Automatisch onthouden van wachtwoorden en gebruikersnamen werkt niet

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
S_Ozdemir
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 maart 2017, 14:44
    Windows 7 Firefox

Automatisch onthouden van wachtwoorden en gebruikersnamen werkt niet

Bericht door S_Ozdemir »

Sorry, dit onderwerp is in het verleden ook aan bod gekomen, maar helaas ben ik er niet wijzer op geworden en zijn er voor mij geen probleemoplossende antwoorden gegeven.

Tot voor kort, tot maart maakte ik naar alle tevredenheid gebruik van FF versie 56. Uiteindelijk toch moeten updaten, omdat sommige websites in de oudere versie gewoon niet werkten.

Maar sinds de update worden al mijn gebruikersnamen en wachtwoorden gewoon niet meer onthouden. Wel gewoon bij de instellingen aangegeven dat dit onthouden moet worden. Toch moet ik elke keer bij een inlogpoging alles weer opnieuw invoeren, ook als ik in het prompt-venster aanvink dat de gegevens onthouden moeten worden.

Helaas heb ik het profiel van versie 56 vóór de update niet opgeslagen, dus eventuele gebruikersnamen en wachtwoorden die ik helemaal vergeten ben, omdat ik deze juist automatisch liet aanvullen, ben ik hiermee ook verloren.

Hoe zorg ik ervoor dat gebruikersnamen én wachtwoorden toch automatisch worden onthouden, zonder het gebruik van ander software van derden?
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 184
Lid geworden op: 1 januari 2010, 10:22
    Windows 10 Firefox

Re: Automatisch onthouden van wachtwoorden en gebruikersnamen werkt niet

Bericht door markh »

Hopelijk lijkt dit antwoord niet te veel op al eerder verstrekte antwoorden. De nieuwe versies van Firefox slaan aanmeldgegevens versleuteld lokaal op, met de mogelijkheid om deze te synchroniseren via de functie Synchronisatie (vroeger Sync). Voor dit laatste is een Firefox-account nodig, waarvoor bij het opstarten van Firefox een wachtwoord moet worden ingegeven. Los daarvan kunnen de wachtwoorden ook gewoon alleen lokaal worden bewaard op één computer en worden beschermd met een hoofdwachtwoord. Meer info over deze combinatie vind je hier.

Ga voor het opslaan van wachtwoorden naar menu > Instellingen > paneel Privacy & Beveiliging > Aanmeldingen en wachtwoorden. Ik heb in deze sectie alle opties aangevinkt staan, maar de eerste twee zijn denk ik voor je probleem het meest relevant.

Hopelijk lukt het nu! Zo niet, reageer dan svp met de precieze details van je instellingen (zonder privégegevens uiteraard).

Overigens zijn de profielgegevens van de oude versie misschien nog wel terug te halen, als je de map ‘oude Firefox-gegevens’ nog op je bureaublad hebt staan.
S_Ozdemir
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 maart 2017, 14:44
    Windows 7 Firefox

Re: Automatisch onthouden van wachtwoorden en gebruikersnamen werkt niet

Bericht door S_Ozdemir »

Hallo markh,

Synchronisatie werkt helaas niet. Via instellingen synchronisatie aangeklikt. Krijg dan een pop-up tekstregel 'Voer uw hoofdwachtwoord in om opgeslagen aanmeldingen en wachtwoorden te bekijken' met hierachter de mogelijkheid om aan te melden. Als ik dit aanklik, zegt de pagina 'Geen (gesynchroniseerde) aanmeldingen gevonden. Wel ben ik aangemeld met mijn account. Deze zelfde pagina krijg ik ook als ik via het toepassingsmenu (de 3 horizontale strepen rechtsboven) klik op 'wachtwoorden'. Een hoofdwachtwoord gebruik ik niet. Ook heb ik trouwens bij het openen van FF nóóit een wachtwoord in hoeven te voeren.

Het opslaan van wachtwoorden via 'Instellingen' werkt niet. Behalve de optie 'hoofdwachtwoord gebruiken' heb ik de rest allemaal aangevinkt.

Een map 'oude FF-gegevens' heb ik nooit vóór, tijdens of ná het updaten gehad. Ook niet aanwezig in de Prullenbak.

Welke instellingen zou je exact willen inzien? Anders wordt het een waslijst.
Plaats reactie