vraag over schijfopruiming

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
55marathon
Berichten: 238
Lid geworden op: 14 februari 2006, 16:24
Locatie: Hattem
    unknown unknown

vraag over schijfopruiming

Bericht door 55marathon »

Omdat jullie mij al zo vaak hebben kunnen helpen met tips en adviezen (via dit forum) en ik geen ander "computer" forum volg, durf ik hier de vraag wel te stellen, in de hoop dat er iemand iets over kan vertellen.

Het volgende is het geval:

Ik heb een redelijke computer, niet snel maar met Windows XP erop. Af en toe ruim je eens wat op omdat de harde schijf niet enorm groot is. Voor mijn gebruik voldoet hij prima. De harde schijf is in 2 partities opgedeeld, door Compaq. C: voor gewoon gebruik en D: als opstart en back-up van het systeem. Dat heeft dacht ik een naam, maar jullie snappen het hopelijk wel. Laatst weer eens opgeruimd en gedefragmenteerd. Tot zo ver is alles goed.

Nu het "probleem":

Sindsdien elke keer als ik de computer opstart geeft jij aan dat er te weinig schijfruimte is op de D: schijf. Terwijl daar niets veranderd is. En ook niets hoeft te worden opgeruimd of zo.

Hoe kan ik die opstartmelding weg krijgen?

Als ik meer info moet geven, zeg het dan, geef ik dat nog even door. Alvast bedankt!
Patrick, niet echt computer-nerd, maar je probeert wel eens wat...
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Kijk eens in C:\Windows\Temp

'Temp staat voor 'temporary', ofwel tijdelijk. Daar komen tijdelijk bestanden in terecht, die echter soms niet goed opgeruimd/verwijderd worden, en dat kan verchrikkelijk oplopen...
55marathon
Berichten: 238
Lid geworden op: 14 februari 2006, 16:24
Locatie: Hattem
    unknown unknown

Bericht door 55marathon »

Ik hou het netjes bij, maar heb nog even gekeken, daar stonden wel 2 items. Nu dus leeg.

maar het "probleem" betreft dus de D: schijf, de zogenaamde recovery partitie. Windows wil steeds schijfopruiming doen, en zegt dat er te weinig ruimte is.

"klik hier om tijdelijk bestanden e.d. op te ruimen"

Doe ik dat dan staat er niets aangevinkt in dat schermpje, en heb ook eerder niet de opdracht gegeven om daar iets op te ruimen.

Net ook, weer dat schermpje bij het opstarten, is nergens nodig voor, dus de vraag blijft:

Waarom? En hoe kan ik het uitzetten? Iemand nog een idee?
Patrick, niet echt computer-nerd, maar je probeert wel eens wat...
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik gebruik al een tijdje geen Windows meer, dus heel specifiek kan ik niet zijn.

Maar, heb je erg weinig geheugen, en toch veel (zware) progamma's draaien, dan gebruikt Windows schijfruimte i.p.v. echt geheugen.

Misschien zijn er veel 'herstelpunten' aangemaakt (geen idee of dat veel schijfruimte kost), maar in het geval dat: herstelpunten verwijderen.

Blader eens handmatig door de schijven om te zien wat er nu eigenlijk opstaat.

Verder kan ik je niet helpen, maar met een beetje geduld reageert hier iemand die wel Windows gebruikt.

Succes!
55marathon
Berichten: 238
Lid geworden op: 14 februari 2006, 16:24
Locatie: Hattem
    unknown unknown

Bericht door 55marathon »

Ik heb 1 harde schijf, 70GB groot.

2 partities

C: totale grootte 69.4GB, beschikbaar 56.8GB
D: totale grootte 5.08GB, beschikbaar 32.1MB

Logisch dat er maar weinig ruimte op die D: partitie is. Maar meer hoeft ook niet omdat het de recovery partitie is! Geen echte schijfruimte dus.

Waarom controleert Windows dat, terwijl het niet nodig is!

Grrr

(sorry hoor, maar kan het niet uitstaan waarom deze opmerking ineens in de computer zit... :roll: )
Patrick, niet echt computer-nerd, maar je probeert wel eens wat...
JacquesC
Berichten: 453
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    unknown unknown

Bericht door JacquesC »

Misschien is dit
http://www.planet.nl/planet/show/id=742 ... /sc=3eb0fc
een oplossing?

Mvg Jacques
e4ea
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 juni 2007, 16:59
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Ik weet niet wat je precies allemaal op je D-schijf hebt staan, maar wanneer het een backup is van je C-schijf dan heeft dit weinig zin.
Waarom?

In de meeste gevallen is het zo dat een schijf hardwarematig crasht en niet softwarematig.
Oftewel, wanneer de harde schijf het begeeft ben je zowel je C- als D-partitie kwijt.

Mijn advies zou dus zijn om de noodzakelijke backups van je bestanden op cd/ dvd te zetten en andere backups gewoon op je C-schijf te plaatsen.

Eigenlijk is in jouw situatie de verdeling niet ideaal. Het had mooier geweest wanneer je C-schijf bijvoorbeeld 50 Gb was geweest, en je D-schijf bijvoorbeeld 20 Gb.
Of gewoon 1 partitie, misschien nog wel makkelijker ;-)

Sux6!
Jan
55marathon
Berichten: 238
Lid geworden op: 14 februari 2006, 16:24
Locatie: Hattem
    unknown unknown

Bericht door 55marathon »

JacquesC schreef:Misschien is dit
http://www.planet.nl/planet/show/id=742 ... /sc=3eb0fc
een oplossing?

Mvg Jacques
YESSS! Dat is het! Blij, want hij start nu zelfs ietsje sneller op. :D

Ik heb gedaan wat de computer zei tegen mij, bij aanschaf. "Maak uw eigen opstart dvd's." Opzich zou die D: partitie best weg kunnen, denk ik. Maar ik had er ook geen last van. En om nu heel veel overhoop te halen om dat te doen?

Of is het makkelijk te doen? Zo niet, geeft het niets, het "probleem" is opgelost inmiddels! :)
Patrick, niet echt computer-nerd, maar je probeert wel eens wat...
Plaats reactie