profiel .default en .default-release

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

profiel .default en .default-release

Bericht door HankPiano »

Tijdje geleden heb ik een schone installatie gedaan van Windows 10 versie 1903. Daarvóór had ik de profielmap van FF 68.0.1 gekopiëerd. Toen ik de inhoud daarvan na installatie van W10 wilde terugzetten in de nieuwe profielmap van de zojuist weer geïnstalleerde FF zag ik daar twee mappen staan, wat even voor verwarring zorgde: een map met de extensie .default en een map met de extensie .default-release. Het bleek dat ik die laatste map moest hebben, maar mijn vraag is: waarom die twee mappen? Voorzover ik me herinner stond daar altijd maar één map.
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: profiel .default en .default-release

Bericht door corvl »

Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: profiel .default en .default-release

Bericht door HankPiano »

Toch lijkt FF niet altijd voorspelbaar: https://support.mozilla.org/gl/questions/1264072

Ik begrijp de achterliggende gedachte wel in het artikel waarvan jij de linkt geeft (hoewel de mappen '.default en .default-release niet specifiek genoemd worden) maar ik blijf het vreemd vinden dat in een schone Windows-installatie (W10 versie 1903) met één schone installatie van FF 68.0.1 twee mappen staan. In de map .default-release heb ik de inhoud van mijn vorige profiel gekopiëerd en FF pikt dat probleemloos op. De map .default (c55dppyj.default om precies te zijn) heb ik verder genegeerd, er staat ook bijna niks in, een map 'extenties' met een paar files van Avast dat ik helemaal niet meer gebruik en nog een file 'times.json', mij ook totaal onbekend. Vraag blijft, voor mij althans, waarom die map 'c55dppyj.default' er überhaupt in staat. Kan je 'm niet gewoon verwijderen?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: profiel .default en .default-release

Bericht door nirwana »

Firefox kan meerdere profielen gebruiken. Je kunt Firefox zo instellen dat je bij opstarten een bepaald profiel kunt selecteren.

Als je dat niet doet dan gebruikt Firefox het profiel dat als standaard is ingesteld. Dat is het standaard-gedrag van Firefox.

Profielmappen die je niet gebruikt kun je verwijderen, of je laat ze staan als je er geen last van hebt.

Hoe je aan die default-release map komt zou ik zo niet weten, maar uiteindelijk is ook dat gewoon een profielmap die je kunt gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: profiel .default en .default-release

Bericht door nirwana »

Deze link bevat meer info over waar een default-release vandaan komt: https://support.mozilla.org/nl/questions/1262122

Zie daar de Gekozen oplossing.

Zie ook https://blog.nightly.mozilla.org/2019/0 ... hitecture/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: profiel .default en .default-release

Bericht door HankPiano »

In de praktijk komt het er dus op neer dat ik, met één FF in één W10-systeem, voortaan de 'default-release' map gebruik. Blijft de vraag of ik die andere .default map, met daarin een paar mappen en een file die ik niet herken, kan deleten.
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Windows 10 Firefox

Re: profiel .default en .default-release

Bericht door corvl »

Het times.json bestand bevat de datum en tijd in Unix Epoch formaat dat een profile aangemaakt werd.
https://www.epochconverter.com/
Plaats reactie