Wie helpt me op weg met Jabber...

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Wie helpt me op weg met Jabber...

Bericht door sc00zy »

Wie wil me de weg wijzen in de wondere wereld van Jabber?

Naast Jabber wil ik ook graag kunnen chatten met mensen die MSN Messenger os ICQ gebruiken.
Daarom heb ik als client PSI gekozen, die leek me wel fijn.

Alleen moet ik nog een Jabber account aanmaken... maar waar?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Zie http://bytewarrior.madoka.be/Jabber.php
Je zoekt een leuke server uit (op basis van de diensten die je nodig denkt te hebben): http://www.jabber.org/user/publicservers.php
Volgens mij kun je je via de Jabber-client op de betreffende server aanmelden.
Zelf zit ik bij Jabber.org en Ben zit bij Jabber.dk, dus zoek wat leuks uit.
Registreren wordt hier uitgelegd: http://www.jabber.org/user/userguide/#register
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Volgens mij hoef je juist niet op basis van diensten een Jabber server te kiezen, aangezien je ook diensten van een andere Jabber server kan gebruiken (ookal heb je daar geen account).

Het is denk ik het handigst om een server te kiezen die redelijk stabiel is, dicht in de buurt (en hem vertrouwt). Op het moment dat je met transports gaat werken, moet je er natuurlijk op letten dat je de server aan wie je je username/password doorgeeft, vertrouwt.

PSI is overigens niet de enige client die met transports kan werken.
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Ik ben aangestoken door alle positieve verhalen over de Jabber-software en heb nu Psi draaien en kan daarbij de IM-contacten vanuit ICQ en MSN in de gaten houden. Goed om te weten dat volgende maand (januari) in OpenMagazine de coverstory zal gaan over...Jabber (het verhaal wordt geschreven door Ben Branders en Jeroen Budts).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Z_God schreef:Volgens mij hoef je juist niet op basis van diensten een Jabber server te kiezen, aangezien je ook diensten van een andere Jabber server kan gebruiken (ookal heb je daar geen account).
Oh, dat is volkomen nieuw voor mij. Boeiend dat je diensten van andere servers kunt gebruiken zonder dat je daar een account nodig hebt. Klinkt als een soort open relay, maar dat zal vast ook wel weer meevallen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Z_God schreef:Volgens mij hoef je juist niet op basis van diensten een Jabber server te kiezen, aangezien je ook diensten van een andere Jabber server kan gebruiken (ookal heb je daar geen account).
Daar heb je gelijk in. Je kan inderdaad transports van andere (willekeurige) servers toevoegen. Toch vind ik het aangeraden (zeker voor beginners) om een server te zoeken die al enkele transports biedt. Het is dan immers makkelijker om deze toe te voegen. Je hebt trouwens toch maar 1 à 2 transports nodig (bv MSN + ICQ).
Het is denk ik het handigst om een server te kiezen die redelijk stabiel is, dicht in de buurt (en hem vertrouwt). Op het moment dat je met transports gaat werken, moet je er natuurlijk op letten dat je de server aan wie je je username/password doorgeeft, vertrouwt.
Een 'goede' Jabberserver is voor iedereen anders. Sommige kiezen een server op basis van SSL (dan heb je encryptie van de client tot de server). Sommige mensen vinden dit echter niet belangrijk en kunnen iedere server kiezen die ze willen.

Er is een lijst met de status van enkele honderden servers. Daarin zie je snel welke servers de beste uptime hebben. Kies wel een server die dicht bij huis ligt, dan gaat het al wat sneller.
PSI is overigens niet de enige client die met transports kan werken.
Zeker niet. Je kan iedere client kiezen die je wilt, de meesten werken met transports. Een andere aanrader vind ik Pandion (een Belgische client). Pandion is vooral geschikt voor mensen die graag MSN-Messenger gebruiken.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Zeker niet. Je kan iedere client kiezen die je wilt, de meesten werken met transports. Een andere aanrader vind ik Pandion (een Belgische client). Pandion is vooral geschikt voor mensen die graag MSN-Messenger gebruiken.
He, dit blijkt de oude Rhymbox-software te zijn: http://forums.pandion.be/viewtopic.php?t=3

Daarnaast is Rhymbox.com er ook nog steeds. Maar ik begrijp uit de open brief dat het netter is om te linken narr Pandion dan naar Rhymbox.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Curieus: in de screenshot op Rhymbox.com staat nog wel de naam CBas van Sebastiaan Deckers. Maar misschien is dat een oude screenshot of wordt dat er bewust in gehouden om de verwarring lekker groot te maken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:He, dit blijkt de oude Rhymbox-software te zijn: http://forums.pandion.be/viewtopic.php?t=3
Daarnaast is Rhymbox.com er ook nog steeds. Maar ik begrijp uit de open brief dat het netter is om te linken narr Pandion dan naar Rhymbox.
Niet meer naar Rhymbox link aub. De ontwikkelaars zijn inderdaad hetzelfde. Een ondernemende Amerikaan heeft echter de ontwikkelaars (twee Belgen) vervolgd. Tegelijkertijd stal hij de broncode van Rhymbox. Niet echt mooie praktijken dus.

De vroegere ontwikkelaars van Rhymbox hebben dan maar een nieuw project gestart, nl. Pandion. Rhymbox wordt dus ook niet meer verder ontwikkeld...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Niet meer naar Rhymbox linken aub. De ontwikkelaars zijn inderdaad hetzelfde. Een ondernemende Amerikaan heeft echter de ontwikkelaars (twee Belgen) vervolgd. Tegelijkertijd stal hij de broncode van Rhymbox. Niet echt mooie praktijken dus.
Ik heb net even de Messengers-startpagina doorzocht en daarop linkte ik gelukkig al niet (meer ?) naar Rhymbox.com. Ook niet naar Pandion, maar dat kan ik snel rechtzetten nu ik van hun bestaan op de hoogte ben :?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

Ik vind het zelf toch onhandig werken via transports, die hebben nog nooit echt goed gedraaid bij mij.
Ik ben toen opzoek gegaan naar programma's die gewoon standaard kunnen connecten met andere netwerken, zonder transport.

Ik gebruik zelf Gaim maar miranda werkt ook goed (alleen vind ik wat minder mooi en alleen text) en er is er nog zo een dacht ik...
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

LodeC schreef:Ik vind het zelf toch onhandig werken via transports, die hebben nog nooit echt goed gedraaid bij mij.
Transports hangen meestal af van de server waarop ze draaien. Soms moet je er enkele uitproberen eer je echt een goede vasthebt. De transports van jabber.dk werken 99% van de tijd. Over die 1% val ik helemaal niet trouwens. Dan log ik gewoon op een later moment nog eens in.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Wat ik me afvraag...

Kan ik met programma's als Psi, Gaim, enz... ook de custom emoticons van MSN Messenger gebruikers zien?
Want ik vind het zelf best wel irritant als ik dat allemaal niet kan zien... de rare tekens en dergelijke vlegen dan over je scherm. :wink:
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

sc00zy schreef:Kan ik met programma's als Psi, Gaim, enz... ook de custom emoticons van MSN Messenger gebruikers zien?
Want ik vind het zelf best wel irritant als ik dat allemaal niet kan zien... de rare tekens en dergelijke vlegen dan over je scherm. :wink:
Nee dat lukt niet. Er is wel ergens een afspraak over welke symbolen hoe moeten weergegeven worden. De standaard emoticons worden dus wel goed weergegeven. Ik kom trouwens meer dan toe met de standaard emoticons hoor... :-)

Met Psi/Jabber is het trouwens mogelijk om meerdere emoticonpacks tegelijkertijd te gebruiken. Momenteel wordt aan een implementatie gewerkt waarbij het programma zelf de nodige emoticonspacks downloadt (als iemand bijvoorbeeld een emoticon stuurt die niet in je lijst staat).
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

ByteWarrior schreef:Met Psi/Jabber is het trouwens mogelijk om meerdere emoticonpacks tegelijkertijd te gebruiken. Momenteel wordt aan een implementatie gewerkt waarbij het programma zelf de nodige emoticonspacks downloadt (als iemand bijvoorbeeld een emoticon stuurt die niet in je lijst staat).
Dat zou dus hetgeen oplossen wat ik net beschreef?
Plaats reactie