Find in this page

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Find in this page

Bericht door Ria »

Over het volgende ben ik erg enthousiast. Het is een manier om de zoekfunctie op de pagina (Find in this page) onder te brengen in het rechtsklikmenu, wat ik erg handig vind. Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt goed. Dit is de orginele thread, de werkwijze wel erg uitgebreid beschreven :): http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=117678

Code: Selecteer alles

To add the "find" function to the right click menu you have to modify the browser.xul file, which is located inside the browser.jar file.

First, modify the browser.xul file:

1) Copy browser.jar from C:\Program Files\Mozilla Firefox\Chrome to a temporary folder.

2) Rename browser.jar to browser.zip

3) Extract browser.xul from browser.zip to C:\
(the actual location will become "C:\content\browser")
(I use Power Archiver, Extract command)

4) Use Notepad to edit browser.xul as follows:
Copy and paste the following Code between

command="Browser:Stop"/>
and
<menuseparator/>

Code:
<menuitem id="context-Find"
label="&findOnCmd.label;"
accesskey="&findOnCmd.accesskey;"
oncommand="getBrowser().find();"/>
<menuitem id="context-FindAgain"
label="&findAgainCmd.label;"
accesskey="&findAgainCmd.accesskey;"
oncommand="getBrowser().findAgain();"/>

Second, put it all back together:

1) Add the modified browser.xul (C:\content\browser) back into browser.zip
(I use the Power Archiver Add command, ensuring "Store full paths" is checked)

2) ensure the Path (within Power Archiver) for browser.xul is content\browser\

3) rename browser.zip to browser.jar

4) replace the current browser.jar (C:\Program Files\Mozilla Firefox\Chrome) with the newly modified browser.jar.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Wat een gedoe... F3 of Ctrl+F doet ook wonderen :lol:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik zoek in Firefox eigenlijk altijd op de vi-methode: beginnend met een / en vervolgens het te zoeken woord intikken. En CTRL+G om de volgende te vinden. Ik moet even niet denken aan rechtsklikmenu's om mee te zoeken, maar zo heeft iedereen zijn eigen smaakjes. En Firefox doet er niet moeilijk over: "als jij dat wilt, dan maak ik er geen probleem van..."
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Pretorian
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 augustus 2004, 0:57
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Pretorian »

het kan ook met het zoekvenster dat er standaard in zit.
behalve google zit daar ook Find in this page in.
das toch net zo handig?
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

nirwana schreef:Ik zoek in Firefox eigenlijk altijd op de vi-methode: beginnend met een / en vervolgens het te zoeken woord intikken. En CTRL+G om de volgende te vinden. Ik moet even niet denken aan rechtsklikmenu's om mee te zoeken, maar zo heeft iedereen zijn eigen smaakjes. En Firefox doet er niet moeilijk over: "als jij dat wilt, dan maak ik er geen probleem van..."
Dat / had ik nog nooit van gehoord.
Overigens probeer ik het gebruik van toetsen zo veel mogelijk te beperken. Enerzijds omdat ik tamelijk cijferblind ben, anderzijds omdat ik er erg moeilijk bijkan...
Ik maak namelijk alleen maar gebruik van notebooks, en die staan naast me en niet voor me. Vanwege het scherm moeten die ook op een zekere afstand staan. Als ik moet tikken dan moet ik me een kwart slag draaien en daardoor kan ik alleen maar met één vinger tikken. Schiet dus niet op. :)
Laatst gewijzigd door Ria op 25 augustus 2004, 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Pretorian schreef:het kan ook met het zoekvenster dat er standaard in zit.
behalve google zit daar ook Find in this page in.
das toch net zo handig?
Staat niet in mijn toolbar wegens plaatsgebrek :)
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Voor de volledigheid is hier ook nog een bookmarklet die alle zoekwoorden highlight in oranje (net zoiets als Google Cache). Deze zou van Jesse Rudermann afkomstig kunnen zijn maar ik kan hem daar zo snel niet vinden:

Code: Selecteer alles

javascript:(function(){var count=0, text, dv;text=prompt(%22Search phrase:%22, %22%22);if(text==null || text.length==0)return;dv=document.defaultView;function searchWithinNode(node, te, len){var pos, skip, spannode, middlebit, endbit, middleclone;skip=0;if( node.nodeType==3 ){pos=node.data.toUpperCase().indexOf(te);if(pos>=0){spannode=document.createElement(%22SPAN%22); spannode.style.backgroundColor=%22orange%22;middlebit=node.splitText(pos);endbit=middlebit.splitText(len); middleclone=middlebit.cloneNode(true);spannode.appendChild(middleclone);middlebit.parentNode. replaceChild(spannode,middlebit);++count;skip=1;}}else if( node.nodeType==1&& node.childNodes && node.tagName.toUpperCase()!=%22SCRIPT%22 && node.tagName.toUpperCase!=%22STYLE%22){for (var child=0; child < node.childNodes.length; ++child){child=child+searchWithinNode(node.childNodes[child], te, len);}}return skip;}window.status=%22Searching for '%22+text+%22'...%22;searchWithinNode(document.body, text.toUpperCase(), text.length);window.status=%22Found %22+count+%22 occurrence%22+(count==1?%22%22:%22s%22)+%22 of '%22+text+%22'.%22;})()
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

nirwana schreef:Ik zoek in Firefox eigenlijk altijd op de vi-methode: beginnend met een / en vervolgens het te zoeken woord intikken. En CTRL+G om de volgende te vinden.
Ken ik (nog) niet...
Ria schreef:Overigens probeer ik het gebruik van toetsen zo veel mogelijk te beperken. Enerzijds omdat ik tamelijk cijferblind ben, anderzijds omdat ik er erg moeilijk bijkan...
Precies tegenovergesteld hier, ik probeer zoveel mogelijk te werken met sneltoetsen.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

sc00zy schreef:
nirwana schreef:Ik zoek in Firefox eigenlijk altijd op de vi-methode: beginnend met een / en vervolgens het te zoeken woord intikken. En CTRL+G om de volgende te vinden.
Ken ik (nog) niet...
Ok, even wat research gedaan... hierbij neem ik aan dat niet iedereen weet van de vi-methode.
Type / en daarna het woord dat je zoekt op de pagina, Ctrl+G voor de volgende...
Type je a/ dan kun je specifiek naar links zoeken met woord dat je zoekt erin.

Weer erg handig allemaal, zo wordt werken met Firefox alleen nog maar leuker :D
Gebruikersavatar
Pretorian
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 augustus 2004, 0:57
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Pretorian »

dat is idd wel helemaal mooi, in je statusbar kun je ook nog zien wat er gebeurt. (zo ongeveer) bedankt voor de tip!
* Pretorian wil weer meer van dit soort tips
Arakrys
    unknown unknown

zoek direct

Bericht door Arakrys »

Onder Options / Advanced / Accessability kan je kiezen of Firefox zoekt terwijl je typt, oftewel, je zet zonodig de focus met een muisklik in de pagina en begint het woord te typen. Net als met de / eigenlijk .

Je kan evt aanklikken dat hij alleen naar LINKs zoekt. Dat lijkt me alleen handig als je ermee wilt navigeren. Bv als je om wat voor reden dan ook geen muis wilt gebruiken. (de tab springt ook van link naar link maar dat kan eindeloos duren)
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Arakrys schreef:Onder Options / Advanced / Accessability kan je kiezen of Firefox zoekt terwijl je typt, oftewel, je zet zonodig de focus met een muisklik in de pagina en begint het woord te typen. Net als met de / eigenlijk .

Je kan evt aanklikken dat hij alleen naar LINKs zoekt. Dat lijkt me alleen handig als je ermee wilt navigeren. Bv als je om wat voor reden dan ook geen muis wilt gebruiken. (de tab springt ook van link naar link maar dat kan eindeloos duren)
Dat zou wel handig zijn, maar ik schrik er telkens van dat de pagina onbedoeld gaat scrollen als ik vergeet mijn cursor in een vak te plaatsen. Bovendien heb je toch weer een toetscombinatie nodig om verder te zoeken.

Verder is het me inderdaad opgevallen dat de meesten graag toetscombinaties gebruiken. Ik heb alleen maar de touchpadknoppen helemaal vooraan geprogrammeerd:

Back,
Delete,
Venster sluiten,
Scroll up,
Scroll down.

De laatste twee werken niet meer zo goed sinds Fx 0.9.2.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Pretorian schreef:dat is idd wel helemaal mooi, in je statusbar kun je ook nog zien wat er gebeurt. (zo ongeveer) bedankt voor de tip!
* Pretorian wil weer meer van dit soort tips
Dan hoop ik dat je ook de Highlight-knop op die zoekbalk onderin al hebt gezien. Want die kan ook erg handig zijn. Enige tijd geleden werd ik hier via een reactie op de site ook op gewezen en sindsdien vind ik het een handige functie.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Bij mij kan hij de "b" niet tikken in de zoekrand. Als ik tik "zoekbalk" dan staat er "zoekalk" :)
De feature die je noemt zit nog niet in de laatste stabiele versie. Je kan op die strook niet kopiëren-en-plakken maar alleen maar tikken.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

nirwana schreef:Dan hoop ik dat je ook de Highlight-knop op die zoekbalk onderin al hebt gezien. Want die kan ook erg handig zijn. Enige tijd geleden werd ik hier via een reactie op de site ook op gewezen en sindsdien vind ik het een handige functie.
Highlight knop? Waar? Ik zie em niet...
Ria schreef:Bij mij kan hij de "b" niet tikken in de zoekrand. Als ik tik "zoekbalk" dan staat er "zoekalk"
Hier kan ik gewoon 'zoekbalk' intikken...
Plaats reactie