Herhaalde mededeling

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Herhaalde mededeling

Bericht door Leono »

Tegenwoordig word ik elke keer, als ik Firefox nog eens open, geconfronteerd met de onderstaande mededeling. Waar slaat dit op? Firefox wordt altijd normaal afgesloten.

Afbeelding
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Torzan »

Wat is er niet duidelijk aan de gegeven info, en wat heb je zelf gedaan?
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Leono »

De gegeven informatie is uiteraard duidelijk.

Ik heb zelf niets gedaan, behalve dat ik de voorafgaande keer Firefox normaal afgesloten heb.

Er hoeft dus geen sessie hersteld te worden, en ik wil deze mededeling dus niet zien. Daar gaat het om.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Torzan »

OK, maar heb je na het verschijnen van de melding bepaalde tabbladen onder het pijltje bekeken en vóór het herstellen gedeselecteerd voor het herstellen, of de hele sessie hersteld, of een nieuwe sessie gestart? Blijft in het laatste geval de melding dan telkens terugkomen bij elke start en dus ook andere pagina's die open waren toen je Firefox afsloot? (Als je nooit een sessie wilt herstellen, kun je dat uiteraard instellen in de Opties > paneel Algemeen > Als Firefox start.)

De vraag is natuurlijk of dit echt door een bepaalde pagina werd of continu wordt veroorzaakt. Bij een nieuwe sessie en andere pagina's zou dat niet meer mogen gebeuren.

Zie ook dit supportartikel voor de melding, mogelijke oorzaak en acties.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Leono »

Soms bekijk ik om welke tabbladen het gaat (het zijn inderdaad altijd de laatst geopende), maar kies vervolgens voor "Nieuwe sessie starten".

Daarbij frons ik dan mijn wenkbrauwen.

Als Firefox start, dient sinds jaar en dag mijn startpagina (zoekmachine Startpage) getoond te worden.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Torzan »

Dus als ik het goed begrijp, heb je 1 persoonlijke startpagina ingesteld in de genoemde sectie (waar je waarschijnlijk een add-on voor gebruikt als het Firefox 57 of hoger is, anders kan het niet), maar krijg je toch steeds de foutmelding over een te herstellen sessie met meerdere tabbladen?

Hoe dan ook, probeer de 3 genoemde acties uit het artikel. Een nieuwe sessie starten helpt blijkbaar niet, de actietypen zijn een mogelijke oorzaak dus kun je controleren en eventueel aanpassen, en het herinitialiseren van alle acties door het bestand handlers.json in je profielmap te verwijderen is de harde methode.

Aangezien je waarschijnlijk een add-on (zoals New Tab Override) voor je startpagina gebruikt, is die natuurlijk ook verdacht, dus is de standaardvraag of hetzelfde gebeurt als je Firefox in Veilige modus start of handmatig de add-ons uitschakelt (of Herstarten met uitgeschakelde add-ons kiest in het menu Help). Omdat de add-on dan niet meer werkt, zul je niet de gewenste startpagina zien maar kan de foutmelding wel wegblijven. Bekijk in elk geval de beoordelingen van de gebruikte add-on voor mogelijke problemen ermee.

Verder sluit ik niet uit dat je externe software gebruikt die zich met profielbestanden van Firefox bemoeit, zoals Ccleaner of Malwarebytes.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Leono »

Een nieuwe sessie starten helpt wel degelijk, maar bij de volgende sessie komt dan weer de afbeelding uit de openingsvraag.

Hoezo kan ik Startpage niet instellen als startpagina? Deze heb ik al jaren. Ik heb er zeker geen extensie voor.

Afbeelding
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Torzan »

Ik liet me verwarren door nieuwe tabbladen, daar is een extensie voor nodig, dus negeer dat maar.

Verder ligt de actie bij jou. Heb je nu al iets gedaan met de tips en verwijzingen? Het helpt niet als je alleen maar blijft zeggen dat je de melding niet wilt zien... ;)
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Leono »

Het leek mij het beste om Firefox maar weer eens terug te zetten naar de standaard. Dat levert wel een hoop rompslomp op om alles weer goed te krijgen, maar lost waarschijnlijk wel het probleem op.

Ook heb ik Firefox weer opnieuw geïnstalleerd, want bij elke update gaat hij tegenwoordig naar een 'en-us' versie. Dat probleem hebben blijkbaar meer mensen.

Sinds de recente grote verandering ("snelste versie ooit") is mijn liefde voor Firefox opnieuw naar een dieptepunt gezonken.

Helaas ken ik na vele jaren nog steeds geen echt goede browser. De ene brengt dit probleem met zich mee, de andere dat.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Torzan »

Heb je dat (Firefox opfrissen neem ik aan) nu ook gedaan, of een van de andere acties uitgevoerd? Zoals gezegd, graag even aangeven wat je hebt gedaan en of het probleem is opgelost, zodat anderen er ook iets aan hebben.

Opnieuw installeren heeft meestal geen zin, omdat problemen zich doorgaans in gebruikersbestanden en dus je profiel bevinden, maar het kan in enkele gevallen helpen en is zo gebeurd, desnoods over de bestaande versie heen. Zelf test of maak ik gewoon een nieuw profiel als het nodig is, dat is ongeveer hetzelfde als opfrissen.

Dat Firefox naar de en-US-versie gaat na een update komt uitsluitend doordat mensen deze en-US-versie met een Nederlands taalpakket hebben geïnstalleerd (al dan niet per ongeluk), en taalpakketten tegenwoordig pas na enkele dagen na vrijgave van een nieuwe Firefox-versie daarvoor worden bijgewerkt, waardoor de browser zijn oorspronkelijke taal gebruikt (die er altijd maar 1 is zonder taalpakket) en wat is te zien in de add-onbeheerder. Dat 'probleem' zou dus ook weer bij Firefox 60 kunnen optreden, maar heb je dus helemaal niet als je gewoon de Nederlandse versie hebt geïnstalleerd.

Ik ken geen betere browser dan Firefox, maar heb ze ook niet allemaal geprobeerd, hoewel dat die gedachte niet zal beïnvloeden. ;)
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Leono »

"Dat Firefox naar de en-US-versie gaat na een update komt uitsluitend doordat mensen deze en-US-versie met een Nederlands taalpakket hebben geïnstalleerd (al dan niet per ongeluk), en taalpakketten tegenwoordig pas na enkele dagen na vrijgave van een nieuwe Firefox-versie daarvoor worden bijgewerkt, waardoor de browser zijn oorspronkelijke taal gebruikt (die er altijd maar 1 is zonder taalpakket) en wat is te zien in de add-onbeheerder."

Deze zoveelste absurde suggestie wekte grote ergernis bij mij op.

De laatste tijd heb ik -zeker weten- al drie keer de Nederlandse versie geïnstalleerd. Desondanks switcht Firefox na een update naar de 'en-us'-versie.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Torzan »

Leono schreef:"Deze zoveelste absurde suggestie wekte grote ergernis bij mij op."

De laatste tijd heb ik -zeker weten- al drie keer de Nederlandse versie geïnstalleerd. Desondanks switcht Firefox na een update naar de 'en-us'-versie.
Kun je deze boude uitspraak nader verklaren? Ik ben in veel dingen niet goed, maar absurde suggesties zijn me toch echt vreemd. Wat is er niet duidelijk aan de mededeling dat bijgewerkte en bijbehorende taalpakketten later dan nieuwe Firefox-versies uitkomen en je dit probleem dus straks weer kunt verwachten? En zoals gezegd wisselt Firefox niet uit zichzelf naar een andere taal, ook niet bij downloaden van een update. Als je zoiets meemaakt zonder dat je met taalpakketten te maken hebt (iets waar je nog niet eens antwoord op hebt gegeven), ben je een van de weinigen of misschien wel de eerste en is er een verklaarbare reden voor, zoals altijd in de computerwereld. Wees dus liever constructief, lees en beantwoord vragen als die hier worden gesteld, zou ik zeggen. Ik heb niet de indruk dat je enige moeite doet om je browser en bijbehorende instellingen en eigenschappen (al dan niet voortkomend uit het gebruik van add-ons) te kennen of te begrijpen, waarmee je probleem en forumtopics onnodig lang blijven bestaan. Tip: tel het aantal vraagtekens.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Leono »

"...Dat Firefox naar de en-US-versie gaat na een update komt uitsluitend doordat mensen deze en-US-versie met een Nederlands taalpakket hebben geïnstalleerd (al dan niet per ongeluk)..."

Hallo Torzan,

Waar het om ging: ik heb dus nooit een en-us versie met een Nederlands taalpakket geïnstalleerd, maar altijd alleen maar de nl-versie. Die switcht dan na een update naar de 'en-us' versie. Dus vond ik jouw bewering een absurde suggestie.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Torzan »

Ik zou dit doen:

1) Download de volledige Nederlandstalige 64-bits versie 58 (ja, 58) voor Windows vanaf hier.
2) Verwijder de huidige installatie (59) op de normale manier in Windows, en controleer meteen in dat paneel of er slechts 1 versie is geïnstalleerd, met name zowel een 32- als 64-bits versie (verwijder alle versies als er meerdere zijn). Je profielgegevens en dus al je instellingen en add-ons blijven behouden.
3) Zoek op al je schijven naar een firefox.exe om er zeker van te zijn dat er niet nog ergens een installatie bestaat, en hernoem, verwijder of verplaats die map als dat zo is.
4) Installeer de gedownloade versie 58; deze zou de Nederlandse moeten zijn. Deze versie wordt als het goed is vanzelf bijgewerkt na het starten. Als je dat (tijdelijk) wilt voorkomen, dien je de instelling voor updates vóór het verwijderen even aan te passen (naar Nooit controleren op updates).
5) Pas de instelling daarna weer aan en laat Firefox na een herstart automatisch bijwerken naar 59.0.x.

Blijft het de Nederlandse versie?

Zo niet, herhaal dan alles, maar maak vóór het verwijderen eerst een apart profiel aan dat je dan gebruikt om de geïnstalleerde versie 58 mee te starten. Als hetzelfde daarin gebeurt, kijken we verder, en zo niet, is er blijkbaar iets in je bestaande profiel dat het probleem veroorzaakt (en kijken we ook verder).
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Herhaalde mededeling

Bericht door Leono »

Hallo Torzan,

Onlangs heb ik Firefox tot op de bodem verwijderd en na een nieuwe installatie was het probleem uit de startvraag lange tijd verdwenen.

Sinds gisteren is het weer terug. Interessante browser.

Updaten wil ik in het vervolg via een compleet nieuwe "nl-installatie" over de oude heen.
Geduldig bladeraar
Plaats reactie