FFx in school: roaming profiles e.d.

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door ByteWarrior »

Eén van de volgende dagen ga ik een mailtje sturen naar de administrator van onze school met de vraag of hij Firefox kan opnemen in het image (een bestand dat iedere nacht op iedere computer geplaatst wordt).

Voor ik dat doe, moet ik natuurlijk wel goed geïnformeerd zijn hoe je hiervoor te werk moet gaan.

Situatieschets
Het besturingssysteem op elke pc in school is Windows 2000. Iedereen heeft een eigen stukje op de server, beter bekend in onze school als de U-schijf. Iedere student heeft een eigen login (een uniek nummer).

Ik vroeg me af of er mensen zijn die al met zo'n 'roaming profiles' gewerkt hebben. (Roaming profiles zijn profielen die op een stukje gedeelde schijf komen te staan, zodat iedereen zijn profiel altijd ter beschikking heeft).

Dien je dan ook de profile manager te gebruiken of kan je die uitschakelen, zodat elke keer het profiel geladen wordt op basis van de login.

Is het mogelijk om Firefox te 'personaliseren' ("branding"). In onze school staan ze er namelijk op dat de schoolwebsite altijd de opstartpagina is. De student mag dit dus niet kunnen aanpassen. Misschien kunnen andere opties ook op één of andere manier 'geblokkeerd' worden...

De ideale situatie zou dus zijn: de student logt in met zijn persoonlijk nummer. Firefox wordt gestart en het profiel wordt gekozen op basis van de login. De schoolwebsite wordt getoond als startpagina.

De grootste moeilijkheid gaat waarschijnlijk het 'image' zijn. Systeembeheerders kennen dit waarschijnlijk wel. Zo'n image is eigenlijk een 'verse installatie'. In onze school wordt dit image elke keer nacht naar iedere pc gekopieerd, zodat er 's morgens op iedere computer een 'nieuwe installatie' staat. Groot nadeel: letterlijk alles wordt overschreven, behalve het stukje 'gedeelde schijf' (de U-schijf).

Het grote voordeel van Firefox en roaming profiles zou zijn dat iedere student zijn bookmarks 'meeneemt'. Nu staat er overal IE op de pc's. En als je iets bookmarkt, ben je het eigenlijk kwijt, want de bookmarks worden op de pc zelf opgeslagen, en niet op de gedeelde schijf.
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

ByteWarrior schreef:Eén van de volgende dagen ga ik een mailtje sturen naar de administrator van onze school met de vraag of hij Firefox kan opnemen in het image (een bestand dat iedere nacht op iedere computer geplaatst wordt).

Voor ik dat doe, moet ik natuurlijk wel goed geïnformeerd zijn hoe je hiervoor te werk moet gaan.

Situatieschets
Het besturingssysteem op elke pc in school is Windows 2000. Iedereen heeft een eigen stukje op de server, beter bekend in onze school als de U-schijf. Iedere student heeft een eigen login (een uniek nummer).

Ik vroeg me af of er mensen zijn die al met zo'n 'roaming profiles' gewerkt hebben. (Roaming profiles zijn profielen die op een stukje gedeelde schijf komen te staan, zodat iedereen zijn profiel altijd ter beschikking heeft).
Firefox met de optie -Profile zou uitkomst kunnen bieden. Recentelijk is deze functie in firefox gezet.
Dien je dan ook de profile manager te gebruiken of kan je die uitschakelen, zodat elke keer het profiel geladen wordt op basis van de login.
Als je fx op bovenstaande manier start, wordt de profilemanager niet geladen.
Is het mogelijk om Firefox te 'personaliseren' ("branding"). In onze school staan ze er namelijk op dat de schoolwebsite altijd de opstartpagina is. De student mag dit dus niet kunnen aanpassen. Misschien kunnen andere opties ook op één of andere manier 'geblokkeerd' worden...
Dat is een lastige... hier kom ik later nog even op terug.
De ideale situatie zou dus zijn: de student logt in met zijn persoonlijk nummer. Firefox wordt gestart en het profiel wordt gekozen op basis van de login. De schoolwebsite wordt getoond als startpagina.

De grootste moeilijkheid gaat waarschijnlijk het 'image' zijn. Systeembeheerders kennen dit waarschijnlijk wel. Zo'n image is eigenlijk een 'verse installatie'. In onze school wordt dit image elke keer nacht naar iedere pc gekopieerd, zodat er 's morgens op iedere computer een 'nieuwe installatie' staat. Groot nadeel: letterlijk alles wordt overschreven, behalve het stukje 'gedeelde schijf' (de U-schijf).

Het grote voordeel van Firefox en roaming profiles zou zijn dat iedere student zijn bookmarks 'meeneemt'. Nu staat er overal IE op de pc's. En als je iets bookmarkt, ben je het eigenlijk kwijt, want de bookmarks worden op de pc zelf opgeslagen, en niet op de gedeelde schijf.
Wat dacht je van een batchscript bij het opstarten.. zoiets als dit:

Code: Selecteer alles

@echo off
setlocal

set user=%USERNAME%

:: Aangenomen dat Firefox in c:\firefox\ staat en een persoonlijke map op U:\'loginid'
c:
cd firefox
firefox.exe -Profile U:\%user%\profile
Firefox wordt dan geladen met zijn profile in U:\'loginid'\profile

Geen garanties dat alles werkt hoor, maar gewoon een idee :)

[edit]
Misschien wel een rare oplossing voor het startpagina probleem:

zorg ervoor dat je het batch bestandje aanvult:

firefox.exe -Profile U:\%user%\profile http://www.startpagina.nl

En dan op een of andere manier zorgen dat het exe bestand niet rechtstreeks kan worden aangeroepen...
[/edit]
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door Irmen »

ByteWarrior schreef:Is het mogelijk om Firefox te 'personaliseren' ("branding"). In onze school staan ze er namelijk op dat de schoolwebsite altijd de opstartpagina is. De student mag dit dus niet kunnen aanpassen. Misschien kunnen andere opties ook op één of andere manier 'geblokkeerd' worden...
Deze en andere dingen: wordt dat nu al gedaan met de huidige web browser dan? (waarschijnlijk IE)
Misschien kun je kijken hoe het daar gedaan is, en dat overnemen/aanpassen voor Firefox...
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door Erik »

Irmen schreef:
ByteWarrior schreef:Is het mogelijk om Firefox te 'personaliseren' ("branding"). In onze school staan ze er namelijk op dat de schoolwebsite altijd de opstartpagina is. De student mag dit dus niet kunnen aanpassen. Misschien kunnen andere opties ook op één of andere manier 'geblokkeerd' worden...
Deze en andere dingen: wordt dat nu al gedaan met de huidige web browser dan? (waarschijnlijk IE)
Misschien kun je kijken hoe het daar gedaan is, en dat overnemen/aanpassen voor Firefox...
Blijkbaar worden die dingen nog niet gedaan:
Nu staat er overal IE op de pc's. En als je iets bookmarkt, ben je het eigenlijk kwijt, want de bookmarks worden op de pc zelf opgeslagen, en niet op de gedeelde schijf.
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door ByteWarrior »

Irmen schreef:Deze en andere dingen: wordt dat nu al gedaan met de huidige web browser dan? (waarschijnlijk IE)
Behalve de startpagina, wordt er eigenlijk niets aan IE aangepast. Maar het zou wel zeer overtuigend zijn er bijvoorbeeld enkele opties uitgeschakeld zouden kunnen worden. We hebben een systeembeheerder die moeilijk te overtuigen is, dus ik moet met items komen die hem het leven gemakkelijker maken. ;-)

De onmogelijkheid tot aanpassen hoorde trouwens bij één van de problemen met IE. Iedere keer als iemand op die computer gewerkt had, dan zat je met zijn history opgescheept, zijn bookmarks. 's Nachts werden die dan allemaal natuurlijk wel weer weggevaagd, maar het is geen propere werkwijze. Iedereen kon ook zomaar opties veranderen en plugins installeren, met de gevolgen vandien...
firefox.exe -Profile U:\%user%\profile http://www.startpagina.nl

En dan op een of andere manier zorgen dat het exe bestand niet rechtstreeks kan worden aangeroepen...
Je voorstel ziet er goed uit. Waarschijnlijk komt er dan wel een link op het bureaublad naar het batchbestand.

Rechtstreeks aanroepen zal dan nog wel altijd kunnen, maar ik denk niet dat het gaat gebeuren. Ze hebben dan immers ook niet hun eigen bookmarks en zo... Daarbij komt nog dat de computerkennis van de studenten niet echt goed is (er zijn geen informaticarichtingen).
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door moZes »

ByteWarrior schreef:Ik vroeg me af of er mensen zijn die al met zo'n 'roaming profiles' gewerkt hebben.
Even 1 vraag voor ik verder ga:
Worden alle docs and settings van en naar de server gekopieerd?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door ByteWarrior »

moZes schreef:Worden alle docs and settings van en naar de server gekopieerd?
Firefox wordt in een image gezet zodat het lokaal op de C van iedere pc geïnstalleerd wordt. De profielen met de settings en zo staan op de server. Deze worden dus elke keer van de server ingelezen en terug opgeslagen.

Nog een vraagje:
Firefox met de optie -Profile zou uitkomst kunnen bieden. Recentelijk is deze functie in firefox gezet.
Wordt het profiel dan automatisch aangemaakt op basis van de login als de student inlogd? Want als ze zelf het profiel nog moeten aanmaken gaat het in het honderd lopen denk ik...
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door Erik »

ByteWarrior schreef:
moZes schreef:Worden alle docs and settings van en
Nog een vraagje:
Firefox met de optie -Profile zou uitkomst kunnen bieden. Recentelijk is deze functie in firefox gezet.
Wordt het profiel dan automatisch aangemaakt op basis van de login als de student inlogd? Want als ze zelf het profiel nog moeten aanmaken gaat het in het honderd lopen denk ik...
Ik heb het script aangepast. Nu controleert het eerst of de directory U:\'loginid'\profile bestaat. Als dat niet het geval is wordt deze aangemaakt. Vervolgens wordt Firefox gestart. Een nieuw profiel wordt automatisch bij de eerste start aangemaakt.

Code: Selecteer alles

@echo off
setlocal

set user=%USERNAME%

:: Aangenomen dat Firefox in c:\firefox\ staat en een persoonlijke map op U:\'loginid'

:: Controleer eerst of de profiel directory bestaat

if exist U:\%user%\profile (

c:
cd firefox
firefox.exe -Profile U:\%user%\profile 
) else (

mkdir U:\%user%\profile 
c:
cd firefox
firefox.exe -Profile U:\%user%\profile
)
Ik heb de code getest.. het lijkt allemaal vlekkeloos te werken :D Veel succes ermee :)
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door ByteWarrior »

Erik schreef:Ik heb het script aangepast. Nu controleert het eerst of de directory U:\'loginid'\profile bestaat. Als dat niet het geval is wordt deze aangemaakt. Vervolgens wordt Firefox gestart. Een nieuw profiel wordt automatisch bij de eerste start aangemaakt.
Het script ziet er zeer goed uit (en nog vrij simpel). Ik denk wel dat ik de sysadmin hiermee kan overtuigen. Ik vind het wel spijtig dat er nog steeds geen Nederlandstalige languagepack is voor FFx. Dat zou het geheel perfect maken.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door moZes »

ByteWarrior schreef:Is het mogelijk om Firefox te 'personaliseren' ("branding").
Aangezien het open source is moet dat uiteraard kunnen.
Kijk voor de aardigheid eens in de .jar bestanden met je zip-programma die in de C:\Programs\Mozilla Firefox\chrome-directory staan.
In browser.jar staat het bestand pref-navigator.xul, waarin de vormgeving van het Preferences menu staat. Deze zou je zo kunnen aanpassen dat men de homepage niet kan aanpassen.
De standaard homepage staat in US.jar in het bestandje region.properties (2e) in de regel:
browser.startup.homepage=http://www.mozilla.org/products/firefox/start/
die je naar believen kunt aanpassen.

Hou je de ontwikkeling over dit onderwerp even goed bij, dan kan dit een mooi artikel worden voor een van de volgende Open Magazines.
Erg interessant!
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door ByteWarrior »

moZes schreef:Kijk voor de aardigheid eens in de .jar bestanden met je zip-programma die in de C:\Programs\Mozilla Firefox\chrome-directory staan.
In browser.jar staat het bestand pref-navigator.xul, waarin de vormgeving van het Preferences menu staat. Deze zou je zo kunnen aanpassen dat men de homepage niet kan aanpassen.
De standaard homepage staat in US.jar in het bestandje region.properties (2e) in de regel:
browser.startup.homepage=http://www.mozilla.org/products/firefox/start/
die je naar believen kunt aanpassen.
Prachtig!! :-)
Maar dan is het natuurlijk wel moeilijk om te onderhouden. Elke keer als er een nieuwe versie uitkomt, moet je opnieuw de bestanden gaan bewerken. Toch is dit een mooie oplossing. :-)
Hou je de ontwikkeling over dit onderwerp even goed bij, dan kan dit een mooi artikel worden voor een van de volgende Open Magazines.
Erg interessant!
Ik houd jullie op de hoogte! :-)
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door moZes »

Erik schreef:Als dat niet het geval is wordt deze aangemaakt. Vervolgens wordt Firefox gestart. Een nieuw profiel wordt automatisch bij de eerste start aangemaakt.
Mijn vraag is dan even, waar wordt dit profiel dan neergezet? Op U:\ of in docs and Sett...?

Ook zou het handig zijn om de cache map op c:\windows\temp o.i.d. te zetten, zodat dat niet onnodig naar de server gekopieerd wordt.
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door Erik »

moZes schreef:
Erik schreef:Als dat niet het geval is wordt deze aangemaakt. Vervolgens wordt Firefox gestart. Een nieuw profiel wordt automatisch bij de eerste start aangemaakt.
Mijn vraag is dan even, waar wordt dit profiel dan neergezet? Op U:\ of in docs and Sett...?

Ook zou het handig zijn om de cache map op c:\windows\temp o.i.d. te zetten, zodat dat niet onnodig naar de server gekopieerd wordt.
Het profiel wordt neergezet in U:\'userid'\profile . Cache map wordt gewoon opgeslagen in dezelfde map. Weet niet of dat aan te passen is.
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door moZes »

ByteWarrior schreef:Maar dan is het natuurlijk wel moeilijk om te onderhouden. Elke keer als er een nieuwe versie uitkomt, moet je opnieuw de bestanden gaan bewerken. Toch is dit een mooie oplossing. :-)
Klopt, dat is het enige nadeel, dus ook hiervan moet je goed bijhouden wat je doet, zodat het de volgende keer sneller gaat.

Nog een leuke in en-US.jar in het bestand brand.dtd:
<!ENTITY brandShortName "Firefox">
<!ENTITY brandFullName "Mozilla Firefox">

Hier kun je achter de naam Firefox nog de naam van de school zetten. Deze komt dan bovenin de windowsbalk te staan.
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FFx in school: roaming profiles e.d.

Bericht door Erik »

moZes schreef:
ByteWarrior schreef:Maar dan is het natuurlijk wel moeilijk om te onderhouden. Elke keer als er een nieuwe versie uitkomt, moet je opnieuw de bestanden gaan bewerken. Toch is dit een mooie oplossing. :-)
Klopt, dat is het enige nadeel, dus ook hiervan moet je goed bijhouden wat je doet, zodat het de volgende keer sneller gaat.

Nog een leuke in en-US.jar in het bestand brand.dtd:
<!ENTITY brandShortName "Firefox">
<!ENTITY brandFullName "Mozilla Firefox">

Hier kun je achter de naam Firefox nog de naam van de school zetten. Deze komt dan bovenin de windowsbalk te staan.
Misschien nog een oplossing voor het cache probleem:

browser.cache.disk.parent_directory moet worden opgenomen in prefs.js met de waarde van de cache directory.


# Description: path to parent directory of Firefox' disk cache.
# Type: string
# Default: profile folder
# Additional Info: use double backslashes as path separators in Windows. Not existing directories will be created if they don't exist.
# Example: E:\\Folder1\\Folder2
# Recommendation: none


browser.cache.disk.parent_directory : c:\\winnt\\temp

Ofzo.. even kijken of ik dat nog in mijn batch bestand kan verwerken..

Hier staan nog meer van die leuke 'weetjes'.

[edit]

Als ik de regel:
echo user_pref("browser.cache.disk.parent_directory", c:\\winnt\\temp); >> U:\%user%\profile\prefs.js

toevoeg, dan wordt deze instelling automatisch goed gezet bij de eerste start van firefox.
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Plaats reactie