Firefox en gedeeltelijke FTP blokkade

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gesloten
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Firefox en gedeeltelijke FTP blokkade

Bericht door Janusz2018 »

Beste mensen,

Zal wel weer een domme vraag zijn, maar wat gaat dat voor de gemiddelde wordpress werker betekenen??

Kan hij wanneer hij een artikel heeft geplaatst in Wordpress, daar vanuit zijn PC geen plaatje meer bij Uploaden??

https://www.security.nl/posting/561367/ ... Firefox+61

Ik ben met deze zaken op mijn nieuws pagina dagelijks zeer actief. Ik hoop dat ik het niet goed gelezen heb.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox en gedeeltelijke FTP blokkade

Bericht door nirwana »

Janusz,

Als je met WordPress een afbeelding toevoegt, dan gaat dat voor zover ik weet niet via het FTP-protocol.
Ik neem aan dat dat gewoon via het HTTP-protocol verloopt (en tegenwoordig zelfs via HTTPS).

Waar het hier bij Firefox vooral om gaat is dat in de browser zelf niet meer alle vormen van FTP worden aangeboden.
Een browser spreekt naast het HTTP-protocol nog diverse andere protocollen. Zo heeft iemand eens bedacht dat het handig zou zijn als je met een browser ook via FTP bestanden kunt up- en downloaden. En zo geschiedde, dus tegenwoordig kun je met de meeste browsers wel iets met FTP doen.

Maar tegenwoordig kunnen ook alle onderdelen van onze browsers door kwaadwillenden misbruikt worden, dus browser-makers moeten zich daar ook tegen wapenen. Dan moet je op een gegeven moment ook zeggen dat je afscheid neemt van het onveilige FTP-protocol, vooral omdat daarvoor ook een beveiligde variant bestaat: SFTP.

Overigens neem ik aan dat Mozilla hier in Firefox langzaam stapje voor stapje afscheid van zal nemen. Eerlijk gezegd denk ik dat weinig gebruikers hier direct door zullen worden getroffen. Wel wordt jouw geliefde webbrowser daarmee weer een stukje veiliger, dus dat lijkt mij dan een goede ontwikkeling.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox en gedeeltelijke FTP blokkade

Bericht door Janusz2018 »

Hai nirwana

Dank voor je uitgebreide antwoord. Excuses voor het late antwoord, maar soms moet je een PC even laten voor wat het is. :wink:

Ik soms wel in wp via FTP, i.v.m. met herstel of aanpassing van een afbeelding.
Inderdaad staat verder alles op HTTPS en mijn host heeft op mijn verzoek ook gelijk alles op SFTP gezet.

We gaan zien wat het wordt, van de week even omzetten, want ik wil toch een schone install, uit ervaring de beste. :D

Fijn weekend verder.
Gesloten