Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door FLAMINGO »

Besten,

VRAAG 1 :

Op het opstartblad van Firefox staat er sedert enkele tijd onder FIREFOX en daaronder het vakje om te vullen, diverse vierkantjes van tevoren gebruikte programma"s en/of Websites.
??? Hoe kan ik die wegkrijgen ???

VRAAG 2 :

Ik heb enkele nieuwe programmaatjes geïnstalleerd.
Ik zie nu op mijn PC-startblad hun iconen staan, maar die staan op 2 verscheidene plaatsen :
[*] onderaan links bij alle iconen van de te gebruiken programma's, zoals FF - TH - printer - zoeker - enz...
[*] onderaan rechts naast klokje - datum - enz...

Ik zou die allen graag tezamen hebben, bvb onderaan links bij de andere programma's.

Graag een tip

Flamingo :shock:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door nirwana »

Antwoord 1: kijk eens bij de Instellingen (Voorkeuren) van Firefox en specifiek bij Startpagina. Daar kun je aan- en uitvinken welke onderdelen er op jouw Firefox-startpagina mogen staan.

Als alternatief daarvoor zie je rechts bovenaan de Firefox-startpagina een klein instellingen-icoontje staan. Daarmee kun je ook snel enkele instellingen van de startpagina aanpassen. Die verschijnen in een zijbalk aan de rechterkant van het scherm. Onderin die zijbalk kun je gaan naar alle instellingen betreffende deze startpagina en dan kom je - hoe kan het ook anders - weer in het Instellingen-scherm dat ik hierboven heb beschreven.

Antwoord 2: ik ga ervan uit dat je het over Windows 10 hebt. Als dit allemaal iconen zijn dan kun je die naar een plaats slepen waar je ze wilt hebben. Tenminste zolang je niet de instelling Auto arrange icons (Pictogrammen automatisch rangschikken?) aan hebt staan: https://winaero.com/enable-auto-arrange ... indows-10/ of https://nl.tinystm.org/desktop-icons-no ... ows-10-fix

Ook heb ik wel eens Stardock Fences gebruikt, zodat je bepaalde vakken op je bureaublad kunt maken waarin je vervolgens bepaalde snelkoppelingen onderbrengt. Het is dus maar net hoe je je bureaublad wilt gebruiken :-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door FLAMINGO »

Beste Nirwana,

Punt 1 :
In bijlage laat ik U een beeld geworden van die "vierkantjes".

Punt 2 :
Heb dit alles nagezien en alles staat juist ingesteld.
Maar die iconen kan ik niet "verslepen" op de onderste balk.
Wel verwijderen.

Flamingo :shock: :evil:
Bijlagen
Firefox startblad.jpg
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door nirwana »

Flamingo,

Antwoord op vraag 1:
Jouw screenshot is te klein om rechtsbovenaan het instellingen-icoontje te kunnen zien. Let op, die is klein, maar hij is er wel.
Klik je daarop dan krijg je een kleine zijbalk. Als je in die zijbalk het schuifje uitzet achter Snelkoppelingen, dan ben je al van die "vierkantjes" verlost.

Overigens kunnen die vierkantjes ook handig zijn, want ze komen uit jouw eigen browse-history. Als je over zo'n vierkantje beweegt met je muis dan zie je bij dat vierkantje drie puntjes verschijnen. Klik je daarop dan kun je aangeven wat je met dat vierkantje wilt doen, bijvoorbeeld verwijderen uit die lijst. Op die manier kun je die icoontjes nog een beetje naar eigen wens bijschaven. Dus kijk maar wat je ermee wilt doen.

Antwoord op vraag 2:
Dan neem ik aan dat je met die onderste balk de taakbalk bedoelt. Standaard staat er als je rechtsklikt op een leeg onderdeel van de Windows-taakbalk een optie Lock the taskbar (Taakbalk vergrendelen) aan: https://www.seniorweb.nl/tip/taakbalk-w ... -aanpassen
Die kun je uitvinken en daarna kun je wel de onderdelen van de taakbalk verplaatsen.

In dat rechtsklikmenu (contextmenu) zit helemaal bovenin zelfs een optie om een nieuwe taakbalk mee aan te maken (Toolbars < New toolbar... / Werkbalken > Nieuwe werkbalk). Dus leef je uit :-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door FLAMINGO »

Beste Nirwana,

Punt 1 : gevonden en opgelost.

Punt 2 :

Sorry voor die benamingen der onderdelen : vergeet deze altijd : Taakbalk.

Mijn taakbalk is ONTgrendeld.
Maar toch kan ik dat icoon niet verplaatsen.
Het gaat om het volgende programma : "Green Shot" - zie bijlage -

Flamingo :shock: :?
Bijlagen
greenshot.png
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door nirwana »

Greenshot gebruik ik ook voor het maken van screenshot, maar dit programma start automatisch met Windows en plaatst dan een icoontje in het systeemvak (systray). Dat is het rechterdeel van de taakbalk, met datum+tijd en vooral iconen van programma's die zijn opgestart.

De volgorde van die iconen worden hooguit bepaald door wanneer het programma is opgestart. Die volgorde kun je normaal niet instellen, al zijn er ook wel weer programma's waarmee je het opstarten van programma's wat kunt uitstellen (delayed start).

Ook kun je in Windows instellen welke iconen er in het systeemvak worden getoond. Ik heb dat zelf zo ingesteld dat altijd alle iconen worden getoond (net als bij vorige Windows-versies), maar daarin kun je dus zelf iets bepalen.

Nu hoop ik maar dat je inderdaad het rechterdeel van de taakbalk bedoelt, want anders heb ik hier weer een heel verhaal getikt waar je niet verder mee komt.

Maar ach, je steekt er vast altijd weer iets van op :-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door FLAMINGO »

Beste nirwana ,

Ik bedoelde wel het rechterdeel "systeemvak", maar ja, ik en die benamingen, sorry.
Ik heb er zekers iets van opgestoken, daar ik nu weet dat dit automatische gebeurt door het geïnstalleerd programma.

Maar U meldt : " Ook kun je in Windows instellen welke iconen er in het systeemvak worden getoond. Ik heb dat zelf zo ingesteld dat altijd alle iconen worden getoond (net als bij vorige Windows-versies), maar daarin kun je dus zelf iets bepalen."

Kan U mij nog melden hoe ?

Nogmaals dank
Flamingo :shock: :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door nirwana »

Als je met de rechtermuisknop op de klok (in dat systeemvak) klikt, dan krijg je een contextmenu. Onderin dat menu zit een optie Taskbar Settings (Instellingen taakbalk ?)

Klik je daarop dan ga je naar het Instellingen-scherm van Windows.
Halverwege die pagina zit een linkje "Select which icons appear on the taskbar" (Bepalen welke iconen op de taakbalk worden getoond?).
Dan verschijnt weer een volgende pagina, met alle programma's die in dat systeemvak kunnen staan.

Bovenaan die pagina staat een schuifje dat ik tegenwoordig aan heb staan:
- Always show all icons in the notification area: On

Als je die uitzet, dan kun je daaronder per programma bepalen of die wel/niet in dat systeemvak getoond mag worden.
Dus op die manier kun je dit bepalen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door nirwana »

Tenslotte kun je met een programma als Startup Delayer beter bepalen welke programma's tijdens het opstarten van Windows worden opgestart. En in welke volgorde dat moet gebeuren.

Er zijn uiteraard meer van dergelijke programma's: https://windowsreport.com/best-tools-ma ... tup-items/
Elk met hun eigen functionaliteiten.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door FLAMINGO »

Beste Nirwana,

Wederom dank. Ga dit alles eens op gemak bekijken en uittesten.
Maar ik heb nog het volgende :

Uw melding :
" Dan verschijnt weer een volgende pagina, met alle programma's die in dat systeemvak kunnen staan."
Ik vindt alles terug, maar mijn programma "Greenshot" staat niet in die lijst en toch staat het icoontje rechtsonder er tussen.

Uw melding :
"Bovenaan die pagina staat een schuifje dat ik tegenwoordig aan heb staan:
- Always show all icons in the notification area: On"

Ik zie bij mij geen schuifje.

Flamingo :shock: :wink:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door nirwana »

Flamingo,

Voor dat "schuifje" heb ik wat screenshots opgezocht:
https://winaero.com/always-show-tray-ic ... ws-10/amp/

En ik zal eens op mijn Windows 10 kijken of daar toevallig wel/niet een Greenshot tussen staat.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

Bericht door FLAMINGO »

Beste Nirwana,
Uw melding : "https://winaero.com/always-show-tray-ic ... ws-10/amp/"

Daarin vond ik :
Greenshot :
    stond erbij en kan worden uitgeschakeld.
      Maar ik weet dan niet hoe ik het moet "inschakelen" want ik vind het nergens bij mijn programma's.
      Zo niet laat ik dit staan want ik vind dit een goed programma.
      Alleen spijtig dat het niet kan verzet worden naar de linkerzijde van de Taakbalk, waar mijn andere iconen staan die ik veel gebruik.

      Schuifje:
      Dit vind ik niet bovenaan die lijst.

      Flamingo :shock: :(
      Gebruikersavatar
      Pettic
      Berichten: 3828
      Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
      Locatie: Rotterdam
        Windows 10 Firefox

      Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

      Bericht door Pettic »

      Om Greenshot, en andere programma's een plaats te laten innemen op de taakbalk doe je het volgende.
      Open menu Start en zoek Greenshot op. Nadat het zoekresultaat in beeld komt klik je erop met de RECHTER muisknop.
      Kies vervolgens voor "Aan de taakbalk vastmaken".
      Als je niet wilt dat Greenshot automatisch met het opstarten van Windows direct inschakelt, en dan rechtsonder verschijnt, dan open je in Greenshot de instellingen en haal je het vinkje weg bij Algemeen> "[ ] Greenshot met Windows opstarten".
      Windows; Firefox; Thunderbird
      Gebruikersavatar
      FLAMINGO
      Berichten: 290
      Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
      Locatie: Belgie - Gent
        Windows 10 Firefox

      Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

      Bericht door FLAMINGO »

      Beste Pettic,

      Ik heb Greenshot volledig verwijderd en herinstalleert.
      Daar heb ik gezien - tijdens de installatie en niet in Instellingen - om GEEN vinkje te plaatsen bij "starten met Windows"
      Wanneer ik Greenshot start dan verschijnt het icoontje nog rechts onderaan.
      Dus er verschijnt nergens anders het scherm voor uit te voeren en ik kan dus niet :
      *** Nadat het zoekresultaat in beeld komt klik je erop met de RECHTER muisknop. Kies vervolgens voor "Aan de taakbalk vastmaken". ***

      Flamingo :shock: :?:
      Gebruikersavatar
      Pettic
      Berichten: 3828
      Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
      Locatie: Rotterdam
        Windows 10 Firefox

      Re: Nieuwe iconen - plaats iconen nieuwe programma's

      Bericht door Pettic »

      Dat het icoon rechts verschijnt is logisch. Met de rechter muisknop daarop kun je diverse opties kiezen. Probeer dat maar uit.

      Misschien heb je die andere tip niet goed begrepen. Doe als volgt:
      1. Klik op de Windows-toets of op het Windows-symbool links onderin.
      2. Doe niets anders en tik gelijk Greenshot in. Je zult zien dat er direct een zoekresultaat "Beste overeenkomst" met Greenshot verschijnt:

      3. Klik met de rechter muisknop op die Greenshot en kies "Aan de taakbalk vastmaken".
      Greenshot.png
      Alternatief:
      Gebruik de Verkenner en navigeer naar C:\Program Files\Greenshot.
      Op het bestand "Greenshot.exe" klik je weer met de rechter muisknop erop en kies je ook weer "Aan taakbalk vastmaken".
      greenshot2.png
      greenshot2.png (14.17 KiB) 3220 keer bekeken
      Dat zal toch moeten lukken toch?
      Laatst gewijzigd door Pettic op 25 oktober 2021, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
      Windows; Firefox; Thunderbird
      Plaats reactie