verschil afdrukopties in FF en IE

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

verschil afdrukopties in FF en IE

Bericht door HankPiano »

Via de site van https://imslp.org/wiki/Category:Composers, waar alle klassieke muziek te vinden is waarop geen uitvoerrechten meer bestaan, print ik zo af en toe iets uit. Nu valt me op dat ik in IE veel meer opties heb dan in FF, als ik bijvoorbeeld één pagina uit een hele reeks wil printen kan ik in IE kiezen voor 'current page', in FF zie ik die optie nergens. Ook de optie 'selectie' is niet beschikbaar (grijs), alleen de opties 'all' en 'pages x tot x' zijn aktief. In IE heb ik 4 opties: 'all', 'current page', 'current view' en 'pages x tot x'.

En dit: als ik vanuit IE een pagina als deze afdruk krijg ik een keurige print

Afbeelding

als ik vanuit FF dezelfde pagina afdruk krijg ik dit:

Afbeelding

Vanwaar deze verschillen?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: verschil afdrukopties in FF en IE

Bericht door nirwana »

Voor zover ik het kan zien download je via die website bladmuziek in PDF-bestanden. Kun je dat bevestigen?

Die bestanden kun je openen in een PDF-viewer en dat moet er dan toe leiden dat het er in elke PDF-viewer hetzelfde uitziet.

Tot zover de theorie. Blijkbaar werkt dit bij jou in de praktijk toch anders.

Standaard opent Firefox deze bestanden met een eigen ingebouwde PDF-viewer. Ik vermoed dat het daar fout gaat met de bladmuziek-weergave.

De ingebouwde PDF-viewer van Firefox heeft rechtsboven gelukkig ook een knop waarmee je alsnog het PDF-bestand kunt opslaan.

Ik weet niet waarmee je doorgaans PDF-bestanden bekijkt, maar ik vind zelf SumatraPDF een goede lichtgewicht optie. Dubbelklik het opgeslagen bestand na opslaan maar eens in de Downloadmanager van Firefox. Dan kun je zien waarmee deze bestanden doorgaans worden geopend op jouw PC e of dat een beter resultaat geeft.

Please let us know...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: verschil afdrukopties in FF en IE

Bericht door HankPiano »

nirwana schreef:Voor zover ik het kan zien download je via die website bladmuziek in PDF-bestanden. Kun je dat bevestigen?

Ja, dat klopt
Die bestanden kun je openen in een PDF-viewer en dat moet er dan toe leiden dat het er in elke PDF-viewer hetzelfde uitziet.
Ja, dat klopt ook: als ik kies voor 'downloaden' (rechts bovenin FF) en dan voor 'openen met' wordt de pagina geopend in mijn PDF-viewer (Nitro Reader) en dan is de print OK. Ik kan de pagina natuurlijk ook eerst downloaden, voor de print maakt dat niets uit.
Tot zover de theorie. Blijkbaar werkt dit bij jou in de praktijk toch anders.

Standaard opent Firefox deze bestanden met een eigen ingebouwde PDF-viewer. Ik vermoed dat het daar fout gaat met de bladmuziek-weergave.

De ingebouwde PDF-viewer van Firefox heeft rechtsboven gelukkig ook een knop waarmee je alsnog het PDF-bestand kunt opslaan.

Ik weet niet waarmee je doorgaans PDF-bestanden bekijkt, maar ik vind zelf SumatraPDF een goede lichtgewicht optie. Dubbelklik het opgeslagen bestand na opslaan maar eens in de Downloadmanager van Firefox. Dan kun je zien waarmee deze bestanden doorgaans worden geopend op jouw PC e of dat een beter resultaat geeft.

Please let us know...
Als ik het gedownloade bestand open via Extra - Ctrl-J dan wordt dat bestand altijd geopend in mijn default reader (Nitro).
Dus FF opent de pagina in zijn eigen PDF-viewer, geeft 'm correct weer maar als je 'm print gaat er iets fout.

Om het nog wat vreemder te maken; Ik heb één en ander nog eens uitgeprobeerd en snap er nu nog minder van:
Deze pagina kon ik direct vanuit FF printen en was ook gelijk goed

Afbeelding

Déze pagina

Afbeelding

zag er, toen ik 'm direct vanuit FF printte, zó uit:

Afbeelding

Enige logica kan ik hier niet in ontdekken. Het is allemaal niet zo vreselijk ernstig en je kunt het vermijden door alles eerst te downloaden en vervolgens vanuit je eigen reader te printen maar in IE heb ik die extra handelingen helemaal niet nodig: wat ik op mijn scherm zie wordt domweg afgedrukt, helemaal zoals het er staat. Bovendien begrijp ik ook nog niet waarom ik in FF twee van de vier printopties mis, die ik in IE wel krijg en ook erg handig zijn.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: verschil afdrukopties in FF en IE

Bericht door nirwana »

Sorry, maar mijn kennis van printen is hiervoor te beperkt.

Wat ik wel weet is dat de belofte van PDF is dat het er op elk apparaat hetzelfde uitziet, maar tegenwoordig komt elke browser met een eigen PDF-viewer. Dan neem ik aan dat niet elk van die viewers direct vrij van bugs is. Dus kan ik mij voorstellen dat dat verschillen oplevert.

Als selectie in de afdrukopties grijs is, heb je dan wel een stuk tekst geselecteerd? Anders kan ik me namelijk goed voorstellen dat die optie grijs is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: verschil afdrukopties in FF en IE

Bericht door HankPiano »

nirwana schreef:Sorry, maar mijn kennis van printen is hiervoor te beperkt.

Wat ik wel weet is dat de belofte van PDF is dat het er op elk apparaat hetzelfde uitziet, maar tegenwoordig komt elke browser met een eigen PDF-viewer. Dan neem ik aan dat niet elk van die viewers direct vrij van bugs is. Dus kan ik mij voorstellen dat dat verschillen oplevert.

Als selectie in de afdrukopties grijs is, heb je dan wel een stuk tekst geselecteerd? Anders kan ik me namelijk goed voorstellen dat die optie grijs is.
Wat betreft de optie 'selectie': op iedere site met alleen maar tekst werkt dat, dus gewoon eerst een stukje selecteren en dan is die optie beschikbaar. Echter, met bladmuziek werk dat niet, tenminste, bij mij niet: ik kan niet een stukje uit b.v. één pagina selecteren, als ik dat doe krijg ik alleen maar paarsachtige streepjes rond de noten en de optie 'selecteren' blijft gewoon grijs.

In IE heb ik altijd 4 opties: All - Current page - Current view en Pages, ook als ik nog niets geselecteerd heb. Dat is bij bladmuziek heel handig, als je b.v. uit een stuk met 80 bladzijden maar één stukje nodig hebt. In FF moet je dan eerst de hele partituur doorlopen met 'Pages van x tot x', waarbij de nummering in het afdrukschermpje vaak afwijkt van de nummering in de partituur. In IE druk je gewoon af wat je voor je neus ziet.

FF is al jaren mijn standaardbrowser en dat blijft ook zo maar in een enkel geval is een uitwijkmogelijkheid naar IE dan toch welkom.
Plaats reactie