Trackball ervaringen

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
ByteWarrior
    unknown unknown

Trackball ervaringen

Bericht door ByteWarrior » 26 oktober 2004, 16:00

Sinds enkele dagen ben ik een beetje opzoekwerk aan het verrichten naar trackballs. Ik zou er zelf graag zo ééntje aanschaffen, maar ik ben niet zeker of het wel een meerwaarde biedt ten opzichte van een (standaard) muis.

Voor diegenen die niet weten wat een trackball is: het is eigenlijk een muis, maar dan op zijn rug, je bestuurt de cursor dus rechtstreeks met het balletje. Hier vind je enkele mooie afbeeldingen.

Is er hier iemand die een trackball gebruikt? Wat zijn je ervaringen hiermee (werkt het vlot, minder spierpijn)?

nirwana
Beheerder
    unknown unknown

Bericht door nirwana » 26 oktober 2004, 19:05

Zelf heb ik er geen ervaring mee. Volgens mij is het even wennen, aangezien het principe anders werkt. Ditmaal blijft de muis staan.

Enige tijd geleden heb ik ook met een tekentablet gewerkt. Althans, een poging tot. Dat leek me ook handig, maar het is net alsof je van gewoon bestek overschakelt op het eten met van die Oosterse stokjes. Kortom, het is echt even wennen.

Maar ik neem aan dat als je eenmaal gewend bent aan een trackball je waarschijnlijk niet anders meer wilt. Anders zouden die dingen vast niet meer verkocht worden.

Hopelijk kan iemand hier ook z'n eigen ervaringen aan toevoegen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu

Lode
    unknown unknown

Bericht door Lode » 26 oktober 2004, 20:16

die bovenste ziet er nog redelijk uit, alleen van de 2 en 3 heb ik eerder het idee dat het de spierpijn alleen maar zal verergeren...

sc00zy
    unknown unknown

Bericht door sc00zy » 26 oktober 2004, 20:39

Wauw... zelfs eentje met Cruise Control :lol:

Zo'n trackball lijkt me eerlijk gezegd helemaal niks...
Ik denk wel dat je er heel precies mee kan werken...

ByteWarrior
    unknown unknown

Bericht door ByteWarrior » 26 oktober 2004, 20:57

LodeC schreef:die bovenste ziet er nog redelijk uit, alleen van de 2 en 3 heb ik eerder het idee dat het de spierpijn alleen maar zal verergeren...
In het begin dacht ik dat ook, maar op verschillende sites las ik dat dit best wel meevalt. Je beweegt enkel je duim en het gaat over vrij kleine bewegingen (in vergelijking met een muis).

Veel gebruikers van zo'n trackballs zijn er zeer blij over. De meeste commentaren gaan eigenlijk puur over de hardware (dat een trackball draadloos is bijvoorbeeld, daar ontgaat het nut mij ook van).

Toevallig een die-hard trackballgebruiker op dit forum?? 8)

Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik » 26 oktober 2004, 22:32

Heb laatst bij iemand zo'n muis gebruikt (PC reparatie) en ik vroeg binnen 10 minuten om een gewone muis, wat een verschrikkelijk ding. De greep is heel prettig maar om de muiswijzer op de goede plek te krijgen met dat balletje? burp.

nirwana
Beheerder
    unknown unknown

Bericht door nirwana » 26 oktober 2004, 22:39

Frederik schreef:Heb laatst bij iemand zo'n muis gebruikt (PC reparatie) en ik vroeg binnen 10 minuten om een gewone muis, wat een verschrikkelijk ding. De greep is heel prettig maar om de muiswijzer op de goede plek te krijgen met dat balletje? burp.
Zoals ik al aangaf: het is waarschijnlijk even wennen :(

sc00zy
    unknown unknown

Bericht door sc00zy » 26 oktober 2004, 22:48

LOL... de oude vertrouwde muis op stand by houden wanneer je met een trackball begint ;)
Het is natuurlijk wel véél beter voor je zo'n trackball... je hoeft alleen je vingers te gebruiken, toch?

ByteWarrior
    unknown unknown

Bericht door ByteWarrior » 27 oktober 2004, 11:50

sc00zy schreef:Het is natuurlijk wel véél beter voor je zo'n trackball... je hoeft alleen je vingers te gebruiken, toch?
Daar komt het op neer. Maar ik vraag me dan af of je geen last krijgt van kramp in je vingers na een tijd...

Lode
    unknown unknown

Bericht door Lode » 27 oktober 2004, 18:00

inderdaad, het lijkt me dat je je vingers veel meer moet bewegen in verhouding dan normaal je hand/arm. en dat het dus ook meer last veroorzaakt..

tenzij, zoals je zei, het dus wel mee valt met de afstanden die je aflegt met je vingers. alleen dna komt idd zoals al gezegd het probleem dat je nooit je muis op een plekje kunt krijgen, je schiet er zo voorbij...

nirwana
Beheerder
    unknown unknown

Bericht door nirwana » 27 oktober 2004, 18:29

Heeft er dan niemand echt ervaring met een trackball ? Worden die dingen wel eens verkocht ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu

ByteWarrior
    unknown unknown

Bericht door ByteWarrior » 28 oktober 2004, 16:49

nirwana schreef:Worden die dingen wel eens verkocht ?
Waarschijnlijk wel, anders zouden ze niet gemaakt worden... ;-)
Het ziet er nochtans vrij stoer uit om te gebruiken. En handig, want je collega's kunnen er niet mee werken. :-)

dessert
    unknown unknown

Bericht door dessert » 23 november 2004, 12:30

ikzelf gebruik nu al 2 jaar een logitech trackball. het klopt, in het begin was het ff wennen maar na een paar dagen ging het perfekt. voor mij nix anders meer. hij is nauwkeuriger en met schietspelletjes is hij ook stukken beter en sneller dan een gewone muis

bulldog52
    unknown unknown

trackball

Bericht door bulldog52 » 23 november 2004, 16:04

ik gebruik nu de mx 1000 laser cordless mouse voor mij geen trackball meer
dit werkt net zo snel als een trackball je heb bijna tien knopen ter beschiking ik had bijna ook een trackball gekocht

Tjaard
    unknown unknown

Bericht door Tjaard » 23 november 2004, 16:14

ik denk dat het rsi-gebeuren geen reden moet zijn... ik denk dat je alleen het probleem maar verschuift :?
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).