Javascript

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
JS
    unknown unknown

Javascript

Bericht door JS »

Hallo,

Ik wou graag een vraag stellen waar ik maar geen antwoord op kan vinden en ik dacht: er komen hier veel computerdeskundigen die dit beslist weten:
Het gaat namelijk over Javascript. Er lijken twee soorten Javascript te zijn, eentje die zit in je browser en daarmee worden commando's over websites uitgevoerd. Dit soort javascript lijkt ook veel op de commando's in een opgeslagen *.html-bestand die je kan verbinden aan het contextmenu van Internet Explorer, zoals inzoomen op plaatjes en zo. Verschillende merken browsers schijnen ook nog verschillende dialecten javascript te hanteren.

En er lijkt nog een ander javasript en dat heet dan ook *.js en daarmee kunnen programma's en virussen scripts uitvoeren over heel je computer.

Is dit echt verschillend, waarom heet het dan allebei javascript en wat is nou precies het verschil.
Misschien kan iemand licht op deze moeilijke materie werpen?

Bij voorbaat dank :)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Eigenlijk is het zo moeilijk niet.

Er bestaat maar één soort JavaScript. Maar je kan JavaScript op verschillende manier in je webpagina verwerken.

1) je schrijft heel het script in je HTML. Je plaatst het script dan tussen <script></script>-tags (in de <head>-tag). Bij lange scripts is dit echter niet aan te raden.

2) je maakt een apart bestand (met de extensie .js) en je verwijst ernaar vanuit je HTML (of PHP, of weet-ik-veel-wat).

Het resultaat is hetzelfde. Het scriptje wordt geladen en wordt uitgevoerd (als het aangeroepen wordt natuurlijk).
En er lijkt nog een ander javascript en dat heet dan ook *.js en daarmee kunnen programma's en virussen scripts uitvoeren over heel je computer.
Dat heeft er eigenlijk niet veel mee te maken. Ook met de eerste methode kan je een virusje schrijven dat uitgevoerd wordt. De meeste moderne browsers (lees: FireFox, Mozilla, Opera, ...) zijn hier echter zeer selectief in en laten niet alles meer toe (in Firefox kan je het instellen in je Opties-venster).
Verschillende merken browsers schijnen ook nog verschillende dialecten javascript te hanteren.
Ik wist niet dat er nu al een browsermerk was ;-)
Terzake: er zijn volgens mij geen verschillende dialecten. Dat de code voor iedere browser anders is, hangt van de browser zelf af. Je moet het niet te ver zoeken. Meestal loopt IE achter en past de webbouwer het scriptje daaraan aan (ze leggen het wel omgekeerd uit :-) ).

Een voorbeeld van een javascript: unzip eens een extensie (hernoem het naar zip, dan kun je het makkelijk unzippen). Je ziet nu verschillende scriptjes en pagina's. Eigenlijk zijn (zo goed als alle) extensies gebaseerd op JavaScript en XUL (een andere programmeertaal).
Gebruikersavatar
bertje
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 november 2003, 12:41
Locatie: antwerpen
    unknown unknown

Bericht door bertje »

maar er is wel jscript:

""JScript is Microsoft 's extended implementation of ECMAScript (ECMA262), an international standard based on Netscape's JavaScript and Microsoft's JScript languages."" zie
http://www.webopedia.com/TERM/J/JScript.html

alweer een cavalier seul spelletje van M$...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

bertje schreef:JScript is Microsoft 's extended implementation of ECMAScript (ECMA262), an international standard based on Netscape's JavaScript and Microsoft's JScript languages.
In Microsoft-dialect ook bekend als 'embrace and extend'. Je omarmt iets en als je voldoende marktaandeel hebt, dan maak je er een eigen uitbreiding op en dan heeft men opeens jouw software nodig om dat te kunnen gebruiken.

Daarom is Microsoft op een gegeven moment ook gekapt met Java en heeft er een eigen taal tegenover gesteld (.Net). Sun had er geen zin in Microsoft teveel inspraak te geven in hoe Java eruit zou moeten zien. Als je niet uitkijkt dan wordt 'write once, run everywhere' al snel 'write once, run on Windows'.

Op het gevaar af dat ik verwarring zaai door het in een Javascript-onderwerp over Java te hebben: Java heeft in principe niets met Javascript te maken. Beiden lijken veel op elkaar qua syntax, maar Javascript is een scripttaal die binnen een browser wordt uitgevoerd en Java is een volwaardige programmeertaal die via een browser-plugin wordt uitgevoerd. Dit laatste gaat dus enigszins buiten de invloed van de browser om. Java-programma's kunnen ook geheel buiten de browser worden gedraaid. Dan heten het geen Java-applets meer, maar spreekt men over Java-applications.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
JS
    unknown unknown

Bericht door JS »

Dat heeft er eigenlijk niet veel mee te maken. Ook met de eerste methode kan je een virusje schrijven dat uitgevoerd wordt.
Kan je een virus schrijven in een script? Hoe zou dat dan in zijn werk moeten gaan?
Beiden lijken veel op elkaar qua syntax, maar Javascript is een scripttaal die binnen een browser wordt uitgevoerd en Java is een volwaardige programmeertaal die via een browser-plugin wordt uitgevoerd.
Is niet alle communicatie met de machine een taal?

Ik heb overigens weleens een script gehad dat ik op mijn bureaublad moest zetten en waarmee je dan Javascript in Internet Explorer kon in- en uitschakelen, zodat je niet in het menu hoefde. Dat was tijdens het zoveelste kritieke lek in IE. Niet dat dit handig was, want je moest telkens daarna IE herstarten.
Maar daardoor kwam ik op mijn vraag. De ene Javascript leek de baas te kunnen spelen over de andere Javascript :)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

JS schreef:Kan je een virus schrijven in een script? Hoe zou dat dan in zijn werk moeten gaan?
Waarom zou het niet kunnen? Denk aan VBScript. Hierin zijn al ettelijke virussen geschreven. Ook macrovirussen vallen eigenlijk onder de noemer scripts.

Hoe je virussen schrijft, weet ik niet. En ook al zou ik het weten, dan zou ik het nog niet zeggen. Daar bestaan al websites genoeg over. Eén tip: blijf er van af, want je helpt je computer binnen de kortste keren om zeep met zo'n stunts...
Is niet alle communicatie met de machine een taal?
Moeilijke vraag :?
Elke taal heeft een woordenschat en een syntaxis, maar daarom is nog niet alle communicatie met de computer een taal...

Er is wel degelijk een verschil tussen scripttalen en programmeertalen. Ze zijn beide natuurlijk wel 'talen', maar ze 'communiceren' anders met het besturingssysteem.
De ene Javascript leek de baas te kunnen spelen over de andere Javascript :)
(Het is <i>het</i> script ;-) )

Je kan wel vanuit het ene script een andere aanroepen. Het fijne weet ik hier ook niet allemaal van. Misschien stel je deze vraag best eens op een forum over programmeren...
Plaats reactie