Ik heb niet geschreven dat die installatiemappen over móeten blijven (dat maak je er zelf van), wel dat áls je een van beide ziet na op de normale manier verwijderen (dus via het Configuratiescherm, niet door mappen weg te gooien; er zijn er genoeg die dat nog doen), je die handmatig zou kunnen verwijderen. Vandaar ook de tekst "(wanneer aanwezig)", en dit alleen om een zgn. 'schone installatie' te bewerkstelligen, wat een vrij bekende methode en voor sommigen logische eerste stap is zonder een forum te raadplegen. Dat is dan wat anders dan een eventuele update van een nog aanwezige oude versie die al even niet werd gebruikt. Wel had ik erbij kunnen vermelden dat je dit het beste met het volledige installatieprogramma (vanaf deze pagina) kunt doen, dus niet met een zgn. stub-installer.
Misschien handig om te vermelden: ik had wel (zoals sommige anderen) allerlei theorieën over eigen ervaringen of die van anderen in dit forum kunnen geven, maar beperk me liever tot de kernvragen zonder verder uit te weiden over mogelijke oorzaken, eigenlijk zoals een helpdesk of een arts dat ook doet. De eenvoudige vraag was dan ook wat er gebeurde als je Firefox opnieuw installeert op de normale manier. Dit met in het achterhoofd het idee dat er gevallen zijn waarbij gebruikers tegen dit probleem aanliepen rond of als gevolg van een bepaalde update van Windows 10 (sommigen beweren zelfs dat dit opzet is van de maker ervan), anderen die per ongeluk een 64-bits installatie in de verkeerde map hebben uitgevoerd (of andersom), het probleem kan zijn ontstaan bij het (door Mozilla) automatisch overzetten van de 32-bits naar de 64-bits versie, en nog meer. Wat Revo e.d. betreft zijn er gevallen bekend waarbij dit meer problemen gaf dan een oplossing, wat natuurlijk niet betekent dat dit altijd zo is, maar toch. Dat wilde ik je besparen, omdat die info zogezegd ruis oplevert en op dat moment meer paniek kan opleveren dan van nut kan zijn.
Neem me dus niet kwalijk dat ik me na wat zoekwerk tot de kernvraag heb beperkt, en probeer ook te begrijpen dat een 'ja maar-' of andere wedervraag van een vraagsteller doorgaans niet leidt tot een snellere oplossing, en soms wel tot conflicten. Veel mensen hebben immers de neiging om te denken "Nee, dat is het niet, hup volgende suggestie" en alle daarvoor aangedragen info te vergeten of terzijde te leggen i.p.v. van daaruit mee te denken en eventuele instructies uit te voeren. Misschien verwacht ik te veel dat gegeven info ook zorgvuldig wordt bekeken - inclusief supportpagina's en -vragen waarin hierin wordt verwezen - en is dat voor sommigen geen handige methode, of wordt er toch gewoon iets over het hoofd gezien.
Eerder was al verwezen naar deze supportvraag, waarin ook deze supportpagina werd genoemd. Aan je profiel zou het m.i. niet moeten liggen, want het lijkt iets tussen Firefox en Windows te zijn (het is dus niet profielafhankelijk) en is zoals je zelf al aangeeft door wat je ziet op het moment van installeren t.o.v. andere browsers waarschijnlijk een probleem met registerinstellingen en dus registratie van bestandstypen. Aangezien het stukje over het bestand handlers.json een profielbestand betreft, zal dat dus niet de oplossing zijn geweest. Het is ook niet verwonderlijk dat iets als dit na een herinstallatie van Windows doorgaans wel goed werkt. Ik sluit niet uit dat Firefox op een bepaalde manier gebruikmaakt van registersleutels zoals andere browsers dat niet doen en om die reden 'gevoeliger' zou zijn voor bepaalde veranderingen van het OS, maar feit is wel dat het een typisch Windows 10-probleem lijkt te zijn, vaak na een update.
Eigenlijk heb je een identiek probleem als in deze supportvraag, waarbij de vraagsteller ook naar een andere browser is overgestapt i.p.v. het probleem goed te onderzoeken. Ook deze supportvraag lijkt wel om hetzelfde te gaan, waarbij herinstallatie met een volledig installatieprogramma de eenvoudige oplossing was. Het is geen verrassing dat het in beide gevallen om Windows 10 gaat.
Aan jou de keus om dat nog eens te proberen. Als je het er liever bij laat en voor een andere browser kiest, is dat jouw keuze, en die van een moderator om dit hele topic te verwijderen of te laten staan als mogelijke oplossing voor anderen, of het misschien te 'mergen' met je vorige topic over hetzelfde probleem. vergeet niet dat je als gebruiker van Mozilla-producten min of meer wordt uitgenodigd 'onderdeel van de gemeenschap' te worden, waarmee wordt bedoeld dat het op prijs wordt gesteld als je je ervaringen en dus ook problemen deelt om zodoende de producten voor iedereen te verbeteren. Probeer dat maar eens bij een browser die wordt geleverd door een bedrijf dat advertenties als puur verdienmodel heeft en zijn producten om die reden alleen maar wil opdringen. Ik zou het wel weten.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)