Firefox in het Nederlands

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 november 2014, 12:46
    Windows 7 Firefox

Firefox in het Nederlands

Bericht door gsm »

Is het mogelijk om de laatste update naar v59.0.1 om te zetten naar Nederlands ?
Het is nu Engels en ik kan niet vinden hoe ik het in het Nederlands moet omzetten
Onder Tools - Options - Language heb ik Dutch staan maar dat is alleen voor de websites.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox in het Nederlands

Bericht door Pettic »

Je kunt het beste een Nederlandse versie binnenhalen via https://support.mozilla.org/nl/products/firefox en die installeren.
Windows; Firefox; Thunderbird
gsm
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 november 2014, 12:46
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox in het Nederlands

Bericht door gsm »

Het is gebeurd na de laatste update en dat is al eens eerder gebeurd maar toen kon ik het naar NL zetten maar ik weet niet meer hoe dat ging.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Firefox in het Nederlands

Bericht door nirwana »

Zie https://support.mozilla.org/nl/kb/firef ... e-wijzigen

Als je de benodigde taalpakketten hebt geïnstalleerd dan kun je via about:config de gewenste taal instellen. De instelling heet general.useragent.locale
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
gsm
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 november 2014, 12:46
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox in het Nederlands

Bericht door gsm »

Bdankt voor je hulp maar het lukt me niet
In de link staat dat ik intl.locale.requested in de zoekopdracht moet toetsen maar die heb ik blijkbaar niet
General.useragent.local heb ik wel en daar staat nl in de valeu maar wat ik daarmee moet doen weet ik ook niet
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Android Firefox

Re: Firefox in het Nederlands

Bericht door Pettic »

Waarom gebruik je de link uit mijn bericht niet? Of geeft dat hetzelfde resultaat?
Windows; Firefox; Thunderbird
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox in het Nederlands

Bericht door Torzan »

Als dit (de wijziging naar Engels bij een update) gebeurt na een update, is de enige verklaring dat je een Engelse versie van Firefox hebt geïnstalleerd met een Nederlands taalpakket als add-on en daarmee iets verkeerd gaat, m.a.w. het taalpakket niet werkt. Automatische updates van Firefox kunnen nooit een bestaande taalversie (die er altijd maar 1 is bij Firefox) aanpassen, en zelfs bij een mislukte kleine update en als gevolg daarvan het automatisch downloaden van het volledige installatieprogramma zijn mij in elk geval geen gevallen bekend waarin een andere taal wordt aangeboden, al valt niets uit te sluiten.

Waarschijnlijk heb je dus Firefox in het Engels geïnstalleerd met een taalpakket voor Nederlands, dat je kunt vinden onder Add-ons > Talen (of Languages) zoals in het supportartikel aangeeft. Op de beoordelingspagina van het taalpakket (altijd handig om als eerste te bekijken bij gebruik van add-ons) kun je zien dat er een probleem is waardoor dit (en mogelijk dat voor andere talen) in 59.0.1 niet werkt en zich ook niet eens laat installeren. De reden weet ik even niet, maar een bug is het blijkbaar wel en het wordt momenteel onderzocht.

Omdat een hoop gebruikers een taalpakket vaak 'noodgedwongen' hebben geïnstalleerd na per ongeluk downloaden en installeren van de Engelse versie in plaats van dat ze de juiste taalversie installeren als ze alleen maar die versie nodig hebben, is de al dan niet tijdelijke oplossing eenvoudig: verwijder eerst het taalpakket onder Add-ons > Talen, download de bewuste Firefox-versie in het Nederlands vanaf de URL in het supportartikel, verwijder Firefox op de officiële manier van je systeem, en installeer tot slot de Nederlandse versie. Alles zou behouden moeten blijven zoalng je geen profielen verwijdert. Technisch gezien is het ook een kwestie van hoe minder je installeert, hoe minder kans op problemen. ;)

Dit is handiger dan rommelen met intl.locale.requested of intl.locale.matchOS, wat denk ik ook geen oplossing is. Mocht je die voorkeursinstelling overigens niet vinden, dan dien je deze handmatig toe te voegen zoals in het artikel staat aangegeven, maar ook dan vermoed ik dat het niet werkt. Wellicht dat de reden ook zichtbaar is onder Add-ons > Talen.
gsm
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 november 2014, 12:46
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox in het Nederlands

Bericht door gsm »

Ik denk dat je volkomen gelijk heb want zoals ik al eerder schreef heb ik dit al eens eerder meegemaakt maar toen lukte het omzetten wel.
Ook heb ik NL staan in add-ons>Language dus zal ik wel de Engelse/US versie geïnstalleerd hebben gehad
Ja gehad want ik heb je advies uitgevoerd en Firefox verwijderd via programma´s en onderdelen en handmatig de map mozilla firefox verwijderd
Daarna de NL versie van Firefox geïnstalleerd en alles werkt weer zoals het hoort.
Bedankt voor je hulp
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox in het Nederlands

Bericht door Torzan »

Mooi dat het weer werkt. Voor anderen die zowel Engels als Nederlands willen gebruiken: in deze supportvraag is te lezen dat handmatig controleren op updates voor add-ons (en dus het taalpakket; via menu Extra > Add-ons of about:addons, tandwielpictogram) en ontvangen van een update ervoor het probleem ook zou kunnen verhelpen.

/Edit:
Het lijkt er inderdaad op dat taalpakketten de eerste dagen na vrijgave van Firefox 59 nog niet waren bijgewerkt voor deze versie, maar dit inmiddels al zou zijn verholpen, wat door controleren op updates aan het licht zou moeten komen als dat niet op automatisch staat ingesteld.
Als het dan nog niet of niet meer werkte, is de overgang van de voorheen benodigde voorkeursinstelling general.useragent.locale (en een vereiste intl.locale.matchOS op false) naar de nieuwe intl.locale.requested (van het type string, met waarde nl) vanaf 59 de reden; zie het genoemde supportartikel.
Plaats reactie