FireFox en Taakbeheer

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Oxidate
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 april 2009, 14:15
    Windows 7 Firefox

FireFox en Taakbeheer

Bericht door Oxidate »

Wie kan er een licht laten schijnen op het volgende : Als ik Taakbeheer opstart staat er 9 X FireFox in terwijl er maar 3 tabbladen open zijn.
En al die FireFoxen in Taakbeheer staan daar maar lekker uit het geheugen te snoepen.
Meestal heb ik één tabblad voor een krant open en één voor 112 meldingen,ik ben een beetje nieuwsgierig. :roll:
Als ik dan ZiggoGo erbij open doet gaat het soms mis dan moet ik ZiggoGo weer even opstarten.
Komt dit toch door wat geheugen te kort?

Windows 7-64
Geheugen : 8 GB
CPU : Intel i7-4771 3.50 Ghz
GeForce GTX 770 2048 GDDR 5

Jan
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: FireFox en Taakbeheer

Bericht door nirwana »

De instelling dom.ipc.processCount staat standaard op 8 in Firefox. Ik vermoed dat dat betekent dat Firefox standaard 8 processen opstart.
Als je dat naar 1 zet en Firefox opnieuw start, dan verwacht ik dat er veel minder Firefox-processen in jouw Taakbeheer staan.

Volgens https://support.mozilla.org/nl/question ... er-1111518 kunnen ook deze beide instellingen van belang zijn:
- browser.tabs.remote.autostart op false
- browser.tabs.remote.autostart.2 op false
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Oxidate
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 april 2009, 14:15
    Windows 10 Firefox

Re: FireFox en Taakbeheer

Bericht door Oxidate »

Martijn,
Bedankt voor je antwoord,ik heb de 3 voorbeelden in About Config uitgevoerd er blijven nu nog 4 FireFoxen in de taakbeheer staan.
Zal eens kijken hoe het gaat.
Ik had ook nog 2 extensies uitgeschakeld: Adblock Plus en Browsing Protection by F-Secure maar dat helpt verder niet.

Jan
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 10 Firefox

Re: FireFox en Taakbeheer

Bericht door Leono »

Als er minder processen in het Taakbeheer staan, wordt er dan ook minder geheugen gebruikt?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: FireFox en Taakbeheer

Bericht door nirwana »

Leono schreef: 24 juni 2020, 20:46 Als er minder processen in het Taakbeheer staan, wordt er dan ook minder geheugen gebruikt?
https://www.reddit.com/r/firefox/commen ... cesscount/ zegt bijvoorbeeld dat des te hoger je het aantal processen instelt, des te meer geheugen Firefox zal gebruiken. Zo heb je dus de keuze of je Firefox minder geheugen wilt laten gebruiken, of juist sneller zijn werk wil laten doen, afhankelijk van hoeveel geheugen de computer aan boord heeft (en hoeveel Firefox daarvan mag gebruiken).

De standaard-instellingen van Firefox zijn zo gekozen dat ze voor de meeste mensen goed werken op vele verschillende computers. Je mag er echter aan "draaien" (tweaken) om te zien of dat voor jouw computer beter werkt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 10 Firefox

Re: FireFox en Taakbeheer

Bericht door Leono »

De instelling staat ook bij mij op 8, maar op dit moment zie ik in Taakbeheer 12 Firefox processen, met inderdaad fors geheugen-verbruik.

Dus, of dit de juiste instelling is?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: FireFox en Taakbeheer

Bericht door nirwana »

Bij mij stond die instelling net op ook op 8 en ik had 8x firefox.exe in Task Manager staan.

Nu heb ik die instelling op 12 gezet, Firefox herstart en dan heb ik nog maar 6 Firefox-processen.

Vervolgens de instelling op 4 gezet en ik heb nog steeds 6x firefox.exe in Task Manager staan.
Het aantal van die Firefox'en loopt dus inderdaad niet 1-op-1 mee met die instelling. Daar heb je gelijk in.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Oxidate
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 april 2009, 14:15
    Windows 7 Firefox

Re: FireFox en Taakbeheer

Bericht door Oxidate »

Ik ben weer wat verder wat betreft het uitvallen van ZiggoGo.
Op het Ziggoforum word er ook over geklaagd,bij mij is het steeds "video kan niet afgespeeld worden", het niet echt een video maar reguliere uitzendingen.
Moet hem dan herstarten en dan gaat het weer even.
Ook vaak een melding "U heeft het maximale van 5 apparaten bereikt" terwijl er maar één scherm open staat.
Maar er is hoop de laatste twee dagen gaat het goed,geen uitval,er schijnt aangewerkt worden door Ziggo.

Jan
Plaats reactie