foutmelding internet-snelkoppeling

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
eS_Dee
    unknown unknown

foutmelding internet-snelkoppeling

Bericht door eS_Dee »

hallo,

ik gebruik sinds enkele dagen Firefox en ben er heel 'content' van.
Ik heb echter wel een probleempje; sinds ik Firefox geïnstalleerd heb, krijg ik elke keer ik een intenet-snelkoppeling wil openen een fout-melding van windows; "Kan het bestand *hier het internetadres* niet vinden, controleer of het op de harde schijf staat" ,of toch iets in die aard? In elk geval; windows zoekt dus achter een bestand teerwijl het eigenlijk een adres moet openen. Als ik bij Mapopties wil kijken of de extenties wel aan Firefox zijn toegewezn, staat er bij "bestand openen met" helemaal niets, en ik kan enkel 'geavanceerd' kiezen, 'wijzigen' staat lichtgrijs (kan er dus niet op klikken)

Iemand een idee wat er fout kan zijn?

OS: WinXp Home NL SP1 met enkel de essentiële updates
Firefox 0.9 RC1 (0.8.0+)

mvg

ps: sorry voor de woordenvloed :roll:
eS_Dee
    unknown unknown

Bericht door eS_Dee »

ff uppen
eS_Dee
    unknown unknown

Bericht door eS_Dee »

heb het zelf al opgelost, deze mag dus gesloten worden 8)
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

eS_Dee schreef:heb het zelf al opgelost, deze mag dus gesloten worden 8)
mooi, welkom!
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

eS_Dee schreef:heb het zelf al opgelost, deze mag dus gesloten worden 8)
Misschien is het handig om hier even te vermelden hoe je het opgelost hebt. Mochten er nog mensen komen met hetzelfde probleem..
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
eS_Dee
    unknown unknown

hoe ik het opgelost heb

Bericht door eS_Dee »

om het probleem op te lossen heb ik gewoon FF uninstalled, dan gezocht naar eventuele register bestanden van ff die er nog stonden en die verwijderd, dan IE weer als defalut browser gezet, gereboot en FF er weer op gezet (wel eerst de profielen gebackupt natuurlijk zodat ik die er weer kon opzetten zonder veel poeha) et voilà

misschien was het eerder M$ die weeral eens tegenwerkte :wink:
eS_Dee
    unknown unknown

Bericht door eS_Dee »

ok jongens, ik ben blijkbaar een beetje voorbarig geweest :oops:

het snelkoppeling probleem ontstaat eens ik FF als default browser instel ipv van IE. Ik heb IE ondertussen ook al uitgeschakeld in Windows bij 'Programma Toegang & Instellingen'.

ik heb drie maal FF volledig uninstalled en opnieuw installed om zeker te zijn, maar ik blijf die fout-melding krijgen eens FF default browser is

ben ik werkelijk de enige met dit probleem? :?

in elk geval; elk vermoeden van wat er fout kan zijn, post het hier

bedankt
lokean
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 juni 2004, 18:30
Locatie: almere
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door lokean »

ik weet niet hoe dat bij Windows werkt, maar ik denk dat je ergens je MIME-types moet instellen. Dus dat bestanden/links met bepaalde extensies (.html enzo) worden geopend in Firefox. Of is dat niet het probleem?
eS_Dee
    unknown unknown

Bericht door eS_Dee »

thx voor de respons

ik weet wat je bedoelt, maar dat staat ook al vermeld in mijn allereerste post

>>Als ik bij Mapopties wil kijken of de extenties wel aan Firefox zijn toegewezn, staat er bij "bestand openen met" helemaal niets, en ik kan enkel 'geavanceerd' kiezen, 'wijzigen' staat lichtgrijs (kan er dus niet op klikken) <<

ik heb dus alle internet-extenties gecheckt, maar kan ze niet wijzigen. Ik denk dat windows dat zelf doet afhankelijk van welke browser je als default instelt :|
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Maar als je IE als standaardbrowser instelt dan zijn de vakken "Wijzigen" niet grijs?
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

In dat geval hoef je toch alleen maar in Mapopties HTML en HTM toe te wijzen aan Firefox?
Bij mij voert XP dat braaf uit terwijl IE toch de standaardbrowser is.
Alleen vanaf de commandline wil hij alleen de URL met IE opstarten.
es_Dee
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 juni 2004, 17:49
Locatie: Kortrijk, België
    unknown unknown

Bericht door es_Dee »

beste Ria,

het vakje wijzigen is niet grijs bij HTM en HTML bestanden (dus onder Mapopties>Bestandstypen) en dit heb ik reeds ingesteld om te openen met FF

er zijn echter nog een heleboel internet-extensies waarvan ik niet kan wijzigen waarmee ze geopend worden, het staat overigens niet vermeld ook. van de meeste moet ik dat ook niet kunnen want het zijn bepaalde protocollen en zo, en daar ken ik niets van. maar bij bestandstypen is er ook een 'Internet-snelkoppeling' extensie en van deze kan ik dus ook niet kiezen met welk prog ze geopend worden.

voor de Windows kenners:
de actie om een Internet-snelkoppeling te openen is 'open'; de toepassing om de actie uit te voeren is : 'rundll32.exe shdocvw.dll,OpenURL %l'

klopt dit? want aangezien windows "het bestand niet kan vinden" terwijl het eigenlijk gewoon een url moet openen doet mij vermoeden dat het dus de toepassing is die deze snelkoppeling opent die een fout geeft?

en toch opent hij de url, en met FF ipv met IE, dus dit is in orde

ik wil gewoon dat ik niet telkens een fout-melding krijg vóór de url geopend wordt!!

:(
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

es_Dee schreef:voor de Windows kenners:
de actie om een Internet-snelkoppeling te openen is 'open'; de toepassing om de actie uit te voeren is : 'rundll32.exe shdocvw.dll,OpenURL %l'
Ja, dat is normaal. Dat is voor Explorer bestemd. Heeft niks met FF te maken bij mijn weten.
Hebben je problemen te maken met hyperlinks, met adressen die je intikt in de adresbar, met bookmarks waar je op klikt, met een opgeslagen HTML-bestand die je ergens anders hebt neergezet?
es_Dee
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 juni 2004, 17:49
Locatie: Kortrijk, België
    unknown unknown

Bericht door es_Dee »

ik heb dat probleem enkel met internet-snelkoppelingen op het bureaublad of in het startmenu of als ik langs 'uitvoeren' ga.

met hyperlinks, bookmarks, ingetikte adressen en opgeslagen html-documenten heb ik geen enkel probleem.

>>Dat is voor Explorer bestemd.<<

is er eigenlijk wezenlijk veel verschil tss Explorer & IE? vanuit Explorer kan je ook gewoon naar een website surfen. Daarom ook dat ik denk dat het miss ergens een conflict zou kunnen zijn met Explorer?
want ik versta echt niet waarom Windows per sé een bestand wil zoeken op de harde schijf, en toch de snelkoppeling gewoon in FF opent. FF doet dus wat hij moet doen

enkel dat domme schermpje van M$ begint serieus op mijn zenuwen te werken




:shock:
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

es_Dee schreef:is er eigenlijk wezenlijk veel verschil tss Explorer & IE? vanuit Explorer kan je ook gewoon naar een website surfen. Daarom ook dat ik denk dat het miss ergens een conflict zou kunnen zijn met Explorer?
want ik versta echt niet waarom Windows per sé een bestand wil zoeken op de harde schijf, en toch de snelkoppeling gewoon in FF opent. FF doet dus wat hij moet doen
Nee, shdocvw.dll komt zowel in IE als in Explorer voor en opent o.a. URL's :) Maar dat doet hij niet voor Firefox.
Maar verder heb ik helaas geen inspiratie wat het zou kunnen zijn. Misschien iemand anders wel.
Heb je het ook met een (andere) zipversie geprobeerd?

Succes,
Ria
Plaats reactie