Zoeken via de URL-balk

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
NL06857ff
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 juni 2022, 13:19
    Ubuntu Firefox

Zoeken via de URL-balk

Bericht door NL06857ff »

Als ik een URL intik, wil ik dat die URL wordt omgezet in een IP-adres en dat dan de desbetreffende pagina wordt opgehaald. Wat ik NIET wil, is dat wat ik intik automatisch naar een zoekmachine gaat, niet naar Google, niet naar Microsoft, zelfs niet naar DuckDuckGo. Als ik een foutieve URL intik, verwacht ik dus een melding dat die site niet gevonden werd, of, als de site wel bestaat maar de pagina niet, een 404 melding van die site, en geen lijst met zoekresultaten.

Als ik iets wil opzoeken, dan wil ik dat zelf bepalen en welbewust een of meer zoektermen vullen in een zoek-venster. Zo werkte het tot niet zo lang geleden ook.

Firefox schijnt evenwel zoek- en URL-balk volledig gecombineerd te hebben. Ik ben wanhopig op zoek geweest naar mogelijkheden om de URL-balk weer terug te brengen tot URL-balk en verder niets en ik heb op basis van informatie op het Internet allerlei parameters in about:config aangepast, maar zonder enig resultaat.

Een bijkomende ergernis is dat als men de cursor in het zoekveld op het midden van het scherm zet en iets intikt, de tekst meteen in de URL-balk verschijnt en niet in het zoekveld.

Heeft hier iemand enig idee of het mogelijk is de scheiding van URL-balk en zoekbalk weer te herstellen, en zo ja, hoe dat moet?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Zoeken via de URL-balk

Bericht door nirwana »

Allereerst welkom op het forum.

Wat je zoekt is de instelling keyword.enabled

Die kun je eenvoudig inschakelen door in de adresbalk about:config in te tikken (gevolgd door Enter).

Vervolgens zie je eerst een waarschuwing, die kun je bevestigen.
Daarna kun je filteren op keyword.enabled\
Je kunt dan dubbelklikken op die instelling om de waarde van true naar false te veranderen.
Daarna hoef je Firefox zelfs niet te herstarten, want de nieuwe waarde is direct actief.

Er is zelfs een instelling browser.fixup.alternate.enabled die ervoor zorgt dat Firefox bij een verkeerd ingetikt adres ook niet probeert om daar www. voor te plaatsen en .com erachter.

bron: https://support.mozilla.org/questions/1213978

Probeer het eens uit en laat maar weten of het werkt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie