

Moet ook zeggen dat alles inderdaad nu sneller is.

Mvg
Janusz
Plaats reactie