WC-eend, WC-eend, WC-eend (Microsoft + UAC)

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

WC-eend, WC-eend, WC-eend (Microsoft + UAC)

Bericht door Sebazzz »

Microsoft: UAC voorbeeld voor alle besturingssystemen

Microsoft Australië claimt dat het onderdeel van Vista's beveiligingssysteem user account control 'niet begrepen' wordt en verklaart dat het een type technologie betreft dat elk besturingssysteem zou moeten nastreven.

Volgens Peter Watson, chief security advisor bij Microsoft Australia, aanvaarden steeds meer applicatieaanbieders dat programma's en gebruikers binnen Vista zonder beheerdersrechten draaien. Beveiligingsbedrijven zoals Symantec en onlangs nog Kaspersky lieten zich kritisch uit over uac. Volgens hen is de beveiliging zo irritant dat gebruikers het uitzetten, met een kwetsbaarder systeem tot gevolg. Voor onderzoeksbureaus als Gartner en de Yankee Group was dit zelfs reden om zakelijke gebruikers het advies te geven een eventuele overstap uit te stellen. Apple gebruikt de waarschuwingen van Vista's beveilingingssysteem zelfs in een reclame om haar eigen computers aan te prijzen.

'Er is veel onbegrip in de markt omtrent uac', verklaart Watson desgevraagd, 'Als je er naar kijkt vanuit het punt van architectuur is het een geweldig idee en strategisch gezien is het een kant die alle besturingssystemen en technologieën op zouden moeten gaan.' Watson moest wel toegeven dat 'het probleem altijd blijft bestaan dat de gebruiker gewoon achter de computer zit en blind op de enter-knop drukt.'

Bron: Tweakers.net
Dit komt in aanmerking voor wereldrecord WC-Eend gehalte :D UAC is bovendien afgeleid van Unix systeem dat wel goed werkt. Je hoeft nl. maar één keer je wachtwoord in te voeren en that's it. Bij UAC moet je geen wachtwoord invoeren maar 15 keer op OK klikken om daarna dat nog eens te doen waardoor je het liever uitschakelt :O
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Kun je dat uitzetten dan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

adri schreef:Kun je dat uitzetten dan?
Vast wel, want anders houdt Vista weinig gebruikers over. Er zullen ongetwijfeld gebruikers zijn die hier niet van gediend zijn en dit zsm uit willen zetten. Zelf heb ik ook het 'voorrecht' gehad om eventjes met Vista te werken. Nou, dat gebeuren gaat snel vervelen, hoor. En het doet inderdaad erg denken aan hoe het bij Linux geregeld is. Maar ditmaal dus weer met een Microsoft-draai. Ik zeg al jaren "als Microsoft zich met beveiliging bezig gaat houden, dan wordt het er niet leuker op voor de gebruiker" en iedere keer bevestigt Microsoft die uitspraak.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Inderdaad, ik heb even gezocht en het kan: http://www.petri.co.il/disable_uac_in_windows_vista.htm

Nadeeltje: Vista is dan zo lek als een zeef. :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

adri schreef:Nadeeltje: Vista is dan zo lek als een zeef.
Hoezo lek ? Net zo lek als voorgaande Windows-versies, neem ik dan aan. Je bent dan weer beheerder op je systeem en dat brengt inderdaad een zeker risico met zich mee. Maar als Windows-gebruiker ben je volgens mij niet anders gewend, want het werkt al jaren op die manier.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Ik ben van mening dat heel de architectuur van Windows verouderd is, met tot gevolg oneindig veel lekken waarvan het een maand duurt voordat er een patch verschenen is, maar ook dat je voor Vista bijna een supercomputer nodig hebt. Ik heb Vista samen met XP en Ubuntu geinstalleerd, en Vista valt echt zeer tegen! UAC komt om de muisklik op, browsen naar mappen is hardstikke omslachtig geworden, en nog wel het 'zieligste': Vista + Aero biedt niks meer dan Ubuntu + Beryl, terwijl Vista/Aero pas vanaf een Geforce 75xx kaart en 2GB ram en een 3GHz processor goed draait en Ubuntu/Beryl al vanaf een prehistorisch Geforce4 kaartje met een 1,5GHz cpu en 512MB geheugen perfect draait.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

nirwana schreef:
adri schreef:Nadeeltje: Vista is dan zo lek als een zeef.
Hoezo lek ? Net zo lek als voorgaande Windows-versies, neem ik dan aan. Je bent dan weer beheerder op je systeem en dat brengt inderdaad een zeker risico met zich mee. Maar als Windows-gebruiker ben je volgens mij niet anders gewend, want het werkt al jaren op die manier.
Tja, alles went. ;)

@Sebazzz:
Op zich schijnt dat hele UAC qua beveiliging niet eens zo slecht te zijn, maar ja, als mensen dat uit gaan zetten (wat je ze nauwelijks kwalijk kunt nemen), dan blijft er van die beveiliging dus bitter weinig over. Wat dat betreft sloeg nirwana de spijker aardig op zijn kop: "als Microsoft zich met beveiliging bezig gaat houden, dan wordt het er niet leuker op voor de gebruiker".
Kortom, ze hebben een beveiligingssysteem in elkaar geknutseld wat op papier goed in elkaar steekt, maar wat in de praktijk grotendeels genegeerd (=uitgezet) zal worden (schat ik).
Ik las pas nog ergens (weet niet meer waar) dat één of andere hoge pief bij MS zelf al aangaf dat hij verwacht dat de beveiliging van Vista binnen afzienbare tijd niet veel meer om het lijf zal hebben dan die van XP nu...

Bij de introductie van W98 werd al rondgebazuind dat nu eindelijk een eind gemaakt zou worden aan virussen etc., we weten hoe het gelopen is. ;)
Afbeelding
Plaats reactie